کد خبر: ۶۸۷۶۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

چرا از ویروس کرونای انگلیسی می‌ترسیم؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به حساسیت‌هایی که در خصوص ویروس جهش‌یافته کرونا و تبعات آن ایجاد شده است، گفت: حساسیت‌های موجود ربطی به جهش ویروس ندارد بلکه مربوط به تبعات آن است زیرا با بیشتر شدن سرایت‌پذیری، ترس و وحشت عمومی بیشتری ایجاد می‌شود و ممکن است نظام سلامت نیز نتواند به تعداد زیادی بیمار خدمات ارائه دهد.
چرا از ویروس کرونای انگلیسی می‌ترسیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر شکراله سلمان‌زاده با اشاره به اخبار منتشرشده در خصوص ویروس کرونای جهش‌یافته جدید موسوم به ویروس کرونای انگلیسی، اظهار کرد: هنوز شواهدی از ورود این ویروس به ایران وجود ندارد. قدرت سرایت‌پذیری این ویروس جهش‌یافته بسیار بیشتر از ویروس قبلی است بنابراین با توجه به اینکه شرایط شیوع بیماری در کشور ما نسبت به قبل پایدارتر است، به نظر می‌رسد می‌توان برآورد کرد که هنوز ویروس جهش‌یافته کرونا وارد ایران نشده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای پیدایش کروناویروس تاکنون، این ویروس چندین بار جهش پیدا کرده و این مساله چیز جدیدی نیست.

سلمان‌زاده بیان کرد: این جهش‌ها همیشه بد نیستند و شاید هم خوب باشند و موجب کاهش شدت بیماری شوند؛ این جهش‌ها ممکن است به سمتی بروند که ویروس ضعیف‌تر شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: بنا بر بررسی‌ها، شدت بیماری‌زایی ویروس جهش‌یافته جدید تغییری پیدا نکرده و تنها سرایت‌پذیری بیماری بیشتر شده است.

وی با اشاره به حساسیت‌هایی که در خصوص ویروس جهش‌یافته و تبعات آن ایجاد شده است، بیان کرد: با توجه به افزایش سرایت‌پذیری، تعداد زیادی درگیر ویروس می‌شوند و در این شرایط، افراد آسیب‌پذیر بیشتری آسیب می‌بینند. از سوی دیگر اگر در یک بازه زمانی تعداد زیادی از افراد درگیر بیماری شوند، ممکن است پاسخ‌دهی نظام درمان نیز به چالش کشیده شود.

سلمان‌زاده افزود: در واقع حساسیت‌های موجود ربطی به جهش ویروس ندارد بلکه مربوط به تبعات آن است زیرا با بیشتر شدن سرایت‌پذیری، ترس و وحشت عمومی بیشتری ایجاد می‌شود و ممکن است نظام سلامت نیز نتواند به تعداد زیادی بیمار خدمات ارائه دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص تاثیر جهش کرونا بر واکسن‌های تولیدشده نیز تصریح کرد: طبق اظهارات دانشمندان، واکسن‌های تولیدشده، علیه جهش فعلی کرونا موثر هستند. از ابتدای شیوع کرونا، این ویروس تاکنون چندین جهش داشته و این جهش‌ها به گونه‌ای نبوده‌اند که ماهیت ویروس را کاملا تغییر دهند.

وی افزود: این جهش‌های کوچک ویروس کرونا در برخی آنتی‌ژن‌ها رخ داده اما آنتی‌ژن‌های اصلی که واکسن از روی آن‌ها ساخته شده است، همچنان در این ویروس و ویروس جهش‌یافته وجود دارد و همچنان واکسن‌ها روی ویروس جدید موثر هستند با این وجود مشخص نیست در جهش‌های بعدی ویروس چه اتفاقی می‌افتد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین