کد خبر: ۶۸۷۹۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۳

چاووش اوغلو: ترکیه مخالف تحریم ایران است

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که کشورش مخالف اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران از سوی آمریکا و غرب است.
چاووش اوغلو: ترکیه مخالف تحریم ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

چاووش اوغلو روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه در پایان مذاکرات دو طرف گفت: ما مخالف هر گونه تحریم در مورد هر کشوری هستیم.

وی افزود: ما با تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه هم مخالفیم و در سطح بین المللی اعلام کرده ایم که مخالف تحریم هستیم.

چاووش اوغلو تصریح کرد: ما اعلام کردیم که با تحریم ایران مخالف هستیم و تحریم ها در عرصه های سیاسی و اقتصادی را غیرقانونی می دانیم و رد می کنیم.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه صنایع دفاعی ترکیه گفت: ما این تحریم ها در مورد مجموعه صنایع دفاعی و نظامی ترکیه را نمی پذیریم.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد که توافقنامه فروش اس-۴۰۰ به ترکیه از مدتها پیش با روسیه امضا شده بود و خواهان آن هستیم که هر گونه مسائل در اجرای این توافقنامه از طریق گفت و گو و دیالوگ حل و فصل شود.

چاووش اوغلو با بیان اینکه خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس۴۰۰ پیش از تصویب قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌های «کاتسا» انجام شده بود، خطاب به آمریکا اظهار کرد: این که شما بگویید من از طریق تصویب قانونی، توافقات گذشته را تحریم خواهم کرد، جایگاهی در قوانین بین‌المللی ندارد.

وی ادامه داد: ما هیچگاه مخالف گفت و گو نبودیم و این تمایل خود را به آمریکا اعلام کردیم.

آمریکا به تازگی و به دنبال اقدام ترکیه در خرید سامانه پدافند موشکی روسی اس ۴۰۰ آنکارا را تحریم کرد.

چاووش اوغلو در ادامه گفت: کشورهای غربی باید بیشتر، همکاری و تعامل را ترجیح دهند.

ترکیه علاقه مند به همکاری با روسیه در عرصه واکسن کرونا

چاووش اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود در نشست مطبوعاتی گفت که ترکیه علاقه مند به همکاری با روسیه در مورد واکسن روسی کرونا به نام اسپوتنیک وی است.

وی افزود: اما این همکاری به این معنی نیست که ترکیه از روسیه واکسن اسپوتنیک وی خریداری می کند بلکه ما می خواهیم با روسیه بطور مشترک این واکسن را در کشور خود تولید کنیم.

وی همچنین یادآوری کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه علاقه مند به این همکاری با روسیه است و به وزیر بهداشت ترکیه دستور داد تا با روسیه پروتکل همکاری در عرصه واکسن کرونا امضا کند.

روابط روسیه و ترکیه در سطح عالی قرار دارد

چاووش اوغلو گفت که روابط روسیه و ترکیه در سطح عالی و رضایتبخش قرار دارد.

وی با بیان اینکه سران دو کشور ۲۰ بار در سال ۲۰۲۰ گفت و گوی تلفنی کردند، اظهار داشت: من هم با لاوروف چندین دیدار داشته و ۱۴ بار گفت و گوی تلفنی کردیم.

وزیر خارجه ترکیه گفت: نهمین نشست شورای برنامه ریزی مشترک ترکیه و روسیه در سوچی برگزار خواهد شد.

وی افزود: ما تلاش می کنیم همکاریهای تجاری بین دو کشور تسهیل شود و با امضای توافقنامه ای تسهیلاتی در تردد جاده ای بین دو کشور بوجود آمد و می خواهیم در عرصه روابط انسانی نیز پیشرفت داشته باشیم و روادید برای سفر اتباع دو کشور لغو شود.

چاووش اوغلو سفر دو میلیون گردشگر روس به ترکیه در سال گذشته را مسرت بخش خواند و ابراز امیدواری کرد که با حل مساله کرونا سفر گردشگران روس به این کشور در ابعاد گسترده بار دیگر از سر گرفته شود.

لزوم تقویت اعتماد در مساله قره باغ

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه در مذاکرات با لاوروف درباره مساله قره باغ گفت و گو کرده است، اظهار داشت: با تلاش های انجام گرفته آتش بس در قره باغ برقرار شده و بزودی مرکز نظارت بر آتش بس در قره باغ با مشارکت روسیه و ترکیه آغاز بکار می کند.

چاووش اوغلو گفت: سطح اعتماد در قره باغ باید تقویت شود و از این راه می توان صلح و ثبات در منطقه را تقویت کرد.

وی خاطرنشان کرد که ترکیه برای عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تلاش می کند و در همین حال اقدامات خود را با باکو هماهنگ می کند.

ترکیه خواهان حل سیاسی مسائل لیبی

وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش تلاش کرد تا در لیبی آتش بس برقرار شود اما این تلاش ها ناموفق بود.

وی گفت: ترکیه خواهان حل و فصل سیاسی مسائل سیاسی است. اما اقدامات طرفداران خلیفه حفتر مانع از آن شده است.

وزیر خارجه ترکیه گفت: باتوجه به اختلافات اساسی که در لیبی وجود دارد برقراری مجدد روند گفت و گوها در این کشور دشوار است اما آنکارا از آن حمایت می کند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی علیه حکومت معمر قذافی و حمله نظامی نیروهای «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) با هدف برکناری قذافی دیکتاتور وقت این کشور، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیار گسترده‌ای روبه‌رو بوده است و در نهایت به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم شد که در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمد که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد و برخی کشورها از جمله ترکیه، قطر و ایتالیا است و در بخش شرقی و جنوب نیز «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش بر امور مسلط شده است که از سوی کشورهایی مانند عربستان، روسیه، فرانسه، مصر، امارات متحده عربی، یونان و قبرس حمایت می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
1
0
ترکیه دشمن اول ایران در منطقه است.
مارخوش خط و خال
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین