کد خبر: ۶۸۹۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴

سیگنال مثبت امارات به ترکیه

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده از برقراری روابط بین کشورش و ترکیه دفاع کرد و گفت که امارات اولین شریک تجاری ترکیه است.
سیگنال مثبت امارات به ترکیه
آفتاب‌‌نیوز :

این مقام اماراتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری شبکه بلومبرگ گفت که امارات اولین شریک تجاری ترکیه در غرب آسیا بوده و کشورش به هیچ یک از اختلافات با این کشور افتخار نمی‌کند و مشکل اصلی ابوظبی با آنکارا این است که آن‌ها به دنبال افزایش نقش خود به حساب کشورهای عربی هستند.

به‌دنبال آشتی قطر و کشورهای تحریم کننده آن یعنی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، ترکیه از این تحول استقبال کرد. ترکیه طی نزدیک به چهار سال از قطر تمام قد دربرابر اقدامات این چهار کشور عربی حمایت و برای ممانعت از حمله به قطر به این کشور نیروی نظامی اعزام کرد.

انور قرقاش با این حال گفت: «ما [برای برقراری روابط با ترکیه] آغاز بسیار خوبی داریم و این مسئله را که مرتبط با بحران قطر است، پشت سر گذاشتیم. ولی بین ما مسئله‌ای است که مربوط به ایجاد اعتماد میشود و ما نیاز به این داریم که این اعتماد ایجاد شود».

بلومبرگ به نقل از قرقاش می‌نویسد توافق العُلا [آشتی با قطر] شامل بندهایی است که ملزم به احترام به حاکمیت کشورها می‌کند و به دنبال حل افراطگرایی و تروریسم است.

چهل و یکمین نشست سران شورای همکرای خلیج فارس دیروز چهارشنبه به میزبانی عربستان سعودی بعد از نزدیک به چهار سال تنش و قطع کامل روابط بین محور ریاض (امارات، بحرین و مصر) با قطر برگزار شد و بنا به درخواست پادشاه سعودی این نشست به احترام تلاش‌های سلطان سابق عمان و امیر سابق کویت برای پایان دادن به این تنش و خصومت، نشست سران سلطان قابوس و امیر صباح نام گرفته است.

به رغم اظهارات مقامات اماراتی درباره این نشست و اعلام حمایت از توافق العلا، ولی‌عهد ابوظبی خود در این نشست شرکت نکرد و به جای او، حاکم دبی در نشست مذکور حضور پیدا کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین