کد خبر: ۶۸۹۵۳۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۷

ترامپ اعتراضات در برابر کنگره را محکوم کرد/بیانیه کاخ سفید

رئیس جمهور آمریکا اعتراضات خشونت‌آمیز روی داده روز چهارشنبه در برابر کنگره را که خود تحریک کننده آن بود، محکوم کرد.
ترامپ اعتراضات در برابر کنگره را محکوم کرد/بیانیه کاخ سفید
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی کاخ سفید با ۲۴ ساعت تاخیر، یورش به کنگره را محکوم کرد و خواستار پیگرد قضایی آنها شد.

کایلی مک‌انانی عصر پنج‌شنبه به طور غیر منتظره‌ای در نشست خبری حاضر شد و بدون اینکه به هیچ سوالی پاسخ دهد، بیانیه‌ای را قرائت کرد.

وی افزود من اینجا هستم تا این بیانیه را به نیابت تمام کاخ سفید ارائه دهم، بگذارید روشن باشم که خشونتی که روز گذشته در پایتخت کشورمان دیدیم، مخوف، سزاوار سرزنش و متضاد مشی آمریکایی بود.

سخنگوی کاخ سفید در این نطق سه دقیقه‌ای خود، ادامه داد: این رئیس جمهوری و این دولت، آن را به شدیدترین شکل ممکن محکوم می‌کنند. این ناپذیرفتنی است و قانون‌شکنی رخ داده باید به طور کاملا قانونی تحت پیگرد قرار گیرد.

مک‌انانی یادآور شد: من هنگامی که یک کلیسا به خاطر اقدام آشوب‌طلبان سوخت به اینجا آمدم و گفتم که "متمم نخست قانون اساسی حق مردم را در برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز تضمین می‌کند اما آنچه که شب گذشته در سراسر کشور دیدیم، اینگونه نبود".

وی اضافه کرد: اشتباه نکنید، آنچه که ما بعدازظهر دیروز در داخل ساختمان کنگره دیدیم، مانند آن نبود. یک گروه آشوب‌طلب حق متمم نخست قانون اساسی را از بسیاری از افراد که آمدند تا به طور مسالمت‌آمیز صدایشان در پایتخت کشورمان شنیده شود، تضعیف کردند.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: آنهایی که به طور خشونت‌آمیزی کنگره را به محاصره درآوردند، مخالف همه آنچیزی هستند که این دولت برای آنها ایستاده است. هسته اصلی ارزش این دولت، این عقیده است که همه شهروندان حق دارند تا با ایمنی، صلح‌آمیز و آزاد زندگی کنند.

مک‌انانی افزود: همه کسانی که در این ساختمان کار می‌کنند، تلاش می‌کنند تا مطابق قانون، قدرت انتقال یابد. اکنون زمان اتحاد آمریکا، گرد هم آمدن و مردود دانستن خشونتی که دیده‌ایم، است.

وی به بیش از ۲ ماه تفرقه افکنی دونالد ترامپ با طرح ادعاهایی علیه انتخابات و رئیس جمهوری منتخب که اثبات نشد و بدون توجه به فراخوان رئیس جمهوری آمریکا برای این اجتماع اعتراضی که با ادبیات تحریک‌آمیز همراه بود، از این اتحاد سخن گفت.

روز چهارشنبه و تنها ساعتی بعد از پایان سخنرانی ترامپ در اجتماع هواداران خود، نشست مشترک کنگره با ریاست مایک پنس آغاز شد اما در همان ساعات اولیه، نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند، به خاطر هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره، مجبور به خروج از سالن یا پناه گرفتن در پشت صندلی‌ها شدند.

نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با شور و یورش هواداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و هوادارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و تلاش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف شدند.

در تیراندازی‌های رخ داده درجریان این شورش، دست کم چهار نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم ۵۳ نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا هم این حادثه را محکوم کرد و آن را تروریست داخلی نامید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین