کد خبر: ۶۸۷۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

برف و باران خلیج گرگان را احیا کرد

کولاک ناشی از وزش تندباد شدید دریایی به سبب فعالیت ۲ روزه سامانه ناپایدار جوی توام با برف و باران موجب افزایش موقتی حدود ۲ هزار هکتار از پهنه آبی خلیج گرگان در حوزه استحفاظی استان گلستان شد.
برف و باران خلیج گرگان را احیا کرد
آفتاب‌‌نیوز :

وزش تندباد با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر در کرانه های خلیج گرگان در بندرترکمن و بندرگز در روزهای گذشته سبب مواج شدن دریا و کولاک شدید در این پهنه آبی شد و ۲ هزار هکتار از مناطق ساحلی خشک شده حاشیه خلیج گرگان را به طور موقت به زیر آب رفت.

بر اساس مشاهدات، داغ‌آب (مرز مشترک آب و خشکی در اکوسیستم های آبی) ساحل خلیج گرگان نسبت به روزهای گذشته بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر افزایش یافته و بسیاری از دالان های قدیمی و نیمه خشک منتهی به خلیج گرگان در سواحل گلستان لبریز از آب شد.

کارشناسان معتقدند: حداکثر ماندگاری آب در این ۲ هزار هکتار محدود به چند روزآینده و حداکثر تا پایان هفته جاری است و با پسروی مجدد آب، این مناطق بار دیگر خشک می‌شود.

حدود ۶۰ تا ۶۵ کیلومتر از سواحلی این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده واقع و دارای امتداد شرقی - غربی است.

طبق اعلام هواشناسی گلستان در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته فعالیت سامانه سرد و بارشی موجب بارش ۱۹.۹ میلی‌متری در بندرگز، ۱۲.۱ میلی‌متری در کردکوی و ۱۸.۶ میلی‌متری در بندرترکمن (شهرهای پیرامونی خلیج گرگان) شد.

همچنین در این مدت در مینودشت ۱۰ سانتی‌متر، در مراوه تپه ۷ سانتی متر و در کلاله ۴.۳ سانتی متر برف بارید.

استاندار گلستان پیش تر گفته بود: کاهش منابع آب ورودی به خلیج گرگان و پسروی ناشی از آن سبب شده تا از مجموع مساحت ۴۰ هزار هکتاری این پهنه آبی تاکنون هشت هزار هکتار خشک شود که ادامه این روند همه بخشهای استان گلستان را تهدید می کند.

خلیج گرگان که در سده های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرد و بر رونق و شکوه این مناطق افزود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و این پهنه آبی با چالش های دست و پنجه نرم می کند بنابراین شتاب بخشیدن به احیای آن جزو دغدغه مردم منطقه است.

برخی کارشناسان از جمله همایون خوشروان مجری طرح بین‌المللی اثر نوسانات دریای خزر بر محیط‌زیست مناطق ساحلی معتقدند: اگر روند فعلی پسروی آب دریای خزر ادامه یابد، ارتباط آبی خلیج گرگان و خزر تا سال ۱۴۰۲ کاملا قطع می‌شود و با این شرایط خلیج گرگان تا یک دهه آینده به طور کامل خشک خواهد شد.

کارشناسان دیگری از جمله حمید علیزاده معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی می گویند که هر چند خلیج گرگان زیر فشار فعالیت مخرب محیطی از جمله رهاسازی فاضلاب خانگی و کشاورزی قرار دارد اما خطر خشکسالی این پهنه آبی را تهدید نمی‌کند.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین