کد خبر: ۶۸۹۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸

"رهبری آمریکا بر جهان رو به افول است"

جورج بوش پسر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا آشوب، خشونت و یورش به کنگره را به تبدیل آمریکا به "جمهوری موز" توصیف کرده، اما این توصیف دقیقی نبود چراکه در بیشتر جمهوری‌های موز رئیس‌جمهور دیوانه، احمق، دروغگو و کودنی مثل ترامپ وجود نداشته که بر تخت حکومت بنشیند و سرکشان آشوبگر به کنگره یورش ببرند و نمایندگان را بترسانند و بمب‌های منفجره را در ستون‌های آن کار بگذارند و اسناد را بدزدند و به دفتر رئیس‌جمهور یورش برده و آن را اشغال کنند.
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در تحلیلی درباره حمله چهارشنبه شب طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ساختمان کنگره در واشنگتن نوشت: "دولت آمریکا بر ترامپ و نقض ساده‌ترین ارزش‌های دموکراسی و حقوق بشر سرپوش گذاشت. از جمله مهم‌ترین این نقض‌ها تحریک حامیان به خشونت، مخالفت با نتایج انتخابات، تهدید به سلاح علیه مخالفانش چه فرمانداران و چه شهروند عادی بود.

دلیل این سرپوش گذاشتن این بود که این دولت نژادپرست و استعمارگر است و از دموکراسی و حقوق بشر و آزادی به عنوان شعارهای گمراه‌کننده برای مخفی کردن جنایت‌هایش در جهان به ویژه در خاورمیانه استفاده می‌کند. کدام ارزش‌های دموکراسی میلیون‌ها تن را در عراق، سوریه، لیبی، افغانستان و یمن می‌کشد؟

اکنون درخواست‌ها برای برکناری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و محاکمه وی و اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی و انتقال قدرت به معاونش مایک پنس بعد از افزایش استعفاهای وزرا و بقیه مسئولان ارشد دولت افزایش می‌یابد. اما پنس که نژادپرستی‌اش کمتر از ترامپ نیست با این اقدام مخالف است و همین مسئله احتمالا نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان را به تلاش برای محاکمه وی به اتهاماتی از جمله تحریک به خشونت، نقض دموکراسی و تماس با فرماندار ایالت جورجیا و درخواست از او برای ممانعت از پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب وادار خواهد کرد.

جنجال کنونی درباره قانونی بودن برکناری ترامپ است به این دلیل که به خاطر دلایل عقلی شایسته حکومت نیست. این‌ها خطراتی است که از جانب این رئیس‌جمهور دیوانه و گستاخ هم آمریکا و هم کل جهان را در روزهای باقیمانده حکومتش تهدید می‌کند. همین مسئله باعث می‌شود تا وی فورا از کاخ سفید بیرون رانده شده و تحت اقامت اجباری قرار گیرد و بعدا محاکمه شده و تمام اختیاراتش گرفته شود.

شاید برخی بگویند چنین اقداماتی ترامپ را به یک قهرمان ملی تبدیل می کند. این جنجال تا حدی درست است اما نه کاملا. چراکه اگر ترامپ را آزاد بگذارند که تمام اختیاراتش را داشته باشد احتمالا به نتایج عکس و فجایعی غیرقابل تصور منجر شود. ترامپ مثل یک گاو زخمی شده است و می‌داند که به عنوان یک سیاستمدار دوره‌اش به پایان رسیده است و بقیه زندگی‌اش را پشت میله‌های زندان سپری می‌کند و همین مسئله او را به ماجراجویی وادار کرده است. اگر نبرد چیزی برای از دست دادن ندارد.

ترامپی که همچنان خود را برنده و بزرگتر از آمریکا می‌داند به دشمن خودش تبدیل شده و زمانی که هوادارانش را به یورش به کنگره و اشغال آن تحریک کرد، خود را در یک اشتباه فاجعه‌بار انداخته است. وی با این کار طرح بزرگی را که برای جنگ با ایران آماده کرده بود تا بتواند با اعلام حالت فوق العاده در کاخ سفید بماند، ناکام گذاشت.

تعهد وی به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و اذعان صوری به واقعیت و نه شکست صرفا تلاشی برای خریدن وقت است اما احتمالا تلاشی ناکام است به ویژه بعد از اینکه بیشتر وزرا و معاونش پنس و به زودی همسرش او را رها کرده‌اند. زمانی که یک گاو می‌افتد چاقوها و قصاب‌ها زیاد می‌شوند.

توماس فریدمن، نویسنده معروف در روزنامه نیویورک تایمز اخیرا در آخرین مقالاتش نوشت که وی فعالیت رسانه‌ای را با پوشش دادن جنگ داخلی در لبنان در سال ۱۹۷۵ آغاز کرد و امیدوار است با پوشش دادن جنگ داخلی در آمریکا آن را به پایان نبرد. آمریکا با سرعت زیادی به سمت پرتگاه این جنگ می‌رود و روزهای اندکی از وحدت جغرافیایی و جمعیتی آن باقی مانده است. احتمالا آمریکا با پایانی دشوارتر از پایان اتحاد شوروی مواجه شود.

آخرین حیله برای ترامپ استعفای وی قبل از چند روز از ترک کاخ سفید و تحویل قدرت به پنس در ازای عفو و مصونیت کامل از طریق توافق با وی به عنوان رئیس‌جمهور است و در این وضعیت خطر وی خارج از حکومت بزرگتر از خطرش در داخل حکومت است.

باید یادآوری کنیم که ترامپ آرای ۷۴ میلیون آمریکایی را به دست آورد که بیشترشان از نژادپرست‌ها هستند. اگر توییتر و بقیه شبکه‌های ارتباط اجتماعی وی بسته شوند احتمالا یک شبکه تلویزیونی ویژه خود تأسیس کند و حامیان نژادپرستش را گردهم آورد.

نتایج این "سریال آمریکایی ترامپی" هرچه باشد شهروندان عرب و خاورمیانه اگر از مهم‌ترین سودبرندگان نباشند هرگز از بازندگان نخواهند بود و ما اینجا درباره ملی‌گراهایی صحبت می‌کنیم که در مقابل طرح‌های سلطه‌جویی و ویرانگری آمریکا می‌ایستند. فروپاشی امپراتوری آمریکا و غرق شدن آن در جنگ داخلی عواملی است که باعث می‌شود مداخله و تجاوزات آمریکا در امور کشورهای عربی و غارت ثروت‌هایشان از طریق ایجاد جنگ در این کشورها متوقف شود.

در پایان به رئیس‌جمهور مخلوع و رئیس‌جمهور آتی آمریکا و تمام روسای جمهور دیگر می‌گوییم که کالایتان به شما بازگردانده می‌شود و از جام تلخی که به ما نوشاندید بنوشید. رهبری شما بر جهان درحال پایان است."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین