کد خبر: ۶۸۷۷۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵

یک روزنامه روسی: از تصویب سناریوی نظامی علیه ایران خبری نیست، ترامپ می خواهد بغداد را در انحصار تهران قراردهد

یک روزنامه روسی نوشته است تخلیه سفارت آمریکا در بغداد به نشانه این است که امریکا نمی خواهد وارد درگیری تازه با ایران در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی شود.
یک روزنامه روسی: از تصویب سناریوی نظامی علیه ایران خبری نیست، ترامپ می خواهد بغداد را در انحصار تهران قراردهد
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه نزاویسیمایا گازتا در تحلیلی با عنوان«ترامپ می خواهد بغداد را در انحصار ایران قرار دهد» نوشت:

دولت امریکا در جستجوی راهی برای ممانعت از شلیک های پی در پی علیه منابعش در خاک عراق می باشد. در دولت دونالد ترامپ دستور تعطیلی سفارت در بغداد در دست بررسی است. به رغم آن که چنین اقدامی پیوسته بحث و بررسی شده، اما تا این اواخر، دولت مرکزی عراق موفق شده تا کاخ سفید را از برداشتن چنین گامی بر حذر دارد. در حال حاضر، علت بررسی این موضوع، رویداد اخیر و حمله به سفارت امریکا در بغداد بوده است. این حمله، یکی از بزرگ ترین حملات بوده است.

تفکر «نقل مکان» سفارت امریکا را مقدمه ای برای اخذ تدابیر متقابل علیه ایران توصیف می کنند. واشنگتن قصد دارد، سفارت خود را به اربیل انتقال دهد. دونالد ترامپ ایران را در حمله نظامی علیه سفارت امریکا مقصر می داند. در حال حاضر، دولت ترامپ به گسترش بسته تحریم های خود علیه تهران ادامه می دهد تا برای تیم جو بایدن گفتگو با ایرانی ها را دشوار کند. اما هنوز، از تصویب سناریوی نظامی علیه ایران خبری نیست. در این زمینه، می توان گفت که در پشت ترور محسن فخری زاده اسرائیل قرار دارد و نه، امریکا.

فرماندهی مرکزی ارتش امریکا خاطر نشان کرده که به دنبال جنگ با ایران نیست. اما، این سخن به معنای آن نیست که طرفین درگیر قادر نیستند، اوضاع را از آن چه که هست، وخیم تر کنند. ماه ژانویه، سالگرد ترور (شهید) سردار قاسم سلیمانی است. از تهران و نیروهای حامی اش در عراق انتظار می رود که برای انتقام گیری، دست به اقدام نمادینی بزنند.

در حالی که روابط کاخ سفید با دولت مرکزی بغداد با موانعی روبرو شده است، دولت امریکا در جستجوی اقدامات تلافی جویانه برآمده است. اخیرا، ترامپ از عفو چهار کارمند شرکت خصوصی و نظامی بلک واتر سخن گفته که به جرم قتل شهروندان غیر نظامی در عراق در سال 2007 میلادی در حبس بسر می برند.

در پی این تصمیم ترامپ، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که به دنبال بازبینی مجدد این پرونده است. در بیانیه وزارت امور خارجه عراق آمده که در این تصمیم رئیس جمهور امریکا، به جدیت جرم انجام شده توجهی نشده و این تصمیم، با سخنان دولت امریکا پیرامون احترام به ارزش های حقوق بشر، عدالت و قوانین بین المللی مطابقتی ندارد. افزون بر آن، به گفته وزارت امور خارجه عراق، عفو این افراد به معنای بی اعتنایی به قربانیان، احساسات و حقوق خویشاوندان آنان می باشد. در این میان، با توجه به نزدیکی مدیر بلک واتر با دونالد ترامپ، بعید به نظر می رسد که عفو کارمندان این شرکت لغو شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین