کد خبر: ۶۸۷۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

شیطانی‌ترین میراث ترامپ

اکثریت تعداد ۷۴,۲۲۲,۹۵۷ آمریکایی که در انتخابات اخیر این کشور به دونالد ترامپ رای دادند – معادل ۴۶.۸ درصد از آرای ثبت شده در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ – ترامپ را از بابت آنچه که در قبال آمریکا انجام داده پاسخگو نمی‌دانند. این رفتار ترامپ از سوی آنها پست‌ترین میراث او است.
شیطانی‌ترین میراث ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه گاردین نوشت:" حدود ۴۰ سال پیش یک دانشمند علوم سیاسی به نام جیمز کیو ویلسون و یک جرم شناس به نام جورج کلینگ مشاهده کردند اگر یک پنجره شکسته در یک محله توجهی جلب نکند این پیام را می‌دهد که هیچ کس در آنجا اهمیتی به اینکه پنجره‌ها شکسته شده باشند نمی‌دهد. این پنجره شکسته به این ترتیب دعوت به پرتاب سنگهای بیشتر و شکست پنجره‌های بیشتر است.

پیام آن این است: در اینجا هر کاری که میخواهید بکنید زیرا بقیه این طور عمل کردند و از زیرش شانه خالی کردند.

تئوری "پنجره شکسته" منجر به اعمال قانون خودسرانه و جزئی در جوامع فقیر شده است. اما قدرتمندترین و ممتاز ترین قشر آمریکا مشغول شکستن پنجره‌های بزرگ همراه با فرار از مجازات بوده‌اند.

ترامپ فرار از مجازات را به عالی‌ترین جایگاه کشور کشانده و گوی تخریب را به سمت ارزشمندترین پنجره کل دموکراسی آمریکا پرتاب کرده است.

پیامش چیست؟ یک رئیس جمهور می‌تواند برای تحقیقات بازرسهای ویژه درباره خطاکاری‌اش مانع ایجاد کند، مقامهای خارجی را به بیرون کشیدن اطلاعات مخرب درباره رقبای سیاسی وا بدارد، دادستانهای کل که فساد را کشف می‌کنند اخراج کند، به کلیت قوه مجریه دستور سرپیچی از احضاریه‌های کنگره را بدهد، اینترنت را با اطلاعات دروغ درباره مخالفانش پر کند، از انتشار اسناد مالیات‌های پرداختی خود امتناع کند، مطبوعات را متهم به "رسانه اخبار دروغ" و "دشمن مردم" بودن کند و از ریاست جمهوری‌اش کسب درآمد کند.

او می تواند از زیر این کارها شانه خالی کند و تقریبا نیمی از رای‌دهندگان حتی برای انتخاب شدن مجدد او به ریاست جمهوری رای می‌دهند.

یک رئیس جمهور می‌تواند درباره نتایج یک انتخابات بدون ذره‌ای سند و مدرک، دروغ بگوید و با این حال طبق نظرسنجی‌ها، اکثریت گسترده‌ای از کسانی که به او رای دادند حرفهایش را باور کنند.

فرمانهای عفو اخیر ترامپ موجب شکسته شدن پنجره های دو جداره شدند.

او نه فقط هنجار مربوط به عفوهای ریاست جمهوری – عفوهای معمولا اعطا شده به خاطر رفتار خوب یک متقاضی بعد از محکومیت و گذراندن مجازات – را شکسته بلکه همچنین او کسانی را عفو کرده که خودشان پنجره‌ها را شکسته‌اند. او با عفو آنها باعث عدم پاسخگویی آنها در قبال اعمالشان شده است.

بلکه به گفته ویلسون و کلینگ، این در واقع اندازه پنجره شکسته شده نیست که استانداردها را تضعیف می‌کند بلکه تمایل جامعه به نادیده گرفتن آن است که این تاثیر را دارد. اگر کسی پاسخگو نشود هنجارها فرو می‌ریزند.

ترامپ ممکن است در زمان ترک ریاست جمهوری با موجی از شکایتها از جمله همراه با اتهامات کیفری مواجه شود اما بعید است که به زندان برود. عفو ریاست جمهوری یا عفو کردن خودش از او محافظت خواهد کرد. دادستانها تقریبا به صورت مسلم از روی احتیاط علیه کیفرخواست برای او استدلال خواهند کرد. هیچ رئیس جمهور سابقی تا کنون از بابت جرمی محکوم نشده است. امکان برگزاری محاکمه کیفری برای ترامپ باعث زدن جرقه یک نزاع حزبی در سراسر کشور خواهد شد.

واقعیت ترسناک این است که ترامپ ممکن است از زیر آن شانه خالی کند و در طی این شانه خالی کردن او هنجارهای حاکم بر روسای جمهور آمریکا را تغییر داده یا تضعیف کرده است. پنجره‌های بزرگی که او شکست دعوتنامه‌هایی برای روسای جمهور آینده برای شکستن تعداد حتی بیشتری از پنجره ها هستند.

هیچ چیز این روند را اصلاح نمی‌کند مگر آنکه اکثریت قاطع آمریکایی ها آنچه که رخ داده را به رسمیت شناخته و محکوم کنند."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین