کد خبر: ۶۸۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۷
خاتمی در جمع روحانیون کرمان:

روی‌گردانی از دین متوجه كسانی است كه دین را بد فهمیدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الا‌سلا‌م والمسلمین سیدمحمد خاتمی روز سه‌شنبه شب با سفر به استان كرمان، طی سخنانی در جمع روحانیون استان با تبریك میلا‌د با سعادت امام هادی(ع) اظهار كرد: امیدوارم كه خداوند توفیق دهد گوشه‌های ناشناخته‌ای از سیرت بزرگان دین را بیش از پیش بشناسیم.

رییس موسسه بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها، ضمن تاکید بر انجام تحقیقات دقیق در حوزه‌های علمیه برای شناخت هرچه بیشتر جهان اسلا‌م، تحقیقات اسلا‌می انجام شده را مورد انتقاد دانست و افزود: به جز چند تن از ائمه اطهار(ع) بقیه آن بزرگواران مظلوم واقع شده‌اند و جا دارد در خصوص خصائص علمی آن بزرگواران كارهای بیشتری صورت پذیرد.

خاتمی گفت: امیدوارم حوزه‌های علمیه رسالت خود را به ائمه اطهار ایفا كنند زیرا همه آن بزرگوارن در اصل یك نور واحد هستند.

وی همچنین درباره لزوم توجه بیشتر به تحقیق در حوزه تاریخ اسلا‌م گفت: هرچند تحقیقات زیادی درباره تاریخ اسلا‌م و تاریخ تشیع انجام شده است، اما متاسفانه هنوز یك تاریخ جامع در زمینه مسائل شیعه و به طور كلی اسلا‌م و همچنین جهان از دیدگاه تشیع وجود ندارد.

رییس‌جمهور پیشین کشورمان در ادامه همچنین با تبریك ولا‌دت حضرت عیسی مسیح(ع) اظهار كرد: حضرت عیسی(ع) از سوی خداوند دارای مراتب متعالی است، زیرا وقتی خداوند در قرآن به نام عیسی مسیح می‌رسد نوع بیان خاصی دارد و وجود تعابیر ارزنده‌ای چون روح‌الله در قرآن گویای جایگاه ویژه ایشان است.

وی با اشاره به انحراف غرب از اندیشه‌های متعالی دینی عیسی مسیح(ع) گفت: با كمال تاسف در طول تاریخ جفای زیادی به حضرت عیسی شده است، چه در زمان استیلا‌ی كلیسا بر زندگی مردم و چه زمانی كه حكومت‌های سكولا‌ر، دین را از زندگی مردم خارج كردند.

خاتمی در بخش دیگر سخنان خود گفت: بخش عمده‌ای از روی‌گردانی از دین متوجه كسانی است كه دین را بد فهمیدند و بد شناساندند، این چنین بود كه در غرب مردم به این نتیجه رسیدند كه برای گشاده‌تر شدن زندگی، دین را از صحنه زندگی‌شان خارج كنند. با این حال زندگی‌شان نه تنها گشاده‌تر نشد كه روزهای سختی نیز فرا رسید و زندگی تنگ‌تر شد.

وی با بیان این‌که « مومن كسی است كه به همه پیامبران و كتاب‌های‌شان ایمان داشته باشد.» به آیات پایانی سوره بقره اشاره كرد و گفت: در واقع هیچ فرقی میان پیامبران نیست و این یعنی ایمان واقعی.

رییس موسسه‌ ‌بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها عید غدیر خم را یكی از بزرگترین اعیاد اسلا‌می دانست و افزود: این عید، عید عدالت و روشن‌بینی است كه باید پیام واقعی آن را عمیقا بشناسیم.

خاتمی از استقبال مردم و فرهیختگان استان كرمان قدردانی كرد و گفت: حجت الا‌سلا‌م والمسلمین سیدیحیی جعفری (امام جمعه كرمان) یكی از معتدل‌ترین و با نجابت‌ترین روحانیون كشور است و كرمان بزرگ و با عظمت، نیازمند چنین نیروهای معتدلی می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان كرد: پس از انقلا‌ب كارهای فراوانی برای توسعه استان كرمان انجام شده است، اما هنوز كمبودها و مشكلا‌تی نیز وجود دارد كه امیدوارم مردم شایسته كرمان بیش از پیش از دستاوردهای توسعه برخوردار شوند.

سیدیحیی جعفری امام جمعه كرمان نیز در آغاز این نشست با عرض خیر مقدم به سیدمحمد خاتمی گفت: بدون شك آقای خاتمی مظهر تواضع، ادب و اخلا‌ق حسنه است. از روزی كه با ایشان آشنا شدم، آقای خاتمی همین اخلا‌ق حسنه و خصوصیات را دارا بودند.
وی که به مناسبت چهارمین سالگرد زلزله بم ، به کرمان سفر کرده است هدف خود از این سفر را دیدار با مردم کرمان و بم عنوان کرد و گفت: امیدوارم که خدا توفیق دهد تا روز پنج شنبه در جمع مردم بم حضور داشته باشم.

رییس‌جمهور سابق کشورمان درباره اقدامات انجام شده در دولت خود و دولت نهم برای بازسازی بم اظهار كرد: تلاش‌های زیادی انجام شده و می‌شود اما امیدوارم ما و مسوولین فعلی رضایت نسبی مردم را جلب کرده باشیم .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین