کد خبر: ۶۸۹۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰

قالیباف: شهید سلیمانی اجازه نمی داد حفظ جان اثری بر رسالتش بگذارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شخصیت حاج قاسم در جبهه و لحظه لحظه های آن شکل گرفت، گفت: شهید سلیمانی اجازه نمی داد حفظ جان اثری بر رسالتش بگذارد.
قالیباف: شهید سلیمانی اجازه نمی داد حفظ جان اثری بر رسالتش بگذارد
آفتاب‌‌نیوز :

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی «مرد میدان» که امشب (سه شنبه، ۱۶ دی ماه) به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از شبکه سوم سیما حضور یافت و به بیان ابعاد مختلفی از زندگی این سردار شهید پرداخت.

قالیباف در ابتدای این برنامه ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به محبین اهل بیت (ع) و همچنین اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: این ایام شهادت بزرگ مردی بود که در همه ابعاد افتخار آفرید که از همین جا به خانواده این شهید بزرگوار عرض تسلیت و تعزیت دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال نخست مجری برنامه درباره شروع آشنایی وی با حاج قاسم سلیمانی که در دوران دفاع مقدس و عملیات بیت المقدس بود و اینکه سردار سلیمانی مرد کدام میدان بود، اظهار داشت: شهید سلیمانی ابعاد مختلفی در زندگی داشت و در همه شئونات زندگی حاج قاسم مرد عمل بود؛ مخصوصاً اگر به محیط خانواده نگاه کنید به عنوان یک پدر مرد عمل بود. هنوز بسیاری از روزها و شب‌ها این توفیق را دارم که مثل گذشته به منزل ایشان رفته و با خانواده ایشان ملاقات کنم؛ هنوز فرزندان شهید نتوانسته اند با موضوع کنار بیایند و کاملاً نبود محبت پدر را حس می‌کنند که اگر بدون تعارف بگویم هر شب هنوز در داغ پدر خود هستند و هرگز وی را فراموش نکرده اند که این نشان می‌دهد شهید سلیمانی با تمام ویژگی‌هایی که از بیرون می‌بینیم در منزل نیز در عمل یک پدر برای بچه‌ها در اوج محبت بوده است.

وی ادامه داد: چند وقت قبل دستخطی را از شهید سلیمانی دیدم که در دمشق شبی که در سختی، فشار و آرزوی شهادت بود، یادداشتی برای فاطمه (دختر شهید سلیمانی) نوشته بود که آنجا بخشی از آن را بیان کردند، لذا باید دید حس پدر-فرزندی در عمل تا کجاست که من به طور قطع می گویم و اغراق آمیز هم نیست که فاطمه عزیز از شب شهادت پدر تا کنون یک شب تا صبح نخوابیده و مشغول به دعا بوده است و از خستگی در روز استراحت می‌کند، لذا شهید سلیمانی در مجاهدت، در جنگ، در حوزه ذوق هنری، خدمت به محرومان، در شجاعت، مدیریت، گذشت، تشر زدن، مصداق این است که کلام خوب خدا را در بستر عمل به پیشگاه خدا فرستاد که در دار دنیا می‌بینید که از کجا به کجا رفت.

قالیباف در ادامه در پاسخ به پرسش بعدی مبنی بر اینکه روحیه حاج قاسم که باعث شد ۴۰ سال مستمر مجاهدت کند، از کجا آمده است، عنوان کرد: این روحیه به زمان انقلاب، حسینیه جماران و فرهنگی که حضرت امام (ره) آورد باز می‌گردد. امام، این مرد الهی که هرگز کلامی جز برای خدا نگفت، امامی که هیچ گامی جز در راه خدا برنداشت و خدا توفیق مجاهدت را به ایشان داد که فقه را از کنج حجره‌های حوزه به میدان جامعه و در قلوب جامعه آورد و این باورها چون منطبق بر سنت‌های الهی و فرهنگ اهل بیت (ع) و فرهنگ قرآنی بود با فطرت همه انسان‌ها به خصوص انسان‌های سرزمین ایران و متعلق به اهل بیت سازگار بود. اینجا بود که همه حاج قاسم‌ها را ساخت و پای انقلاب آمدند لذا بستر عظیمی بود و امام نیز فرموده بود جنگ برای ما دانشگاه‌ها است. حاج قاسم همیشه می‌گفت باقر، اگر بخواهیم بگوییم جبهه کجاست باید بگوییم یک قطعه از بهشت است و اگر بخواهیم ببینیم در دنیای مادی چگونه زندگی می‌کنند باید جبهه را ببینیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه روحیه شهید سلیمانی، در میدان جهاد و فضای فرهنگ شهادت در دوران دفاع مقدس روز به روز شکل گرفت، اذعان داشت: من فکر می‌کنم شخصیت حاج قاسم در جبهه و لحظه لحظه‌های آن شکل گرفت و طبیعتاً اخلاص این مرد یکی از ویژگی‌های برجسته ایشان بود که ریا در کار او نبود و هرچه نشان می‌داد همان بود. از میدان جنگ و جبهه گرفته تا میدان مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ارتباط با مردم که همه را با هم جمع کرده بود و شخصیت او را شکل داده بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شده بود به حاج قاسم بگویید به سوریه نرود؟ عنوان کرد: بدون اغراق، صدها بار. ایشان بیش از دو دهه مسئولیت نیروی قدس را داشت و شما غیر از سال‌های اخیر که مردم به عنوان یک چهره ملی و بین المللی شناختند که البته خود ایشان از جهات مختلف نمی‌خواست این اتفاق بیفتد اما خدا مقدر کرده بود این اتفاق بیفتد که سال‌های اخیر چهره ایشان شناخته شد.

قالیباف ادامه داد: شناخته شدن این چهره و تأثیرگذاری ایشان در مقابل استکبارستیزی دست به دست هم داده بود و تبدیل به تهدید جدی برای ایشان شده بود که بارها به ایشان گفته می‌شد و خاطرم هست که هر نوبتی که ایشان می‌خواست به خارج از کشور سفر کند و مأموریت داشت مکلف بود از حضرت آقا اجازه بگیرد و ایشان نیز همیشه نگران شهید سلیمانی بودند و برای وی محدودیت ایجاد می‌کردند اما ایشان از آنجا که مرد میدان بود، آقا را قانع می‌کرد که اگر قرار است کار پیش برود من باید در میدان باشم و از نزدیک ببینم و بنشوم و تصمیم بگیرم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی مواقع خطر کامل حس می‌شد و گاهی اوقات با هواپیما که سفر می‌کرد حتی دشمن هواپیمای ایشان را رصد می‌کرد اما نهایتاً این حادثه تلخ نیز در فرودگاه اتفاق افتاد اما ایشان می‌گفت مأموریت وظیفه است و لحظه‌ای درنگ نداشت؛ البته رعایت می‌کرد اما اجازه نمی‌داد رعایت و حفظ جان اثری بر مأموریت و رسالت وی بگذارد و زیر بار آن نمی‌رفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین