کد خبر: ۶۸۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۵
منوچهر متکی خواستار شد:

بازنگری در گفتگو با آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: دور جدید گفتگوها با آمریکا باید دستور کار مشخصی داشته باشد تا نتیجه مشخصی غیر از گذشته حاصل شود و تعهدات طرف مقابل نیز باید در آن اجرایی گردد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ظهر امروز و در حاشیه برگزاری مراسم جشن عید غدیر در محل وزارت خانه متبوعش، درجمع خبرنگاران ارائه برخی تحلیل ها مبنی بر اینکه سهم کشورمان از دریای خزر زمانی 50 در صد بوده است، را ناصحیح دانست و اظهار داشت: سهم ایران از این دریا هیچ گاه۵۰‬ درصد نبوده و این رقم منطقی نیست و هیچ قراردادی هم درباره آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: این قبیل مباحث عموماَ از سوی دشمنان ملت ایران و کسانی ابراز می شود که از نقش ایران در مناسبات منطقه ناراحت هستند اما به هرصورت بهره ‌برداری جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر هیچ گاه از ‪ ۱۱/۳‬درصد فراتر نرفته است.

متکی ادامه داد: در حال حاضر تدوین رژیم حقوقی دریای خزر در دستور کار ایران، ترکمنستان و آذربایجان قرار دارد و سهم هر یک از این کشورها برای بهره برداری از منابع این دریا، صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سهم قزاقستان از دریای خزر ۲۴‬درصد است، گفت : سهم روسیه از این دریا نیز زیر ‪ ۲۰‬درصد است و کشورهای ترکمنستان و آذربایجان نیز کمتر از۲۰‬درصد از دریای خزر سهم دارند.

متکی دربخش دیگری ازسخنانش از راه اندازی نیمی از ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر درتابستان سال آینده خبر داد و اظهار داشت : پس از تکمیل پروسه ارسال سوخت که هشت مرحله است، زمینه تزریق سوخت و مراحل بعدی تا راه ‌اندازی نیروگاه فراهم خواهد شد که این نیمی از ظرفیت نیروگاه بوشهر خواهد بود و نیمه دیگر آن نیز پس از راه اندازی نیمه اول راه‌اندازی خواهد شد.

وزیر خارجه همچنین از طی روند قراردادهای دو کشور ایران و روسیه ابراز رضایت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره دور بعدی گفتگوهای ایران و آمریکا درباره مسائل امنیتی عراق، گفت: اصل برگزاری این گفتگوها از طرف ایرانی پذیرفته شده اما ایران در این خصوص ملاحظاتی داشته که به طرف عراقی برای انتقال به طرف آمریکایی اعلام کرده است.

متکی با تکرار هدف تهران از انجام این گفتگوها برای کمک به ملت و دولت عراق در جهت تثبیت امنیت در آن کشور، گفت: با توجه به این مسئله، معتقدیم که این گفتگوها باید دستور کار مشخصی داشته باشد و به نتیجه مشخصی غیر از گذشته دست یابد، ضمن آنکه تعهدات طرف مقابل را نیز باید به همراه داشته باشد چرا که ما به دنبال گفتگو برای صحبت در این دور از مذاکرات نیستیم .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین