کد خبر: ۶۸۸۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

تشخیص سریع سرطان با کمک روش بافت‌برداری مایع

محققان هلندی در حال توسعه یک آزمایش جدید هستند که توسط آن می‌توانند از طریق بررسی مایعات بدن، سرطان را در مراحل اولیه بدن تشخیص دهند.
تشخیص سریع سرطان با کمک روش بافت‌برداری مایع
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از اینوویشن اوریجینز، این آزمایش ارزان‌تر و کارآمدتر از روش‌های بافت برداری است که در حال حاضر در تشخیص سرطان استفاده می‌شود.

محققان "موسسه میسا+ دانشگاه توئنته"(University of Twente’s MESA+ Institute) هلند در حال توسعه یک آزمایش سریع برای تشخیص سرطان هستند. این آزمایش بخش/تکه کوچکی از دی.ان.ای موجود در مایعات بدن مانند ادرار را تشخیص می‌دهد و نکته مهم این است که آزمایش مذکور می‌بایست تمام بخش‌های کوچک دی.ان.ای را تشخیص دهد و برای دستیابی به این امر مهم، محققان همچنان در حال کار بر روی حساسیت آزمایش مذکور هستند.

در بعضی از انواع سرطان، نشانگرهای زیستی در مراحل اولیه در مایعات بدن وجود دارند. نشانگر زیستی(biological marker) شاخصی است که می‌تواند بیمار بودن فرد، چگونگی پیشرفت بیماری و اینکه کدام درمان بر روی آن بیماری موثرتر بوده است را نشان دهد.

به عنوان مثال در موارد سرطان روده و ریه چند نشانگر در مدفوع و ادرار یافت شده است. محققان دانشگاه توئنته در حال همکاری با محققان دانشکده پزشکی دانشگاه آمستردام برای شناسایی این نشانگرها هستند.

نشانگرها، بخش‌های کوچکی از دی.ان.ای هستند و نشانگر هر سرطان با نشانگر سرطان دیگر متفاوت است. به همین دلیل برای هر نوع سرطان می‌بایست آزمایش متفاوتی انجام شود تا بتوان آن نشانگرها را تشخیص داد.

بخش‌های کوچک بسیار کمی در ادرار وجود دارد بنابراین برای شناسایی این تکه‌های کوچک در تمام مایعات بدن به یک روش فوق العاده حساس نیاز است و برای این امر به آزمایشی که بتواند تا آنجا که ممکن است تعداد نمونه‌های بیشتری از این بخش‌های کوچک را در اختیار پزشکان قرار دهد، نیاز است. این امر نیز می‌تواند به عنوان مثال با تصفیه نمونه ادرار انجام شود. محققان اکنون افزایش تعداد مکان‌های اتصال در این آزمایش را برای تحقق این امر انتخاب کرده‌اند.

محققان این کار را با استفاده از پلی الکترولیت چند لایه(PEM) انجام دادند. اینها پلیمرهایی هستند که بار الکتریکی دارند و به صورت لایه لایه ساخته می‌شوند. این لایه‌ها یک ساختار جامد تشکیل می‌دهند. وقتی این لایه‌ها مستقیماً روی هم ساخته می‌شوند، ساختاری متراکم ایجاد می‌شود که محل اتصال بسیار کمی دارد اما روش جدید محققان از سفت شدن لایه‌ها جلوگیری می‌کند و این امر باعث می‌شود ساختار بازتر باشد و مکان‌های بیشتری فراهم می‌شود تا بخش‌های کوچک دی.ان.ای بتوانند خود را به آن ساختار متصل کنند.

این روش امکان بافت برداری مایع را افزایش می‌دهد. بافت برداری مایع(Liquid Biopsy) تستی است که بر روی نمونه خونی انجام می‌شود و هدف آن یافتن سلول‌های سرطانی یا تکه‌هایی از دی.ان.ای از تومور در گردش در جریان خون است. بافت‌برداری مایع می‌تواند برای یافتن سرطان در مراحل اولیه استفاده شود. همچنین می‌تواند برای برنامه‌ریزی درمان یا پیگیری روند درمان یا بررسی بازگشت سرطان استفاده شود.

در بافت برداری، نمونه‌های بافتی برای آزمایش باید برداشته شوند. استفاده از روش بافت‌برداری مایع در جهان پزشکی در حال افزایش است زیرا روش مذکور ساده‌تر و ارزان‌تر است و به غیر از سرطان می‌توان از این روش در بیماری‌های تخریب کننده اعصاب مانند آلزایمر و فیبروز سیستیک(Cystic Fibrosis) استفاده کرد. فیبروز سیستیک یا تارفزونی کیسه‌ای یا سفتی مخاط، نوعی بیماری دگرگشتی(سوخت‌وساز) بدن است که بر اثر آن ترشحات در بخش‌هایی از بدن سفت و چسبنده می‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین