کد خبر: ۶۸۸۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹

انگلیس و اسپانیا بر سر جبل‌الطارق به توافق رسیدند

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس عصر پنجشنبه اعلام کرد با همتای اسپانیایی خود درخصوص وضعیت آینده جبل‌الطارق به توافق رسیده است.
انگلیس و اسپانیا بر سر جبل‌الطارق به توافق رسیدند
آفتاب‌‌نیوز :

راب در پیامی توییتری نوشت: «از آرانچا گونزالز لایا [وزیر امور خارجه اسپانیا] به خاطر حسن نیت و تلاش مداومی که به حصول توافق امروز بر سر آینده روابط جبل‌الطارق با اتحادیه اروپا منتج شد، قدردانی می‌کنم».

وی در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس در این خصوص را الصاق کرد که در آن آمده است: «امروز پس از همکاری‌های شانه به شانه با [فابیان پیکاردو] رئیس دولت محلی جبل‌الطارق و گفت‌وگوهای فشرده با دولت اسپانیا، درخصوص چارچوبی سیاسی برای پایه گذاری معاهده‌ای جداگانه بین بریتانیا و اتحادیه اروپا در قبال جبل‌الطارق به توافق دست پیدا کردیم».

در ادامه این بیانیه آمده است: «اکنون این توافق را به کمیسیون اروپا می‌فرستیم تا مذاکرات درباره معاهده رسمی آغاز شود. در عین حال تمامی طرف‌ها به کاهش تأثیرات اتمام دوره انتقالی [خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا] بر جبل‌الطارق متعهد هستند».

گونزالز نیز در جمع خبرنگاران گفت، طبق این توافق، جبل‌الطارق می‌تواند به سیاست‌ها و برنامه‌های اتحادیه اروپا از جمله کشورهای حوزه شنگن پیوسته و اسپانیا آن را تضمین کرده و «این امر لغو تدابیر کنترلی میان اسپانیا و جبل‌الطارق را میسر می‌کند».

وی افزود:‌ «فرودگاه و بندر جبل‌الطارق در جدیدترین مرز خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفته و بازرسی‌های آن بر عهده آژانس فرانتکس اتحادیه اروپا خواهد بود. این توافق تا چهار سال آینده پابرجا خواهد ماند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین