کد خبر: ۶۸۸۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
یادداشت مخاطب

ردپای منجی از شرق تا غرب

متفکران شرقی وغربی درباره «آخرالزمان، منجی و جهانشهر» نظریه‌هایی مطرح کرده اند که به طرز اسرارآمیزی با هم پیوند خورده و بر پرده نمایش تاریخ نمایان است.
ردپای منجی از شرق تا غرب
آفتاب‌‌نیوز :

*نظریه "دهکده جهانی" را مارشال مک لوهان کانادایی در سال ۱۹۶۰ میلادی مطرح کرد. او شبکه جهانی وب را ۳۰ سال پیش ازاختراع آن پیش‌بینی کرد. نظریه این متفکر کانادایی وموسس مرکزمطالعات رسانه ایی دانشگاه تورنتو راهیچ کس باورنمی کرد، زیرا آنزمان هنوز شبکه اینترنت بدنیا نیامده بود. اینترنت وشبکه‌های اجتماعی فاصله زمانی ومرز‌های جغرافیای را ازبین برده وهرکس بااین تکنولوزی قرن می‌تواند با دیگران درهرکجای دنیا رابطه عاطفی، علمی، فرهنگی واقتصادی برقرار کند.

حدود دو قرن پیش نیز وقتی امانوئل کانت آلمانی فیلسوف عصرروشنگری، نظریه‌ی «طبیعت و فلسفه‌ی تاریخ» را مطرح کرد هیچکس باور نداشت «جهانشهر» او تحقق پیدا کند. او معتقد بود عقل وخرد جمعی انسان‌ها با تجربه گرایی به حدی از پیشرفت می‌رسد که آزادی، امنیت، صلح وعدالت را به واسطه «جامعه جهانشهر» به تاریخ پیوند می‌دهد ودولتی اخلاق مدار «صلح پایدار» را درجهان برقرارمی سازد واین همان است که مذاهب و پیامبران از دورانی بس کهن برای تحقق بخشیدن به آن به پا خاستند.

نظرات دیگر دانشمندان غربی درباره جهانی سازی

آلبرت انیشتین دانشمند و فیزیکدان بزرگ آلمانی: ملل جهان از هر نژاد و رنگی که باشند می‌توانند و باید زیر یک پرچم واحد در صلح و برابری و برادری زندگی کنند.
برتراند راسل جامعه شناس انگلیسی: مادام که یک حکومت جهانی در دنیا وجود ندارد رقابت برای کسب قدرت مابین کشور‌های مختلف وجود دارد؛ لذا این حقیقت ثابت می‌شود که دنیای علمی بدون یک حکومت جهانی ثبات و دوامی نخواهد داشت.
پروفسورماربین فیلسوف و شرق شناس آلمانی: از جمله مسائل بسیار مهم اجتماعی که همواره می‌تواند موجب امیدواری و رستگاری گردد، همانا اعتقاد به وجود یک حجت در هرعصر و انتظار ظهور است.

نظرات دانشمندان شرقی درباره جهانی شدن

سهروردی فیلسوف وحکیم ایرانی که نظراتش مرجع بسیاری ازدانشمندان غربی وشرقی است. درمکتب فلسفی "حکمت اشراق" که اساس آن برنوروظهوراستواراست. دراثبات وجود موعود (ع) از طریق قاعده لطف می‌گوید: در جهان هیچ گاه از حکمت و ازوجود کسی که قائم به حکمت باشد و نشانه‌های خداوند نیز در او باشد، خالی نبوده است وبا ظهورش ریاست جامعه با اوست و زمان با او نورانی خواهد شد.

ملاصدرا فیلسوف مشهورایرانی درشرح اصول کافی معتفد است؛ خدای تعالی دستور‌ها و فرمان‌های بسیاری را به وسیله‌ی قرآن کریم فرستاده است ولکن آنگاه الزام آوراست که درکنار قرآن، عالم آگاه معصوم ازطرف خدا نصب شده باشد تا پیروی از او احتمال خطا وغلبه هوا‌های نفسانی رامحال کند.

شیخ مفید ازدانشمندان شیعه ومورد تایید سنی‌ها درکتاب معروفش «الارشاد» به دلائل عقلی، نیاز به وجود منجی را برمی شمرد. مولف ازسوی دیگربا بهره گیری ازآیات قرآن و روایات دینی، ویژگی‌های منجی آخرالزمان وآئین فرمانروائی و اموری که در دولت جهانی اش پدیدار می‌شود را ذکر می‌کند. دکتر دینانی استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به اندیشه‌های سهروردی و مفهوم "سرزمین امام" می‌گوید براى مشاهده امام غایب در دوران غیبت ‏باید درافق وجودى امام غائب قرارگرفت. براساس منطق «عقل» زنده است، امام زمان نیز که مظهر عقل است پس همیشه وجود دارد.

نظرات ادیان مختلف درباره منجی وجهانی سازی

دراوستای زرتشت، منجی «سوشیانس» نام دارد. براساس دین زرتشت آن‌ها منتظر سه منجی هستند. اولی "هوشید" او بین هزارتا هزارو ششصد سال پس از زرتشت خواهد آمد که با زمان به دنیا آمدن عیسی (ع) مصادف بود. دومی «هوشیدرماه» که دوهزارسال بعد از زرتشت می‌آید که با زمان ظهورمحمد (ص) هم عصراست. درنهایت آخرین منجی «سوشیانس» که سه هزارسال بعد از زرتشت ظهور می‌کند. زرتشت به همراه او به جنگ اهریمن رفته و زمین را برای همیشه از دروغ و دشمنی پاک خواهد کرد.

درتورات موسی و زبورداود کتاب‌های یهودیت؛ منجی به نام «ماشیح» است. در زمانم ظهور در منطقه ایی به نام آرماگدون، فلسطین امروزی در جنگی عظیم بین خیر وشر پیروز می‌شود.

درمسیحیت، بازگشت و رجعت عیسی مسیح به دنیا جایگاه کلیدی دارد و از آن باعناوین نجات بخشی مسیح و تحقق ملکوت الهی یاد می‌شود درانجیل یوحنا آمده است که مسیح دوباره در آخرالزمان به همراه منجی موعود خواهد آمد و برنامه نجات را کامل خواهند کرد.

در ادیان غیرابراهیمی و ملل غربی نیز منجی وجود دارد. به عنوان مثال نژاد اسلاو اروپایی براین عقیده اند که ازمشرق زمین یک نفر برمی خیزد. نژاد ژرمن معتقد بودند یک نفرفاتح بردنیا حاکم می‌شود. یونانیان می‌گفتند «کالوبرگ» با ظهورخود جهان را نجات می‌دهد. درمیان سرخپوستان آمریکا نیز این عقیده رایج است که «گرد» ظهورمی کند. چینی‌ها هم باور داشتند که «کرشنا» ظهور و زمین را نجات می‌دهد. درآئین بودا «میتریه» ظهورخواهد کرد. درآئین هندو نیزموعود و نجات بخش موسوم به "کاکلی" در پایان آخرین دوره زمانی ادوار چهارگانه ظهور می‌کند.

دراسلام سنی وشیعی بحث منجی گرایی تحت اندیشه مهدویت مطرح است و باور به ظهور امام مهدی (عج) از فرزندان حضرت محمد (ص) دارند که درآخرالزمان تشکیل حکومت جهانی خواهد داد.

علائم ظهور

یهود گسترش فساد وفراگیر شدن جنگ و آشوب را از نشانه‌های ظهور «ماشیح» می‌داند. درباور مسیحیان ضدمسیح یا دجال فردی که مسیح بودن عیسی را انکار می‌کند. گسترش فساد، جنگ ومرگ‌های سرخ وسفید، زلزله، بیماری، قطحی و پدیدارشدن نشانه‌هایی درخورشید، ماه و ستارگان از دیگر حوادثی است که پیش ازآمدن منجی رخ می‌دهد. در تمامی ادیان نشانه‌های تقریبا" مشترکی وجود دارد که بعضی به طرز شگفت انگیزی درحال اتفاق افتادن است. مانند جنگ‌های خونین سرخ که در شام وعراق ویمن ودیگر کشور‌ها رخ داده است. مرگ‌های سفید که با کرونای امروزی مشابهت دارد و ریه مردگان سفید می‌شود. برافراشته شدن پرچم‌های سیاه و زرد که از آن‌ها با پرچم‌های داعش وحزب الله نام می‌برند.

در روایات اسلامی نیز علاوه بر این نشانه‌ها از پنج علایم حتمی که پیش از ظهور قطعا اتفاق می‌افتد؛ مانند صیحه آسمانی، خروج سفیانی، قیام یمانی، قتل نفس زکیه وخسف بیداء نام برده شده است.

فعالیت‌های جهان غرب وشدت وحشت آنان از آخرالزمان و ظهور منجی

نمایش فیلم پیشگویی‌های نوستراداموس درشبکه‌های تلوزیونی آمریکا وسراسر جهان که درآن اسلام و منجی که خلافتی جهانی را به وجود می‌آورد، فردی خونزیز ودشمن بشریت معرفی می‌شود. فیلم‌های هالیودی بسیاری مانندماتریکس، اینک آخرالزمان وسرزمین زامبی ونیز بازی‌های کامپیوتری مشهوری مانند "جهــنم خلیج فارس"که درآن خــــلیج فارس مرکز حرکات تروریستی جهان نشان داده شده وخودرا سردمدار مبارزه با این تحرکات نشان می‌دهند. همچنین ازبعد روانشناسی درنظردارند که افراد را نسبت به امام زمان (عج) ولفظ «یامهدی» شرطی کرده و نفرت به حضرتش را درمیان مردم القاء نمایند. تبلیغ مؤسسات دینی و رسانـه هـای غـربی بـه وقــوع حادثه‌ای بزرگ «آرماگدون» اشاره دارد. مؤسسه گرس ـ هل ـ سل در کتاب تدارک جنگ بزرگ آورده است: اسرائیل می‌کوشد مردم را متقاعد سازد که باید جنگ کنند، زیرا خواست خـــــداونـد است. رونالد ریگان رئیس‌جمهورسابق امریکا درسال ۱۹۸۳ گفت که "آرماگدون"همواره ذهن وی را مشغول ساخته وباید برای یک"آرماگدون" واقعی مسلح شویم. در زمان جورج دبلیوبوش کمیسیونی به ریاست وی وکارشناسان سازمان CIA برای شناسایی حضرت صاحب الزمان (ع) و فرهنگ مهدوی میان شیعیان تأسیس و راه‌اندازی شد. سه نشانه کلیدی "سید خراسانی، سیدیمانی و سفیانی" از نکات مورد توجه این سازمان‌ها به عنوان علایم حتمی ظهور در تحقیقات به شمار می‌رود. مستندات زیادی از همکاری نزدیک موساد وسیا وسازمان اطلاعات آل سعود وجود دارد که ازجمله می‌توان دستگیری وبازجویی ازمرحوم شیخ راغب حرب درعراق که نشان می‌دهد مأموران امنیتی آمریکایی برای کسب اخباراحتمالی ازمحل استقرار، زندگی و آمد و شد حضرت مهدی (عج) برنامه ریزی کرده‌اند. همچنین بازداشت برخی شیعیان وعلما دربازجویی از آنان برای رسیدن به سرنخی ازمخفیگاه امام زمان دراطراف مکه ومدینه مؤید همین مطلب می‌باشد. ترس و واهمه غرب صلیبی صهیونی ازشکل‌گیری یک جنبش عظیم اسلامی درتئوری «برخورد تمدنها» ساموئل هانتینگتن و نظریه «پایان تاریخ» فرانسیس فوکویاما به خوبی قابل مشاهده است. این‌ها نشان می‌دهد حجم تبلیغات و تحقیقات غربی‌ها برای رویارویی با آخرالزمان ومنجی از اقدامات خود مسلمان‌ها بسیار بیشتراست.

طبق گفته نظریه‌پردازان تضاد قدرت وثروت با آزادی، صلح وعدالت در طول تاریخ تا امروز وجود داشته است. در دوره معاصر، اوضاع دنیا وجنگ‌های جهانی اول و دوم، جنگ سرد ومسابقات تسلیحاتی میان شرق وغـرب روح آدمیان را فرسوده کرده است. بحران‌های ناشـی ازامپریالیزم سرمایه داری، توسعة فقر و فساد وبیکاری و تبعیض از یک سـو وغارتگری قدرت‌های جهانی باعـث تنـزل معنویـت و اخـلاق و انـسانیت شده است. بن بست ناشی ازناکارآمدی انواع ایدئولوژی‌های سیاسی اجتماعی همـه و همـه، توجه ونیاز انـسان معاصـر بــه آخرالزمــان ونگــاه امیدوارانه به یک منجـی جهـانی را فـراهم می‌آورد. دراسلام شناخت ویاری امام عصرمهدی (عج) واجب و یک وظیفه شرعی است.

*داود ابراهیمی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین