کد خبر: ۶۸۸۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹

عمان قصد توافق با اسرائیل را ندارد

با وجودی که عمان در سطح رسمی و مردمی با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است، رسانه های این رژیم مدعی سازش دو طرف در آینده نزدیک هستند.
عمان قصد توافق با اسرائیل را ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی گزارش داد، پس از توافق میان این رژیم و مراکش، تصمیم گیرندگان رژیم صهیونیستی معتقدند عمان کشور بعدی خواهد بود که روابط دیپلماتیک با تل آویو برقرار می کند.

در مقابل موضع کلی عمان چنین چیزی را تایید نمی کند مگر اینکه این مخالفت های عمان هم مانند مراکش باشد که مکررا عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرد و بعد هم توافقنامه صلح با این رژیم را امضا کرد.

دولت عمان از توافق مراکش و رژیم صهیونیستی که با نظارت آمریکا ماه دسامبر صورت گرفت، استقبال کرد.

خمیس القطیطی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عمان در این خصوص گفت، اخبار رسانه ها در مورد صلح عمان و رژیم صهیونیستی واقعیت ندارد. از زمان آغاز موج عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، حرف و حدیث ها درباره سازش عمان به کرات شنیده شده اما با وجود فشارها و وضعیت اقتصادی، عمان چنین قصدی ندارد.

وی استقبال کشورش از توافق های کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را یک رویه دیپلماتیک دانست و گفت، عادی سازی روابط یک مساله داخلی است که به خود کشورهای سازش کار مربوط می شود و اساس موضع عمان پایبندی به اصول سابق و طرح صلح عربی است. اگر واقع بینانه مساله فلسطین بررسی شود، مشاهده می شود که در واقعیت چیزی به نفع این مساله حاصل نشده است و رژیم صهیونیستی موضع مثبتی در قبال حقوق فلسطین نداشته و کمپین عادی سازی روابط که از چند ماه پیش راه اندازی شده تنها اهداف و منافع این رژیم را محقق کرده است.

القطیطی گفت، مردم و نهاد دینی عمان با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند و این مواضع مردمی پشتوانه دولت در مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد، ملت عرب در طول ۷۲ سال اشغالگری هیچ صلحی از رژیم صهیونیستی ندیده است و در چهار مساله اصلی یعنی کشور فلسطین و پایتخت آن قدس، مسئله مرزها، آوارگان و شهرک سازی هیچ گونه بهبودی حاصل نشده است. ملت عرب از بازگرداندن اراضی اشغالی و پایبندی به اصول سابق و در راس آنها قطعنامه ۲۴۲ که رژیم صهیونیستی به آن متعهد نیست و نیز طرح صلح عربی صحبت می کنند اما همچنان مردمی هستند که سرزمین و مقدساتشان اشغال و فرزندانشان آواره شده است.

القطیطی تاکید کرد، موضع عمان درمورد مساله فلسطین تغییر نکرده و نمی کند بخصوص که وزیر خارجه از تریبون سازمان ملل درباره حمایت عمان از حقوق ملت فلسطین صحبت کرده است. بنابراین هرگونه صحبت منطقی درباره روابط با رژیم صهیونیستی به بازگرداندن حقوق فلسطین و عدم کوتاهی در اصول مربوط به مساله فلسطین مشروط است.

سالم الجهوری، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عمان هم گفت، فعلا هیچ علائم و نشانه ای درباره وجود توافقات میان این کشور و رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

پیش از این یکی از مسوولان ارشد در رژیم صهیونیستی اعلام کرد، با کشورهای اسلامی دیگر از جمله پاکستان، اندونزی، نیجر، مالی، جیبوتی، موریتانی و برخی دیگر از کشورهای مسلمان برای عادی سازی روابط رایزنی هایی صورت گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین