تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۹

کشف جزئیاتی در مورد روند اسرارآمیز عفونی شدن ویروس‌ها

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود، برای نخستین بار توانستند جزئیاتی را در مورد عفونی شدن ویروس‌ها ارائه دهند.
کشف جزئیاتی در مورد روند اسرارآمیز عفونی شدن ویروس‌ها

پژوهشگران برای نخستین بار، روشی را که ویروس‌هایی مانند "پولیوویروس"(poliovirus) و ویروس سرماخوردگی عادی به وسیله آن، کدهای ژنتیکی خود را جمع‌آوری می‌کنند و امکان آلوده کردن سلول را به آنها می‌دهند، شناسایی کردند.

به گزارش فیز، این پژوهش که در "دانشگاه لیدز"(University of Leeds) و "دانشگاه یورک"(University of York) انجام شده است، احتمال ارائه داروها یا عوامل ضد ویروسی را فراهم می‌کند که می‌توانند به متوقف کردن چنین عفونت‌هایی بپردازند.

هنگامی که یک سلول آلوده می‌شود، ویروس باید مواد ژنتیکی خود را به سلول‌های دیگر منتقل کند. این یک فرآیند پیچیده است که ایجاد آنچه را که با عنوان "ویریون‌ها"(virions) شناخته می‌شوند، در بر دارد. هر ویریون، یک پوسته پروتئینی است که رونوشت کاملی از کدهای ژنتیکی ویروس را شامل می‌شود. ویریون‌ها می‌توانند سلول‌های دیگر را نیز آلوده کنند و به بروز بیماری منجر شوند.

آنچه تاکنون به صورت یک راز باقی مانده، درک دقیق نحوه جمع‌آوری ویریون‌ها توسط ویروس است.

پروفسور "پیتر استوکلی"(Peter Stockley)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش به خاطر نحوه تغییر دادن تفکر ما در مورد کنترل برخی از بیماری‌های ویروسی، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اگر ما بتوانیم مکانیسم تشکیل ویریون‌ را مختل کنیم، پس احتمال مختل کردن عفونت در مسیرهای آن نیز وجود خواهد داشت.

وی افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهند ویژگی‌های مولکولی که روند تشکیل ویریون‌ را کنترل می‌کنند، از نظر ژنتیکی حفظ می‌شوند؛ بدین معنا که به سادگی جهش نمی‌یابند، خطر تغییر ویروس را کاهش می‌دهند و داروهای جدید را بی‌اثر می‌کنند.

این پژوهش، بر یک ویروس گاوی موسوم به "Enterovirus-E" متمرکز است که به عفونت انسان منجر نمی‌شود و جایگزینی برای پولیوویروس است.

پولیوویروس، ویروس خطرناکی است که بر انسان اثر می‌گذارد و به فلج اطفال منجر می‌شود و یکی از اهداف "سازمان جهانی بهداشت"(WHO)، ریشه‌کن کردن این ویروس است.

این پژوهش، جزئیاتی را در مورد نقش سیگنال‌های بسته‌بندی آران‌ای ارائه می‌دهد که نواحی کوتاهی از مولکول آران‌ای هستند که همراه با پروتئین‌های موجود در پوشش ویروس، تشکیل دقیق و کارآمد یک ویریون‌ عفونی را تضمین می‌کنند.

پژوهشگران توانستند با ترکیب زیست‌شناسی مولکولی و ریاضی، نواحی احتمالی را در مولکول آران‌ای شناسایی کنند که می‌توانند عملکردی شبیه به سیگنال‌های بسته‌بندی داشته باشند. پژوهشگران با استفاده از سیگنال‌های الکترونیکی پیشرفته، این فرآیند را به تصویر بکشند. این نخستین باری است که انجام دادن چنین کاری با این نوع ویروس ممکن می‌شود.

درک دقیق نحوه شکل‌گیری این فرآیند، صنعت داروسازی را قادر می‌سازد تا عوامل ضد ویروسی ایجاد کند که می‌توانند این فعل و انفعالات کلیدی را متوقف کنند و جلوی بیماری را بگیرند.

این پژوهش، در مجله "PLOS Pathogens" به چاپ رسید.