کد خبر: ۶۸۹۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

تاکتیک مک‌کانل درباره استیضاح ترامپ

رهبر فعلی و جمهوری‌خواه سنای آمریکا در نظر دارد، با ارجاع بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ به یک روز مانده به مراسم تحلیف جو بایدن، تاکتیک وقت‌کُشی در اجرای استیضاح رئیس‌جمهور کنونی آمریکا را در پیش گیرد.
تاکتیک مک‌کانل درباره استیضاح ترامپ
آفتاب‌‌نیوز :

رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در آخرین روزهای تصدی جایگاه رهبر اکثریت این مجلس در تلاش است با موکول کردن بررسی طرح استیضاح دونالد ترامپ در سنای آمریکا به یک روز مانده به پایان دوره ریاست جمهوری او عملا طرح دموکرات‌ها برای استیضاح را بلااثر کند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا که تا قبل از ۲۰ ژانویه (اول بهمن) و آغاز به کار دوره جدید سنا در کنگره ۱۱۸ اُم این کشور در این منصب قرار دارد، یادداشتی در اختیار سناتورهای جمهوری‌خواه قرار داده و از طرح خود برای مقابله با طرح استیضاح دونالد ترامپ رونمایی کرده است.

وبگاه «هیل» گزارش داد، مک کانل سناتور ارشد جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی به عنوان رهبر اکثریت سنا با ارسال یک یادداشت برای سناتورهای هم حزبی خود، رویه کاری مدنظر برای بررسی طرح احتمالی ارسالی مجلس نمایندگان آمریکا جهت استیضاح ترامپ را تشریح کرد.

طبق این یادداشت، مک کانل در نظر دارد در صورتی که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا که حائز اکثریت کرسی‌های این مجلس هستند طرح استیضاح ترامپ از ریاست جمهوری را تصویب و به مجلس سنا ارائه کنند، بررسی این طرح ارسالی را به روز ۱۹ ژانویه (۳۰ دی) و یک روز مانده به مراسم تحلیف ریاست جمهوری «جو بایدن» موکول شود و با این کار عملا استیضاح ترامپ را بلااثر کند.

«کاترین کلارک» دستیار رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه (دیروز) در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» گفته بود که رأی‌گیری برای تصویب طرح استیضاح ترامپ در اواسط هفته جاری برگزار خواهد شد.

همچنین اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌نویس لایحه استیضاح ترامپ را به خاطر سوء استفاده از قدرت و تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره، منتشر کردند.

در صورتی که این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا به ‌تصویب برسد، جریان استیضاح در سنا پیگیری خواهد شد و در نهایت دوسوم نمایندگان سنا باید رئیس‌جمهور را مقصر بشناسند تا او برکنار شود.

دمکرات‌ها پیش از این هم، یک بار استیضاح ترامپ از ریاست جمهوری را در پرونده رسوایی موسوم به «اوکراین گیت» امتحان کردند و به رغم تصویب استیضاح او در مجلس نمایندگان، در مجلس سنا با مخالفت اکثریت جمهوری‌خواهان راه به جایی نبردند.

اولین بار روزنامه «واشنگتن پُست» بود که خبر داد، مک کانل یک یادداشت و سند در اختیار دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه قرار داد؛ یادداشتی که بیانگر تدارک قانونگذاران ارشد این حزب برای مقابله با استیضاح ترامپ از ریاست جمهوری در آخرین روزهای ریاست جمهوری او است.

طبق این گزارش، مک کانل معتقد است محتمل‌ترین سناریو این است که مجلس نمایندگان در آخرین روزهای باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ استیضاح او را مصوب و تا ۱۹ ژانویه آن را به سنا ارجاع می‌کند و این به سنا این گزینه را می‌دهد که بررسی این طرح را در همان روز با حضور وکلای استیضاح کننده مجلس نمایندگان آغاز کند.

در یادداشت مک کانل آمده است که طبق قواعد استیضاح سنا باید ساعت ۱۳ همان روز ارائه طرح استیضاح توسط وکلای استیضاح کننده، سنا باید بررسی آن را آغاز کند و به همین دلیل دادگاه سنا برای بررسی استیضاح ترامپ تا یک ساعت بعد از مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آغاز نخواهد شد.

در یادداشت رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان سنا تصریح شد: «جلسه محاکمه سنا بعد از پایان دوره ریاست جمهوری رئیس‌جمهور ترامپ آغاز خواهد شد خواه یک ساعت و خواه ۲۵ ساعت بعد از پایان دوره او در روز ۲۱ ژانویه».

طبق قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، بررسی استیضاح رئیس جمهور بعد از تصویب در مجلس نمایندگان به سنا سپرده می‌شود و این مجلس جلسات محاکمه برای استیضاح را برگزار می‌کند. در پایان جلسات محاکمه سنا برای استیضاح، رای گیری می‌شود و در صورت تایید دو سوم سناتورها، رئیس‌جمهور از مقام خود خلع می‌شود.

مک کانل در یادداشت خطاب به دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه نوشت: «برای انجام هر گونه کاری در (ارتباط با استیضاح) قبل از ۱۹ ژانویه رضایت همه ۱۰۰ سناتور نیاز است و بنابراین برای شروع اقدام در رابطه با بندهای استیضاح در این جلسات (قبل از ۱۹ ژانویه) رضایت همه ۱۰۰ سناتور را نیاز دارد».

به گفته رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، سنا می‌تواند در دوره تعطیلی خود پیغامی از سوی مجلس نمایندگان در رابطه با استیضاح رئیس جمهور دریافت کند اما دبیر مجلس سنا می‌تواند این پیغام را تا از سرگیری جلسات سنا و بازگشت به کار در تاریخ ۱۹ ژانویه در اختیار سناتورها قرار ندهد.

هیل در پایان گزارش خود از رجوع به دفتر میچ مک کانل برای اظهارنظر درباره یادداشت منتشر شده از او درباره مقابله با استیضاح ترامپ خبر داد.

طبق این گزارش، دفتر رهبر اکثریت سناتورهای جمهوری‌خواه تاکنون از هرگونه اظهارنظر درباره صحت و سقم این یادداشت خودداری کرده است.

هیل همچنین نوشت: «برای برچیدن ترامپ از منصب (ریاست جمهوری) پیش از ۲۰ ژانویه، رای دو سوم سنا یا ۶۷ سناتور لازم است که این بدان معناست، علاوه بر همه ۵۰ سناتور دموکرات،‌ حداقل ۱۷ سناتور (جمهوری‌خواه) هم به این موضوع رای دهند».

گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی درباره تدارک رهبر جمهوری‌خواهان سنا برای مقابله با استیضاح ترامپ در شرایطی انجام شده که فشارهای دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ بعد از حمله طرفداران او به کنگره تشدید شده و حتی دو سناتور جمهوری‌خواه هم از برکناری ترامپ حمایت کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین