کد خبر: ۶۸۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۸

آیا شما موافق پیوستن به ناتو هستید؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امروز 5 ژانویه اولین انتخابات در سال جدید میلادی در اروپا در حال برگزاری است.

این انتخابات از آن حیث مورد اهمیت است که علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری دو همه پرسی نیز در برگه های رای گیری گنجانده شده است.

از رای دهندگان سوال می شود که آیا با انتخابات زود هنگام پارلمان در بهار سال جاری موافقند؟ و آیا از تلاش دولت برای پیوستن به پیمان ناتو همایت می کنند یا خیر؟

اقبال عمومی از انتخابات امروز گرجستان به نقل از منابع خبری متوسط بوده است و احتمال اینکه میخایل ساکاشویلی رهبر انقلاب گل های رز در مقام خود ابقا شود بسیار زیاد است.

شایان ذکر است که این انتخابات پیش از موعد، در نوامبر سال گذشته میلادی پس از تظاهرات گسترده اپوزیسیون در تفلیس تعیین شد. در آن زمان نیروهای پلیس، طرفداران اپوزیسیون را که در تظاهرات شرکت داشته اند  و برکناری رئیس جمهور و برگزاری انتخابات پارلمان در بهار 2008 را مطالبه می کردند را متفرق کردند. پس از آن «میخائیل ساآکاشویلی» اعلام کرد که یک سال از دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود می کاهد و بدین ترتیب انتخابات روز 5 ژانویه برگزار می شود.  و برای شزکت در انتخابات از مقام خود استعفا داد.

در ابتدا 22 نفر قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را داشتند، اما برخی از آنان داوطلبانه صرف نظر کرده و برخی دیگر نیز نتوانستند 50 هزار امضا برای ثبت کاندیداتوری خود جمع آوری کنند. اکنون در انتخابات ریاست جمهوری 7 کاندیدا شرکت دارند: «میخائیل ساآکاشویلی» آخرین رئیس جمهور، «لوان گاچچیلادزه» از اپوزیسیون متحد و اصلی ترین رقیب ساکاشویلی ( این دو  در سال 2003 میلادی در یک جبهه بر ضد ادوارد شوارتناتزه مبارزه می کردند) ، «آرکادی (بادری) پاتارکاتسیشویلی» تاجر، «داوید گامکرلیدزه» رهبر  راست گرایان جدید ، «شالوا ناتلاشویلی» رهبر حزب لیبرایست ، «گئورگی مائیساشویلی» رهبر حزب آینده و «ایرینا ساریشویلی-چانتوریا» رهبر حزب امید.

طبق قوانین گرجستان، حداقلی برای میزان حضور مردم در انتخابات وجود ندارد و کاندیدا برای پیروزی در انتخابات باید 50% بعلاوه یک رای را کسب کند، اگر هیچ یک از کاندیداها این مقدار از آراء را کسب نکند، دور دوم پس از دو هفته برگزار می شود. دور دوم بین دو کاندیدایی برگزار می شود که بیشترین آراء را به خود اختصاص داده باشند.

برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری حدود 3.5 هزار ستاد انتخاباتی تشکیل شده و طبق اطلاعات کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور، 3.4 میلیون نفر، از جمله افرادی که در خارج از گرجستان زندگی می کنند، واحد شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند. بر انتخابات حدود 3 هزار نفر نظارت دارند. 

انتخابات ریاست جمهوری گرجستان در جمهوری برسمیت شناخته نشده آبخازی که رسماً در خاک این کشور قرار دارد، برگزار نمی شود، اما در منطقه علیای آبخازی که تابستان 2006 گرجستان آن را تحت حکمیت خود درآورد، انتخابات برگزار می شود و در آنجا بر انتخابات علاوه بر سازمان های محلی، هیئت هایی از ناتو و نمایندگان لهستان، استونی و لیتوانی نظارت خواهند داشت. در بخشی از مناطق مورد دعوی بین گرجستان و اوستیای جنوبی نیز انتخابات برگزار می شود.

برگه های انتخاباتی و رفراندوم به چهار زبان گرجی، آذری، ارمنی و اوستیایی چاپ شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین