کد خبر: ۶۸۷۰۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰

دستگاهی که آسیب‌های پوست را در فضا تشخیص می‌دهد

دستگاهی که جراحات و ضایعات پوستی را از راه دور تشخیص می‌دهد، با توجه به قابلیت استفاده در فضا توجه ناسا را ​​به دلیل کاربردهای بالقوه خود در ماموریت‌های فضایی آینده جلب کرده است.
دستگاهی که آسیب‌های پوست را در فضا تشخیص می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از آی ای، گروهی از دانشجویان مهندسی در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا(LSU) دستگاهی قابل حمل برای کمک به افراد غیرمتخصص در تشخیص ضایعات و زخم‌های پوستی ساخته‌اند.

این تیم در بیانیه مطبوعاتی خود توضیح داده است که این دستگاه نه تنها به تشخیص سریع کودکان بیمار کمک می‌کند، بلکه در فضا هم کاربردهای بالقوه‌ای دارد. به همین دلیل این پروژه به دلیل توانایی بالقوه خود در کمک به فضانوردان مورد توجه ناسا قرار گرفته است.

مهندسان به رهبری "برایانا رابرتسون" دستگاهی را ایجاد کرده‌اند که از قضا کاملا متناسب با احوال ما در زمانه شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ است، چرا که این دستگاه قادر است از راه دور و با رعایت فاصله اجتماعی به تشخیص آسیب های پوستی بپردازد. همین امر، استفاده از این دستگاه را در فضا نیز تسهیل می‌کند.

"رابرتسون" و همکارانش از دانشجویان مهندسی دانشگاه لوئیزیانا این دستگاه را برای تشخیص ضایعات پوستی از طریق گرفتن تصویر طراحی کرده‌اند.

بعد از اینکه بیمار یا یک متخصص، اطلاعات بیمار را وارد دستگاه می‌کند، با این دستگاه از طریق یک شبکه عصبی پیچشی(CNN) که توسط یک واحد پردازش گرافیکی انویدیا اداره می‌شود، عکس می‌گیرد.

این واحد پردازش گرافیکی(GPU) تصاویر را از طریق یک ساختار شبکه عصبی سه بخشی پردازش می‌کند که شامل یک ردیاب، یک آموزش انتقالی شبکه عصبی پیچشی و یک شبکه متراکم برای اطلاعات بیشتر بیمار است.

شبکه‌های عصبی پیچشی یا همگشتی(convolutional neural network) رده‌ای از شبکه‌های عصبی ژرف هستند که معمولاً برای انجام تحلیل‌های تصویری یا گفتاری در یادگیری ماشین استفاده می‌شوند.

پس از اتمام این مراحل، تشخیص دستگاه از وضعیت بیمار بر روی نمایشگر دستگاه که تا حدی شبیه به دوربین کنترل سرعت است، نشان داده می‌شود. همچنین جزئیات این اطلاعات می‌تواند به رایانه منتقل شود.

با وجود اینکه این فناوری می‌تواند در زمین بسیار ارزشمند باشد، اما سازندگان این دستگاه می‌گویند که این پروژه مورد توجه ناسا نیز قرار گرفته است.

"رابرتسون" توضیح می‌دهد: علاقه ناسا به استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به تشخیص‌های پزشکی است. به عنوان مثال اگر یکی از فضانوردان بیمار شود و تخصص پزشک فضانورد جدا از بیماری وی باشد، هوش مصنوعی می‌تواند به تشخیص بیماری وی کمک کند. ضمن اینکه با نزدیک شدن به مأموریت‌های مریخی، ما دچار یک تأخیر ۳۰ دقیقه‌ای میان ارسال و دریافت اطلاعات هستیم که تشخیص و واکنش سریع کارشناسان مستقر روی زمین را با مشکل مواجه می کند.

"رابرتسون" افزود: بنابراین اگر اتفاقی بیفتد که مربوط به بیماری‌های پزشکی باشد، استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی می‌تواند از بروز فاجعه جلوگیری کند.

"رابرتسون" می‌گوید، پس از فارغ التحصیلی در پاییز ۲۰۲۱ دوست دارد سرانجام برای ناسا کار کند و اکنون با ساخت این دستگاه می‌توان گفت که از شانس خوبی برای رسیدن به هدف خود برخوردار است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین