کد خبر: ۶۸۹۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۸

مصرف سیگار در کاهش ابتلا به کرونا بی‌پایه و اساس است

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی گفت: اینکه ادعا می‌شود مصرف سیگار در کاهش ابتلا به کرونا تأثیرگذار است، بی‌پایه و اساس بوده و صحت ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :

صالحیان ۲۰ دی در جلسه ستاد مقابله با بیماری کرونا در اردبیل اظهار کرد: به غیر از اردبیل و مشگین‌شهر، سایر شهرها در وضعیت زرد قرار دارند و شهر اردبیل و مشگین‌شهر نیز وارد وضعیت آبی شده و ضرورت دارد همچنان مراقبت‌های بهداشتی در کاهش بستری‌ها و تلفات بیماری کرونا مورد توجه قرار گیرد.


وی تصریح کرد: ما راضی نیستیم حتی یک واحد صنفی به تعطیلی کشیده شود ولی اگر شرایط در انتشار بیماری کرونا تغییر پیدا کند، قطعا مجبور به تعطیلی واحدهای صنفی خواهیم بود.

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در کاهش آمار و تشدید بیماری کرونا ضروری اعلام کرد و گفت: ما نباید در مورد این بیماری دچار سهل‌انگاری و یا گرفتار عادی‌نگاری شویم بلکه با مراقبت‌های بیشتر باید به کاهش مرگ و میرها و ابتلا به این بیماری کمک کنیم.

صالحیان افزود: تجربه 10 ماه اخیر ثابت کرده که هر موقع سهل‌انگاری اتفاق افتاده شیوع بیماری به شدت اتفاق افتاده و ضرورت دارد برای گذر از این تهدید و شرایط ناپایدار همه مراقبت‌های فردی را جدی بگیریم.

وی رعایت سه اصل زدن ماسک، دوری از تجمعات و شستن مرتب دست‌ها و ضدعفونی را بسیار امر ضروری اعلام کرد و ادامه داد: اگر هر فرد این مراقبت‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهد، قطعا بیماری کرونا و شیوع آن کاهش خواهد یافت.

کاهش 50 درصدی بستری‌ها در اردبیل

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی خاطر نشان کرد: در هفته‌های اخیر تعداد فوتی‌ها تا سه نفر و تعداد بستری‌ها نیز تا 50 درصد کاهش یافته به طوریکه در 24 ساعت گذشته تنها 12 نفر در استان اردبیل به دلیل ابتلا به کرونا بستری شدند.

صالحیان بیان کرد: ضرورت دارد در کنار مراقبت‌های فردی، از حضور در تجمعات به ویژه مکان‌هایی که مصرف دخانیات و قلیان‌ بالاست، جدا خودداری کنیم به طوریکه ما در شهرهای مختلف نسبت به پلمب و تعطیلی قهوه‌خانه‌هایی که قلیان ارائه می‌کنند، اقدام کردیم و هرگونه ارائه قلیان در کافه‌ها و مکان‌های عمومی ممنوع می‌باشد.

وی در ادامه با رد برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد مصرف دخانیات و رابطه آن با کرونا اظهار کرد: به هیچ وجه این اظهارنظرهای غیرکارشناسی را قبول نمی‌کنیم چرا که بسیاری از افراد مبتلا به کرونا مصرف‌کننده دخانیات بوده و یا قلیان استفاده می‌کردند.

صالحیان تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود دخانیات و قلیان عامل کاهش شیوع بیماری کروناست، صحت ندارد چرا که خود مصرف دخانیات می‌تواند بزرگترین آسیب را به ریه وارد کند.

وی گفت: قانون منع مصرف دخانیات سالهاست که ابلاغ شده و در قالب این قانون کمیته‌ای نیز با همکاری دستگاه‌های ذیربط شکل گرفته تا اجازه عرضه دخانیات به ویژه برای گروه‌های سنی زیر 18 سال ارائه نشود.

صالحیان افزود: عرضه قلیان در سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌ها ممنوع شده و هیچ کس حق پایمال کردن حقوق دیگر شهروندان را در این زمینه ندارد و قطعا با متخلفان برخوردی جدی می‌شود.

وی ممنوعیت هرگونه تبلیغات در فروش و عرضه دخانیات را نیز یادآور شد و خاطر نشان کرد: حتی مغازه‌هایی که سیگار عرضه می‌کنند و یا وسایل قلیان را برای مردم می‌فروشند، حق تبلیغ کالاهای خود را ندارند و ضرورت دارد در این زمینه مسئولان و متولیان شهری مراقبت بیشتری را انجام دهند.

صالحیان مصرف دخانیات را همراه با سنگینی هزینه‌های مالی در تهدید سلامت عمومی اعلام کرد و گفت: ما قدم به قدم موارد ذکر شده در قانون منع مصرف دخانیات را در حال پیاده‌سازی هستیم و اجازه نمی‌دهیم افراد جامعه در دام اعتیاد سیگار گرفتار شوند.

وی به وجود 400 نوع ماده شیمیایی در سیگار اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر بیماری‌های تنفسی، نیکوتین و دود ناشی از سیگار بزرگترین ضربه را به سلامت افراد وارد می‌کند که ضرورت دارد یافته‌های علمی را مورد توجه قرار داده و از هرگونه مباحث غیرکارشناسی مطرح شده در فضای مجازی جلوگیری کنیم.

صالحیان در ادامه سخنان خود اضافه کرد: باید سختگیرانه قانون منع مصرف دخانیات مورد توجه قرار گیرد چرا که به نظر می‌رسد در برخی از مکان‌ها حقوق افراد نادیده گرفته شده و به نوعی عده‌ای با مصرف سیگار به سیستم ایمنی خود ضربه می‌زنند.

وی بیان کرد: به جای مصرف سیگار در کاهش ابتلا به کرونا، بهتر است سیستم ایمنی بدن افزایش یافته تا زمینه ارتقا سلامت جامعه را شاهد باشیم.

صالحیان ادامه داد: هر چند در سال‌های اخیر قبح موضوع مصرف مواد دخانی در بین جوانان و نوجوانان در همراهی با بزرگسالان شکسته شده اما همچنان باید در مدارس آموزش پیشگیری و ضرر و زیان ناشی از مصرف دخانیات برای جوانان و نوجوانان گوشزد کنیم تا از مصرف مواد مخدر در گروه‌های سنی پایین جلوگیری شود.

مدیر سلامت محیط کار دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد: در کنار آموزش، باید خود شهروندان نیز مراقب فرزندان خود باشند تا با معرفی الگوهای شایسته آنها را از مصرف مواد دخانی دور کنند.

وی در مورد کرونای جهش یافته انگلیسی نیز تصریح کرد: در کشور دو مورد علائم مثبت این نوع کرونا مشاهده شده ولی با مراقبت‌هایی که وزارت بهداشت انجام می‌دهد، سعی در جلوگیری از انتشار بیماری کرونای انگلیسی است.

صالحیان گفت:‌ برای مقابله با این ویروس راه اصلی رعایت فاصله‌گذاری، شستن دست و همچنین زدن ماسک است و تا حد امکان باید از ترددهای غیرضرور جلوگیری شود.

وی به وضعیت ناپایدار بیماری کرونا در استان‌های همسایه اردبیل اشاره کرد و افزود: وضعیت ما وضعیت با ثباتی است ولی بهتر است از تردد و سفرهای غیرضرور به استان‌های همسایه جلوگیری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین