کد خبر: ۶۸۹۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
پاسخ های دبیر جشنواره فیلم فجر در پی انتشار یک لیست

آغاز داوری فیلم فجر از 20 دی ماه / نمایش آثار در "برج میلاد" "فعلا" قطعی است

دبیر سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه داوری فیلم‌ها از چهار روز دیگر آغاز می‌شود، گفت: از میان ۱۱۰ فیلم متقاضی جشنواره؛ آنچه بعد از مطابقت با قوانین فراخوان باقی می‌ماند، ممکن است کمتر از نصف این تعداد هم باشد و باید تا ۲۰ دی‌ماه نسخه ‌دی‌سی‌پی خود را به دفتر جشنواره ارسال کنند.
آغاز داوری فیلم فجر از 20 دی ماه / نمایش آثار در
آفتاب‌‌نیوز :

محمد مهدی طباطبایی‌نژاد درباره زمان شروع داوری آثار جشنواره و اسامی داوران بیان کرد: امسال هفت نفر فیلم‌های جشنواره فجر را داوری می‌کنند که هنوز اسامی آن‌ها قطعی نشده است ولی به زودی این کار انجام می‌شود. چون از روز 20 دی‌ماه داوری فیلم‌ها شروع می‌شود و فیلم‌ها با حضور این هفت داور در ساختمان جشنواره یا موزه سینما دیده خواهند شد.

او درباره کم شدن تعداد فیلم‌های متقاضی و اینکه گفته شده بعد از بررسی آثارِ واجد داوری و حذف فیلم‌هایی که شرایط حضور در جشنواره را ندارند (مثل آثار ویدیویی) شاید تعدادشان به حدود 50 اثر کاهش پیدا کند، در پاسخ به اینکه آیا به روال بسیاری از دوره‌ها، مهلت بیشتر یا استثنا برای برخی فیلم‌ها که ممکن است تا بیستم دی ماه نسخه نهایی‌شان آماده نشود قائل می‌شوند یا خیر؟ گفت: تعداد فیلم‌هایی که در نهایت به داوری می‌رسند، شاید از آن تعداد 50 فیلم هم کمتر شود چون بجز آن‌هایی که با قوانین جشنواره مطابقت داده و حذف می‌شوند، باقی باید طبق تاریخ اعلام شده قبلی، نسخه DCP را برسانند چرا که داوری روز 20 دی آغاز می‌شود. بنای ما بر این است که حتی اگر تعداد کمتری فیلم هم تا این زمان به جشنواره برسند، همان‌ها را فقط داوری کنیم.

وی افزود: البته از آنجا که بیشتر فیلم‌ها در مرحله فنی هستند، ممکن است مثلا یکی صداگذاری‌اش آماده نباشد که در آن صورت از آن بخش حذف می‌شود و تاکید ما بر این است که وقتی فیلمی دیده شد، دیگر امکان تماشا و داوری مجدد آن وجود نخواهد داشت، چون باید برای نمایش فیلم‌ها هم جدول را آماده کنیم و ‌نمی‌توان فرصت دوباره‌ای را برای تماشای فیلم‌ها صرف کرد.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا فیلمی بوده که پیش‌بینی حضورش می‌شده و الان در میان متقاضیان نیست؟ گفت:تمام کسانی که انتظار داشتیم اثر خود را به جشنواره برسانند، حضور دارند به جز فیلم‌های آقایان جلیلوند و فرهادی که با توجه به پروسه تولید از همان ابتدا تقریباً مطمئن بودیم فیلم شان به جشنواره نمی‌رسد.

او درباره وضعیت فیلم‌های متقاضی مثل «تی‌تی» و «خط فرضی» که پیش‌تر در جشنواره‌های خارجی شرکت داشتند، نیز توضیح داد: این موضوع در شورای سیاستگذاری بررسی شده و هنوز جلسه نهایی برگزار نشده است، اما تقریبا موافقت اعضا را برای مجاز بودن حضور این فیلم‌ها در جشنواره گرفته‌ایم و با یک شرط کوچک موضوع در حال حل شدن است.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به اینکه با توجه به برنامه‌ریزی برای تنظیم جدول نمایش آیا تصمیم قطعی برای نمایش فیلم‌ها گرفته شده است؟ گفت: ما نمایش فیلم‌ها را برای صاحبان آثار، اصحاب رسانه و منتقدان تقریباً قطعی کرده‌ایم، سالن‌ها هماهنگ و کارهای مربوط به آن انجام شده است، مگر اینکه ستاد مقابله با کرونا اجازه این کار را ندهد. اما به هر حال جشنواره برای سطح دو کاملاً این موضوع را انجام شده می‌داند. در حال حاضر نمایش فیلم در برج میلاد قطعی است و احتمالاً پردیس ملت را هم اضافه می‌کنیم .

وی درباره تفکیک تماشاگران فیلم‌ها در این دو سالن و نیز تعداد کارت‌هایی که صادر می‌شود هم اضافه کرد: فعلا در حال بررسی هستیم که آیا صاحبان آثار و اصحاب رسانه و منتقدان ترکیبی در این سالن‌ها حضور داشته باشند یا جدا شده و درباره تعداد افراد هم امسال حداکثر یک چهارم سال‌های قبل کارت صادر خواهیم کرد.

طباطبایی‌نژاد همچنین گفت: امیدوار هستیم که سینماهای مردمی هم بازگشایی شوند و بتوانیم فیلم‌ها را برای عموم نمایش دهیم. حدود ۵۰ درصد احتمال می‌دهیم که این اتفاق بیفتد و این زمانی است که ستاد مقابله با کرونا بپذیرد که سینماها به مشاغل سطح دو منتقل شوند.

او که تا مدتی قبل معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم بود درباره برخی انتقادهایی که نسبت به تولید این تعداد فیلم در دوران کرونا مطرح می‌شود گفت: تمام این 110 فیلم‌ مربوط به دوران کرونا نیستند و نهایتاً یک سوم آن‌ها در این دوران ساخته شده‌اند.

دبیر این دوره از جشنواره در پایان در پاسخ به اینکه آیا سنگ بنایی که برای حذف هیات انتخاب در این دوره گذاشته شد، ممکن است در سال‌های آینده هم ادامه پیدا کند؟ بیان کرد: هیات انتخاب جشنواره فجر جزء ارکان جشنواره است و همواره آن را باید حفظ کرد. اینکه هیات انتخاب یا دبیرخانه فیلم‌ها را انتخاب کند، قطعی است اما امسال به دو دلیل این بخش را استثنائاً حذف کردیم؛ نخست اینکه فکر می کردیم تعداد آثار واجد شرایط مثل سال‌های قبل نباشد و دلیل دوم و مهم‌تر اینکه می‌خواستیم به فعالانی که در شرایط سخت کرونا کار کردند یک نوع ادای احترام داشته باشیم تا اینکه فیلمشان را حذف کنیم. در واقع بُعد اخلاقی این ماجرا را بیشتر در نظر گرفتیم تا این داوری برای قدردانی از زحمت کسانی باشد که در دشواری‌های سال کرونا، کار کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین