کد خبر: ۶۸۹۵۹۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸
نوسانات شدید اونس جهانی؛

تغییرات قیمت سکه و طلا

طبق تحلیل دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران برای وضعیت یک هفته اخیر بازارها سکه و طلای داخلی، معاملات در بازاهای خارجی در سال نوی میلادی با افزایش ۵۲ دلاری اونس جهانی آغاز و از روز چهارشنبه به بعد، در پی اتفاقات آمریکا، ریزش ۵۸ دلاری را تجربه کرد؛، این نوسانات طبیعتا بازارهای داخلی ما را هم تحت‌الشعاع قرار داده و سبب تغییرات قیمتی شده است.
تغییرات قیمت سکه و طلا
آفتاب‌‌نیوز :

نادر بذرافشان اظهار کرد: در مجموع از روز دوشنبه که آغاز فعالیت‌ها در بازارهای جهانی پس از سال نو میلادی بوده است تا نزدیک به اواخر هفته افزایش ۵۲ دلاری اونس جهانی وجود داشته است که این افزایش به‌تبع در بازارهای اخلی ما نیز تاثیرگذار بود. از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه، حدود ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت سکه، قریب به ۳۸ هزا تومان افزایش قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۱۵۰ هزار برای قطعه نیم سکه، تقریبا ۱۰۰ هزار تومان در ربع سکه و در سکه‌های یک گرمی نیز حدودا ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت ایجاد شد.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: اما از روز چهارشنبه باتوجه به اتفاقات آمریکا و بحث‌ها درگیری‌ها کاهش قیمت برای اونس جهانی آغاز شد و در نهایت از به یکباره از بعداز ظهر روز گذشته (پنجشنبه) در نتیجه اعلام مقامات دولتی که بایستی درگیری‌ها خاتمه پیدا کند و مردم را به آرامش و سازش دعوت کردند، روند کاهش جدی‌تر شد و تا همین لحظه (ظهر روز جمعه) حدودا ۵۸ دلار، هر اونس جهانی کاهش یافته است. در حقیقت در طول هفته که اونس جهانی به ۱۹۵۲ دلار هم رسیده بود، در حال حاضر ۱۸۹۱ دلار است.

۶۰۰ دلار نوسان اونس جهانی طی سال ۲۰۲۰/ پرنوسان‌ترین سال دهه اخیر

وی ضمن تاکید براینکه سال ۲۰۲۰ پرنوسان‌ترین سال‌ برای اونس جهانی که بی‌سابقه طی دهه اخیر نیز بوده است، خاطر نشان کرد: در طول سال ۲۰۲۰ بالاترین نوسان اونس جهانی را شاهد بودیم که تقریبا طی دهه اخیر، بی‌سابقه بود است. طی این سال بطور متوسط ۶۰۰ دلار نوسان اونس جهانی داشته‌ایم که اوج آن در ماه آگوست بوده و به ۲۰۷۳ دلار رسید و پایین‌ترین حد آن ۱۴۷۲ دلار بود که در ماه مارس اتفاق افتاد.

بذرافشان در رابطه با تغییرات قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی کشور، گفت: بنابر تغییرات و افزایش قیمت اونس‌ جهانی و سپس ریزش آن از اواخر هفته، بازار سکه و طلای داخلی نیز از ابتدای هفته تا اواسط هفته، قیمت سکه نیز افزایشی پیش رفته و تا ۱۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان هم رسید اما در حال حاضر مجدد کاهش قیمت داشته و به ۱۱ میلیون و ۷۵۰ رسیده است.

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در اعلام آخرین قیمت‌ها، اظهار کرد: سکه طرح قدیم نیز که ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان اوج قیمتی‌اش در طول هفته بود، در پایان هفته به ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. نیم سکه نیز در طول هفته تا شش میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هم پیش رفت و اکنون شش میلیون ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین ربع سکه از چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در طول هفته به چهار میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در آخر هفته رسیده است و سکه‌های یک گرمی نیز دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در پایان هفته، قیمت‌گذاری شده‌اند.

این مقام صنفی افزود: هر گرم طلای ۱۸ عیار در اوج قیمت‌ها در طول هفته یک میلیون و ۱۹۵ هزار تومان قیمت داشت که در حال حاضر در پایان هفته به یک میلیون و ۱۵۸ هزار تومان به ازای هر گرم، کاهش یافته است. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز که تا پنج میلیون و ۱۴۹ هزار تومان هم پیش رفته بود، اکنون پنج میلیون و ۱۰ هزار تومان قیمت دارد. همانطور که اشاره شد، آخرین نرخ ثبت شده برای هر اونس جهانی ۱۸۹۱ دلار است.

به گفته دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، هر قطعه سکه نیز در حال حاضر حدود ۵۵۰ هزار تومان دارای حباب است.

بذرافشان در پایان اظهار کرد: همانطور که قبلا نیز اشاره شده است، طی شش هفته گذشته بازارهای داخلی ما تقاضا بسیار کاهش یافته و در مصنوعات طلا تقریبا به صفر رسیده است در بازارهای داخلی سکه و طلا باتوجه به کنترل بازار ارز و همین کاهش تقاضا، قیمت‌ها ثبات پیدا کرده است؛ بنابراین باتوجه به ثبات ایجاد شده طی شش هفته اخیر، مردم می‌توانند معاملات خود را به راحتی برای مصنوعات طلا و سکه انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین