کد خبر: ۶۸۷۴۹۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳

فصل سرما، فصل سکته!

یک پزشک متخصص قلب و عروق در ساوه نسبت به افزایش رخداد بیماری های قلبی در فصل سرما هشدار داد.
فصل سرما، فصل سکته!
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سارا زند با تاکید بر اینکه بیماری‌های قلبی عامل ٣١ درصد مرگ ها در کل دنیا هستند، اظهار کرد: بنابراین تشخیص به موقع و درمان این بیماری ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه همه ساله ١٧.٩ میلیون مرگ در سراسر جهان بدلیل بیماری‌های قلبی رخ می‌دهد، بیان کرد: عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی شامل دیابت، فشار خون بالا، سیگار، چربی خون بالا، بی تحرکی، وزن بالا، آلودگی هوا بویژه در فصل سرما، عفونت‌های حاد تنفسی در فصل سرما و زمینه‌های ژنتیکی هستند.

دکتر زند افزود: درمان عوامل خطرزا در پیشگیری از وقوع بیماری‌های عروق کرونر و نارسایی قلبی متعاقب، نقش داشته‌اند. مواردی که به عنوان پیشگیری ثانویه جهت جلوگیری از تشدید نارسایی قلبی یا آنژین صدری در بیماران قلبی توصیه می‌شود شامل پرهیز از مصرف سیگار، کنترل فشارخون، درمان دیابت و چربی خون بالا، پرهیز از مواجهه با هوای خیلی گرم یا خیلی سرد، پرهیز از وعده غذایی حجیم، پرهیز از فعالیت شدید و ناگهانی و انجام فعالیت ورزشی منظم است.

وی توضیح داد: در یک مطالعه نشان داده شده که وقوع حملات قلبی با کاهش هر درجه از دمای محیط به میزان دو درصد در ٢٨ روز پیش رو افزایش داشته است. افزایش فشارخون و افزایش سطح فیبرینوژن خون که تشکیل لخته در عروق کرونر را تسهیل می‌کند به عنوان مکانیسم‌های دخیل در افزایش حملات قلبی متعاقب کاهش دمای محیط ذکر شده است. افزایش عفونت‌های تنفسی و افزایش آلاینده های هوا نیز در تشدید بیماریهای قلبی در فصل سرد نقش داشته‌اند.

این پزشک متخصص قلب و عروق افزود: بیمارانی که از آنژین صدری بدلیل تنگی عروق کرونر رنج می‌برند ممکن است در مواجهه با هوای سرد دچار تشدید شدت و تعداد دفعات درد قفسه سینه شوند. در مناطق سرد و برف خیز، بیمار ممکن است حین پارو کردن برف دچار درد قفسه سینه شود. بهتر است بین فواصل پارو کردن برف، بیمار لحظاتی استراحت کند و از فعالیت ناگهانی و جابجایی مقادیر زیاد برف با پارو خودداری کند و در مورد علایم هشدار دهنده وقوع حمله قلبی اطلاعات کافی داشته باشد و با پزشک خود هم مشورت کند.

وی گفت: افراد مسن و کودکان بدلیل چربی نازکتر زیر پوستی در خطر افت درجه حرارت بدن به میزان زیر ٣٥ درجه سانتی‌گراد یا هیپوترمی در مواجهه با هوای سرد هستند که ممکن است خطرات قلبی داشته باشد. افراد دیابتی یا مسن بدلیل اختلالات نوروپاتی ممکن است متوجه افت شدید درجه حرارت بدن نشوند که این مسئله بسیار خطرناک است.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق افزود: عفونت‌های حاد تنفسی عامل تشدید ٢ الی ۶ برابر عوارض قلبی عروقی و سکته قلبی حاد هستند. این عفونت‌ها بدنبال وضعیت التهابی حاد سیستمیک، باعث پاره شدن پلاک‌های اترواسکروتیکک در عروق کرونر و وقوع سکته قلبی حاد شده‌اند، بنابراین تجویز واکسن آنفلوانزا و پنوموکوک جهت پیشگیری از عفونت‌های حاد تنفسی در بیماران قلبی و افرد بالای ٦٥ سال قویا توصیه می‌شود.

وی در خصوص پاندمی بیماری کووید ١٩ نیز گفت: ابتلا به این عفونت ویروسی منحصر به فصل سرما نبوده و ابتلا به آن خطر تشدید بیماری های قلبی و رخداد عوارض را در این بیماران افزایش می دهد. در مواردی باعث ایجاد سکته حاد قلبی و نارسایی قلبی شده است. در بیماران قلبی ابتلا به هر گونه عفونت ریوی با خطر تشدید نارسایی قلبی زمینه‌ای همراه است.

دکتر زند در خصوص عدم تاثیر کرسی و گرم کردن پای انسان برای کاهش میزان سکته قلبی که بیشتر شب اتفاق می افتد نیز گفت: گرم کردن پاها تاثیری در پیشگیری از حوادث قلبی ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین