کد خبر: ۶۸۹۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲

مصوبات ستاد ملی سرشماری ثبتی-مبنا ۱۴۰۵ ابلاغ شد

سازمان برنامه و بودجه مصوبات ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی- مبنا ۱۴۰۵ را به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.
مصوبات ستاد ملی سرشماری ثبتی-مبنا ۱۴۰۵ ابلاغ شد
آفتاب‌‌نیوز :

هیات وزیران در ۲۴ اردیبهشت ماه امسال و با استناد به قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و در راستای نوسازی نظام آماری و با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه اجرا و نیز کاهش بار پاسخگویی، با تشکیل «ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا» موافقت کرد.

بر این اساس، مرکز آمار ایران مکلف شد نسبت به تشکیل این ستاد به ریاست رییس سازمان برنامه و بودجه و عضویت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، اقدام و سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ را با رویکرد ثبتی مبنا و پس از آن در دوره‌های زمانی معین اجرایی کند.

هم چنین، مطابق این تصمیم همه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و نهادهای عمومی غیردولتی مکلفند ضمن همکاری کامل با مرکز آمار ایران، هر نوع ریزداده و اطلاعات آماری موردنیاز را در چارچوب قانون مرکز آمار ایران، بدون مطالبه ما به ازاء در اختیار آن مرکز قرار دهند.

بر همین اساس، تصویب نامه قبلی هیئت وزیران در سال ۱۳۸۶ مبنی بر انجام سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر پنج سال یکبار لغو شد.

سازمان برنامه و بودجه نیز سیزدهم دی ماه مصوبات اولین جلسه ستاد ملی سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا ۱۴۰۵ را برای اجرا به تمام واحدهای تابعه ارسال کرد.

براساس مصوبات این ستاد، مرکز آمار مکلف شد دبیرخانه ستاد می سرشماری عمور نفوس و مسکن ثبتی مبنا را تشکیل دهد و گزارش‌های دوره‌ای از عملکرد ستاد ارائه کند و تمام دستگاه‌ها اجرایی ذیربط نیز مکلفند هر سه ماه یک بار گزارش‌های مورد نیاز ستاد را ارائه کنند.

علاوه بر این، مرکز آمار باید به کمک ریزداده‌های دستگاه‌های اجرایی ثبت‌های آماری را به روز رسانی کند. اولین مرحله آزمایش سرشماری در سال ۱۴۰۰ و در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان و همدان خواهد بود.

مطابق مصوبه ابلاغی سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور مکلف است مشخصات هویت افراد مقیم کشور اعم از ایرانی و غیر ایرانی، آخرین نشانی محل سکونت افراد را ثبت و به روز رسانی کند. وزارت راه نیز باید اطلاعات املاک مسکونی، ‌زمین و ساختمان‌های کشور را استخراج کند. علاوه بر آن وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی باید فهرستی از عناصر تقسیمانی را ارائه کند.

سازمان صدا و سیما باید فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهد و وزارت ارتباطات مسئولیت کمیته زیرساخت و تبادل داده را برعهده دارد. همچنین برای تامین داده‌ها و اطلاعات تمامی دستگاه‌های اجرایی باید اطلاعات آماری، نقشه‌ها و ریزداده‌های مورد نیاز ستاد را باید طبق زمان‌بندی به صورت مستمر و برخط در اختیار مرکز آمار قرار دهد.

سازمان برنامه و بودجه باید اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این سرشماری را طبق نظر کمیته اعتبارات ستاد، تصویب و در بودجه سنواتی مرکز آمار و سایر دستگاه‌های اجرایی تامین کند.

براساس این گزارش، جلسات ستاد هر ۶ ماه یک بار تشکیل خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین