کد خبر: ۶۹۰۱۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸

آغاز فعالیت دبیرخانه رصد پیامدهای روانی اجتماعی کرونا در ستاد تهران

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در اولین جلسه کمیته تخصصی روانی و اجتماعی ستاد بر لزوم شناسایی مجموع پیامدهای اجتماعی در این کمیته تاکید کرد.
آغاز فعالیت دبیرخانه رصد پیامدهای روانی اجتماعی کرونا در ستاد تهران
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا زالی در اولین جلسه کمیته تخصصی روانی و اجتماعی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به ضرورت پرداختن به پیامدهای اجتماعی و روانی بحران کرونا، به دلیل ماهیت چندوجهی، روند فرسایشی و نامعین بودن آینده بیماری اشاره کرد.

وی ادامه داد: در خصوص این بحران، نوسانات و ابهامات متعددی وجود دارد. از طرفی تجربه و گزارشات نشان داده است، ویروس کووید-۱۹ تاکنون تظاهرات عجیب فیزیکی بسیاری داشته، بنابراین بروز تظاهرات در ابعاد روانی نیز دور از انتظار نیست.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به بهبود وضعیت شیوع بیماری در پایتخت، عنوان کرد: تهران برای اولین بار در طول هفته های گذشته سیمای زرد به خود گرفته و در این مقطع که تا حدی از بار سنگین موجود بر دوش کادر درمان کاسته شده است، فرصت بیشتری برای رسیدگی به پیامدهای اجتماعی و روانی در اختیار داریم.

دکتر زالی از نقش موثر طرح حمایتی، مراقبتی و نظارتی محله محور و طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، در بررسی و شناسایی خانواده های در معرض آسیب خبر داد و گفت: این برنامه‌ها بستری خوبی برای رصد خانواده‌هایی است که در معرض هرگونه آسیب اجتماعی و روانی قرار دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نمای عمومی از وضعیت اجتماعی در دست نیست، یکی از مهمترین اولویت‌های دبیرخانه رصد پیامدهای اجتماعی، استخراج مجموعه مشکلات روانی و اجتماعی به صورت منطقی و محیطی است، البته تهران، مدل متفاوتی می‌طلبد.

دکتر زالی بر لزوم اولویت‌بندی کمک‌های روانی و اجتماعی، توانمندسازی و ابعاد حمایتی گروه‌های آسیب پذیر نیز تاکید کرد و افزود: در این راستا نیازمند شکلگیری جنبشی اجتماعی با استفاده از داربست‌های عاطفی شهروندان برای دستیابی به ساختاری سازمان یافته هستیم.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نیز با تاکید بر نقش ترویجی سازمان صدا و سیما و نتایج نظرسنجی‌های محیطی مبنی بر محبوبیت این رسانه در میان مردم برای پیگیری اخبار کرونایی، گفت: ارتباط با این سازمان برای تصمیم سازی و اجرای مصوبات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

دکتر زالی، گروه‌های آسیب پذیر از نظر اقتصادی را بیشترین قربانیان پیامدهای روانی و اجتماعی کرونا دانست و افزود: شناسایی و ارائه بسته‌های حمایتی به این قشر باید در این کمیته مورد توجه قرار گیرد. این مهم با همکاری ارگان‌هایی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امکان پذیر است.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به ماهیت مشورتی و پشتیبانی این کمیته، بر ضرورت تعریف ضمانت‌نامه‌های اجرایی شفاف تاکید کرد.

وی اظهار کرد: به دنبال تفاهم نامه‌ای که با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و دانشگاه علامه طباطبایی منعقد کردیم، همکاری‌های سازمان یافته در قالب این کمیته را می‌توانیم گسترش دهیم. همچنین استفاده از پلتفرم ۴۰۳۰ و سامانه‌های مشابه، که مورد اقبال مردم قرار گرفته نیز می‌تواند در کیفیت کارکرد این کارگروه موثر واقع شود.

دکتر زالی آمار مرگ و میر سالمندان در کشور را پایین‌ترین آمار جهانی اعلا م کرد و گفت: سازمان بهزیستی در کسب این دستاورد تلاش‌های بسیار کرده است و ظرفیت‌های موجود در این سازمان همچون اورژانس‌ها و پایگاه‌های اجتماعی، ظرفیت‌هایی بی بدیل است.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر اهمیت نگاه پژوهش محور در زمینه بررسی پیامدهای اجتماعی و روانی، به نقش موثر دانشگاه‌ها اشاره کرد.

دکتر زالی گفت: اقدامات خوبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام و گروه‌هایی برای ارائه خدمات سلامت روان در برخی بیمارستان‌ها مستقر شده است. همچنین به کمک عناصر انسانی داوطلب می‌توان مشارکت‌های اجتماعی را در این حوزه تقویت کرد.

به گفته وی، حضور دکتر بهادری معاون امور بهداشتی دانشگاه و قائم مقام معاون امور بهداشتی ستاد کرونای تهران در این کمیته منجر به استقرار تصمیمات و مصوبات در تمامی دانشگاه‌های زیرمجموعه ستاد خواهد شد.

آغاز فعالیت دبیرخانه رصد پیامدهای اجتماعی در ستاد کرونای تهران

دکتر عباس مسجدی، مسئول دبیرخانه رصد پیامدهای اجتماعی ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران و مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه، در این جلسه با اشاره به لزوم تشکیل این دبیرخانه و کمیته‌های مرتبط با آن، عنوان کرد: از آنجاکه هر حرکتی در تهران می‌تواند به عنوان الگوی مناسبی در کشور تعریف شود، سایر استان‌ها هم می‌توانند از اقدامات این دبیرخانه بهره بگیرند.

وی در ادامه در خصوص کمیته‌های مرتبط با دبیرخانه رصد پیامدهای اجتماعی ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، افزود: کمیته رسانه و کرونا، فضای مجازی و کرونا، اقتصاد و کرونا، آمار و اطلاعات، امنیت و کرونا، سلامت روان، معنویت و مشارکت‌های مردمی، آسیب‌های اجتماعی، حقوقی و قضایی، زیر مجموعه این دبیرخانه تعریف شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مسجدی در پایان اظهار کرد: با توجه به ماموریت هر کمیته می‌توانیم برای ارزیابی از وضع موجود، آسیب شناسی، تدوین برنامه‌ها، اجرا و نظارت وارد عمل شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین