کد خبر: ۶۹۰۱۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶

بیانیه روسیه برای تشکیل گروه کاری پیشرفت قره‌باغ

 رییسان جمهوری روسیه، جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در جریان مذاکرات در کاخ کرملین، بیانیه ای را برای پیشرفت و توسعه منطقه قره‌باغ صادر کردند که بر اساس آن سه کشور گروهی کاری در سطح معاونان نخست وزیر تشکیل می دهند.
بیانیه روسیه برای تشکیل گروه کاری پیشرفت قره‌باغ
آفتاب‌‌نیوز :

بیانیه پیشرفت قره باغ در چهار ماده تنظیم و روز دوشنبه در پایان مذاکرات ولادیمیر پوتین، الهام علی اف روسای جمهوری روسیه و آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در کاخ کرملین امضا شد.

در بند اول بیانیه آمده است: به منظور تحقق و اجرای بند نهم بیانیه مشترک روز ۹ نوامبر سال ۲۰۲۰ سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد رفع بسته بودن همه روابط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه، پیشنهاد رییس جمهوری روسیه برای تشکیل گروه کاری تحت ریاست مشترک معاونان نخست وزیر ارمنستان، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه پذیرفته می شود.

بند دوم بیانیه یادشده افزود: گروه کاری مشترک تا روز ۳۰ ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ (۱۱ بهمن ماه سال ۹۹)، نشست نخست را برگزار می کند که در آن فهرست رئوس های اصلی اقدام ها بر اساس بند ۹ بیانیه نهم ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ سران سه کشور تعیین خواهد شد که برقراری ارتباط ریلی و جاده ای در اولویت قرار دارد و راستاهای دیگر برای توافق میان سه کشور مشخص خواهد شد.

بند سوم بیانیه مشترک یادآورشد که به منظور اجرای راستاهای اصلی اقدام ها، سران گروه کاری مشترک، ترکیب زیرگروه های گروه کاری در این جهت ها را از بین مقام های دولتی مربوطه و سازمان های سه کشور تعیین خواهند کرد.

کارشناسان زیرگروه ها، ظرف یک ماه پس از نشست گروه کاری، فهرست طرح ها با منابع لازم مشخص شده و برنامه برای اجرا و تایید آن در سطح عالی سه طرف را تنظیم خواهند کرد.

در بند چهارم بیانیه مشترک روسیه ، آذربایجان و ارمنستان آمده است: گروه کاری تا روز اول ماه مارس سال ۲۰۲۱ (۱۱ اسفند ماه سال ۹۹)، فهرست و برنامه زمانی انجام اقدام های پیش بینی شده برای بازسازی و ساخت بخش های جدید زیرساخت های حمل و نقل لازم برای سازماندهی و تامین امنیت حمل و نقل بین المللی ازطریق جمهوری اذربایجان و ارمنستان را برای تایید به سطح عالی سه کشور روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایحان ارائه می کند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مذاکره سه جانبه امروز با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان را بسیار مهم و مفید بود.

به گزارش ایرنا، پوتین پس از این مذاکرات تصریح کرد: در این گفت و گو ها نتیجه گیری شد که شرایط توافق قره باغ رعایت می شود و مورد جدی وجود نداشته است.

وی افزود: در مذاکراه با پاشینیان و علی اف بیانیه مشترک توسعه قره باغ نیز به امضا رسیده است.

علی اف رییس جمهوری آذربایحان نیز گفت: توافقات روسیه، ارمنستان و آذربایجان به طور موثر اجرا شده، و هیچ دلیل جدی برای نگرانی وجود نداشته است.

علی اف با بیان اینکه ماموریت صلح روسیه به طور موثر وظیفه خود را انجام می دهد، ابراز امیدواری کرد که کشورهای همسایه فعالانه در ایجاد زیرساخت های حمل و نقل در جنوب قفقاز مشارکت کنند.

رییس جمهوری آذربایجان گفت ، بیانیه امضا شده در مسکو خط مشی درگیری قره باغ را ترسیم می کند.

وی تاکید کرد که درگیری قره باغ دیگر گذشته است ما باید به آینده فکر باشیم .

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در عین حال گفت: مناقشه قره باغ تاکنون حل و فصل نشده است، مساله وضعیت قره باغ باید معین شود، ایروان آماده مذاکره است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین