کد خبر: ۶۸۷۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹

ترامپ لایحه بودجه دفاعی آمریکا را وتو کرد

این بودجه با اکثریت بزرگی تصویب شده بود و کنگره احتمالا می تواند با رای گیری مجدد بر وتوی رئیس جمهور فائق آید.
ترامپ لایحه بودجه دفاعی آمریکا را وتو کرد
آفتاب‌‌نیوز :

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری مخارج دفاعی را که در ماه جاری در کنگره تصویب شده بود وتو کرده است.

ترامپ به بخش هایی اعتراض دارد که خروج نیروها از افغانستان و اروپا را محدود می کند و نام فرماندهان ایالت های جدایی طلب در جنگ داخلی را از پایگاه های نظامی حذف می کند.

این بودجه با اکثریت بزرگی تصویب شده بود و کنگره احتمالا می تواند با رای گیری مجدد بر وتوی رئیس جمهور فائق آید.

مصوبات کنگره فقط با امضای رئیس جمهور قانونی خواهد شد. در موارد نادر، رئیس از حق وتو استفاده می کند.

اما اگر دو مجلس نمایندگان و سنا هر کدام طرح را با اکثریت دو سوم آرا تصویب کنند، دیگر قابل وتو نخواهد بود.

اگر در این مورد کنگره بر وتوی آقای ترامپ چیره نشود، اولین بار بعد از ۶۰ سال خواهد بود که "قانون مجوز دفاع ملی" تبدیل به قانون نمی شود.

آقای ترامپ سند ۴۵۰۰ صفحه ای بودجه دفاعی را که تهیه آن تقریبا یک سال طول کشیده "هدیه ای به چین و روسیه" توصیف کرد.

او در بیانیه ای نوشت: "متاسفانه این قانون شامل تدابیر مهم امنیت ملی نمی شود، حاوی بندهایی است که احترام کهنه سربازان و تاریخ ارتش را نگه نمی دارد و ناقض تلاش های دولت من برای در صدر قرار دادن آمریکا در اقدامات امنیت ملی و سیاست خارجی است."

رئیس جمهور همچنین گفت که تدابیر مندرج در لایحه برای محدود کردن شمار نیروهایی که به کشور باز گردانده می شوند "سیاستی بد" و "ناقض قانون اساسی است."

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان که بلندپایه ترین دمکرات در کنگره است گفت که وتوی آقای ترامپ "یک بی ملاحظگی تکان دهنده است که به نیروهای ما زیان می رساند، امنیت ما را به خطر می اندازد و اراده کنگره در این اقدام فراجناحی را تضعیف می کند."

او در بیانیه ای اضافه کرد: "به خصوص در زمانی که کشور در معرض یک حمله خیلی گسترده سایبری قرار گرفته، درک رفتار غیرمسئولانه رئیس جمهور سخت است."

پیش از وتوی روز چهارشنبه، برخی از مشاوران رئیس جمهور آمریکا به او توصیه کرده بودند آن را رد نکند، چون انتظار می رود کنگره بر این وتو فائق آید.

دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ روز ۲۰ ژانویه به پایان می رسد، روزی که جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا از حزب دمکرات سوگند یاد خواهد کرد.

لایحه دفاعی بودجه و برنامه های پنتاگون را تعریف می کند و همچنین بر تصمیم های مربوط به استقرار نیروها، شمار پرسنل و تسلیحات و سایر تدابیر امنیتی اثر می گذارد.

لایحه امسال شامل افزایش ۳ درصدی حقوق سربازان می شود.

میچ مکانل رهبر اکثریت جمهوری خواه سنا از جمله جمهوری خواهان متعددی است که از این لایحه ستایش کرده است.

هرچند سناتور مکانل از متحدان پروپا قرص آقای ترامپ بوده اما گفته که این لایحه سالانه باید به قانون تبدیل شود.

آقای مکانل و چاک شومر رهبر اقلیت سنا موافقت کرده اند برای دور زدن وتوی رئیس جمهور هفته آینده بار دیگر این طرح را به رای بگذارند، که یک روز بعد از رای گیری مشابه در مجلس نمایندگان خواهد بود.

آقای شومر در توییتی نوشت: "دونالد ترامپ افزایش حقوق سربازان را وتو کرد تا بتواند از خیانتکاران ارتش کنفدراسیون دفاع کند. دمکرات ها به ابطال این وتو رای خواهند داد."

آقای ترامپ با تغییر نام پادگان های نظامی که به یاد فرماندهان ارتش کنفدراسیون ایالت های جنوبی آمریکا نامیده شده اند، مخالفت کرده و گفته که این پادگان ها "بخشی از میراث بزرگ آمریکا هستند."

کنفدراسیون ایالت های جنوبی آمریکا مجموعه ای از ایالت های جنوبی بودند که پس از پیروزی آبراهام لینکلن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۶۰ (۱۲۳۹ شمسی) جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند.

درخواست حذف نام فرماندهان کنفدراسیون از پادگان ها و برداشتن مجسمه های آنها از میادین عمومی با جنبش "جان سیاهان ارزش دارد" بالا گرفت.

آقای ترامپ یک روز پیشتر از کنگره خواسته بود لایحه ۹۰۰ میلیارد دلاری کمک های مالی برای اقتصاد بحران زده در همه‌گیری ویروس کرونا را اصلاح کند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین