جواد آرینمنش ضمن اشاره به بحثها و تحرکاتی که پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به بحثها و فعالیتها به نظر میرسد که آقای قالیباف قطعا جزو گزینههای اصلی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود. حرکاتهایی که آقای قالیباف در این ماههای اخیر داشته و انتقاداتی که به دولت وارد کرده و مکررا ضعف کشور را ناشی از مدیریت اجرایی دانسته و همچنین اینکه راهکار حل مشکلات را تحول در مدیریت عنوان میکند، همگی نشاندهنده این است که وی یکی از گزینههای انتخابات پیش رو است.
نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس ادامه داد: اما بحثی که در حال حاضر در این خصوص وجود دارد این است که آیا جریانهای اصولگرا بر روی نامزدی آقای قالیباف به یک اتفاق نظر خواهند رسید یا خیر. آقای رئیسی نیز جزو گزینههای انتخابات ۱۴۰۰ بود که با اظهاراتی که تاکنون داشته است، احتمال نامزد شدنش هر روز کمرنگتر میشود. بعد از آقای رئیسی قاعدتا یکی از گزینههای اصلی آقای قالیباف است که دارای سوابق اجرایی متعددی است و جزو افرادی هم هست که قاعدتا شورای نگهبان او را تایید صلاحیت خواهد کرد. بنابراین دور از ذهن نیست که از بین نمایندگان مجلس، گزینه اول برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آقای قالیباف باشد.
ظریف و لاریجانی میتوانند نماینده جریان اعتدالی باشند
وی با بیان اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ ما با تعدد کاندیداهای اصولگرا مواجه خواهیم بود، عنوان کرد: همچنین شواهد و قرائن نشان میدهد که بین نیروهای اعتدالی، اجماعی بر روی معرفی آقای علی لاریجانی به عنوان نامزد انتخابات سال آینده در حال شکلگیری است که البته در این خصوص بعید نیست از پشتیبانی جریانات اصلاحطلب هم استفاده شود. من پیشبینی میکنم که آقای لاریجانی با بخشی از تیم فعلی دولت مانند آقای ظریف، میتوانند نماینده جریانات اعتدالی باشند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما یک رقابت مناسبی را در عرصه انتخابات شاهد خواهیم بود.
اصلاحطلبان از ظرفیت خود در کنار جریان اعتدال استفاده میکنند
این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: اینکه اصلاحطلبان کاندیدای ویژه اصلاحطلب داشته باشند و مورد اقبال هم قرار بگیرد، خیلی دور از ذهن به نظر میرسد. من پیشبینی میکنم مانند انتخابات اسفند ماه سال گذشته، با توجه به شرایط موجود کشور، عملکرد دولت و آثار تحریمها، طبیعی است که اصلاحطلبان به تنهایی نمیتوانند رقیبی جدی محسوب شوند. لذا من فکر میکنم اصلاحطلبان ظرفیت خود را در کنار جریان اعتدال با گزینهای مثل آقای لاریجانی مطرح خواهند کرد.
آرینمنش با بیان اینکه طبیعتا تعداد کاندیداهای نظامی در این دوره از انتخابات بیشتر از گذشته خواهد بود، افزود: اولین فردی که برای حضور در انتخابات اعلام موجودیت کرد سردار دهقان بود و تحرکات انتخاباتی بسیاری از افراد دیگر، نشان میدهد که در ۱۴۰۰ تعداد کاندیداهای سپاهی و نظامی در مقایسه با ادوار پیشین انتخابات بیشتر خواهد بود.
وی در خصوص تاثیرات احتمالی کرونا بر شیوه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، با بیان اینکه ایجاد هر گونه تغییر در شیوه برگزاری انتخابات مستلزم اصلاح قانون انتخابات است، خاطرنشان کرد: یکی راههایی که مطرح میشود، طولانیتر شدن انتخابات از یک روز به دو روز است که چون در قانون گفته شده که انتخابات باید در یک روز برگزار شود، برای افزایش تعداد روزهای برگزاری انتخابات باید قانون اصلاح شود.
نماینده سابق مردم مشهد در مجلس اضافه کرد: روش دیگر، برگزاری انتخابات به شیوه پستی است که آن هم نیازمند بازنگری در قانون انتخابات است. همچنین مجازی برگزار کردن انتخابات نیز از دیگر راههای ممکن است که همه اینها هم نیازمند ایجاد تغییر در قانون است و هم نیازمند وجود آوردن زیرساختهای لازم که البته فراهم کردن این زیرساختها کار بسیار سختی است . من فکر میکنم که انتخابات در یک روز برگزار اما زمان آن طولانیتر شود. یعنی انتخابات از صبح اول وقت شروع شود تا ساعت ۲۴ همان روز که یک روز محسوب شود.
مشارکت مردم، مهمترین چالش پیش روی انتخابات 1400
آرینمنش با تاکید بر اینکه مهمترین چالش پیشروی انتخابات ۱۴۰۰، چالش مشارکت مردم است، تصریح کرد: مردم از بابت وعدههای عمل نشده نگراناند و از برخی مشکلات به خصوص مشکلات معیشتی به ستوه آمدهاند. مردم نتیجه انتخابات و وعدههای داده شده را منفی میدانند. لذا من فکر میکنم مهمترین چالشی که در حال حاضر در پیش روی انتخابات قرار دارد، انگیزهمند کردن مردم و ایجاد اسباب مشارکت حداکثری است.
این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص تاثیرات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بر انتخابات سال آینده، اظهار کرد: سالهاست که مجلس در تلاش است که ما یک قانون جامع و کاملی برای انتخابات داشته باشیم که این قانون در هر دورهای از مجلس دستخوش تغییر نشود. اما این اتفاق متاسفانه رخ نداده و با نگاهی به ادوار گذشته مجلس، متوجه میشویم تقریبا هیچ مجلسی نبوده است که در آن قانون انتخابات دچار تغییر نشود. این یکی از ضعفهای کشور است که در هر دورهای قانون انتخابات دچار تغییر و بازنگری میشود.
وی افزود: البته این قسمت از تغییر در قانون انتخابات ریاست جمهوری که یک چهارچوبی تعیین کند که هر فردی که از کنار وزارت کشور رد میشود هوس ثبتنام کردن نکند و یک مقداری باعث سبک شدن انتخابات شود، مسئله خوبی است. اما این امر نباید باعث شود که ما یک سری محدودیتهایی را که ناشی از سلیقه سیاسی خودمان است، اعمال کنیم. اگر این گونه باشد حتما مغایرتهایی با قانون اساسی خواهد داشت و امیدواریم که شورای نگهبان با یک نگاه عالمانه آن بخش از این تغییرات که باعث محدودیت و انحصارطلبی و مشکلاتی از این دست در قانون انتخابات میشود را حتما مورد بحث قرار دهد.