کد خبر: ۶۹۰۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
تکلیف سفرهای ضروری به شهرهای قرمز و نارنجی

تردد در چه شهرهایی مجاز است؟

آمار ابتلا به کرونا در بسیاری از شهرهای کشور با اجرای طرح محدودیت‌های تردد کاهش یافته و تعداد شهرهای زرد رو به افزایش است اما برخی شهرها همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند و منع یا محدودیت تردد هنوز در آنها اعمال می‌شود.
تردد در چه شهرهایی مجاز است؟
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی برخی مناطق در وضعیت قرمز قرار دارند که هنور برخی از افراد نمی دانند که تردد یا ورود و خروج از این شهرها ممنوع است.

اکنون وضعیت کرونا در بسیاری از مناطق کشور از وضعیت قرمز به زرد و آبی تبدیل شده که رنگ زرد شامل بستری‌های چهار نفر در ۱۰۰ هزار نفر و رنگ آبی بر اساس تعداد بیماران و سیر بیماری مشخص کننده کم خطری مناطق است که همه مشاغل در آن مناطق با رعایت شیوه نامه‌ها و محدودیت‌های مشخص شده می‌توانند فعالیت کنند و محدودیت ها هوشمند است و به محض تغییر شرایط و رنگ مناطق، محدودیت‌ها به ناچار بازخواهد گشت.

بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای آبی، مدارس با کمتر از ۵۰ نفر می‌توانند فعالیت کنند، اما در پایه‌های اول و دوم دبستان حداکثر ۱۰ دانش آموز می‌توانند در کلاس حضور داشته باشند و محدودیت های تردد بین شهری در شهرهای زرد برداشته شده است.

عادی‌انگاری و سهل‌انگاری شرایط را دشوار می‌کند

اکنون که شرایط کرونایی در کشور اندکی به ثبات رسیده سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرده است: روند بیماری در سطح کشور به گونه‌ای است که حدود ۸۰ درصد بستری‌ها و ۷۰ درصد مرگ و میرها کم شده اما به طور جدی توصیه می‌کنم هموطنان همچنان شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند چون به محض عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت دستورالعمل‌ها بار بیماری افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که همچنان محدودیت تردد بهترین و ارزان ترین شیوه کنترل این ویروس شناخته شده و همچنان این محدودیت ها توسط پلیس راهور به صورت جدی اعمال می شود.

براساس آخرین وضعیت اجرای محدودیت های ترافیکی و مصوبات جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا، تعداد زیادی از شهرهای کشور از گروه نارنجی به زرد تغییر یافتند، براین اساس در شهرهای گروه زرد ورود خودروها با پلاک های غیر بومی و خروج خودروها با پلاک های بومی بلامانع و محدودیت های تردد شبانه وجود ندارد.

تردد در شهرهای زرد مربوط به خودروهایی است که پلاک بومی شهرهای گروه نارنجی را دارند و مجاز به تردد در هیچ یک از شهرهای کشور غیر از شهر خود نیستند؛ بدیهی است در صورت تردد این خودروها در جاده ها و شهرها از طریق دوربین ها جریمه می شوند.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز چندی پیش نیز از اجرای منع تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد در شهرهای با وضعیت زرد کرونا خبر داد و گفت: منع تردد درون شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد است و در شهرهای زرد نیز این منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد ادامه پیدا کرده و اکنون شهر با وضعیت قرمز کرونا نداریم.

با این اوصاف تکلیف تردد خودروها در محدودیت های شبانه و ورودی و خروجی شهرها مشخص شده اما همچنان عده ای نمی دانند در چه ساعت یا در کدام یک از شهرها می توانند، تردد کنند.

منع تردد در چه شهرهایی اعمال می شود؟

با توجه به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، ورود پلاک های غیربومی و خروج پلاک های بومی از شهرهای گروه قرمز و نارنجی ممنوع است. در شهرهای گروه قرمز و نارنجی و زرد و آبی محدودیت تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ادامه دارد.

سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور اعلام کرد: بر اساس آخرین ابلاغ، تردد بین شهرهای زرد به زرد، زرد به آبی و آبی به زرد مجوز تردد نیاز نیست.

وی گفت: از اول آذر ماه که محدودیت تردد در شهرهای قرمز و نارنجی و بعد شهرهای زرد به پلیس ابلاغ شد و به دنبال ممنوعیت تردد شبانه در شهرهای قرمز و نارنجی که همچنان ادامه دارد به طور متوسط ۳۷ درصد کاهش تردد بین جاده‌ای داشته‌ایم.

سردار هادیانفر اضافه کرد: همکاران ما در ۱۹۸۳ نقطه استقرار داشته و با ۲۰۶۴ گروه و بیش از ۱۰ هزار نفر نیرو در شرایط طرح زمستانی و کنترل ترددهای شبانه و محدودیت های کرونایی فعالیت دارند که جای قدردانی و تشکر دارد.

رییس پلیس راهور ناجا افزود: با لطف و کمک مردم و همیاری آنها شاهد بهبود روند بیماری و کاهش آن هستیم اما اکنون ۶ شهر با وضعیت قرمز و ۲۶ شهر با وضعیت نارنجی و ۲۱۹ شهر دارای وضعیت زرد هستند که تهران نیز در وضعیت زرد ‌است و ۱۹۲ شهر با وضعیت آبی داریم. همچنان ورود به شهرهای قرمز و نارنجی غیرمجاز است و در صورت ورود به شهرهای قرمز یک میلیون تومان و شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

وی گفت: منع تردد شبانه در کل شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی ادامه دارد و بنا به تشخیص استانداران با توجه به اوضاع و احوال شرایط منع تردد شبانه به پلیس ابلاغ خواهد شد.

سردار هادیانفر گفت: همچنان ورود و خروج خودروهای شخصی از شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع و ورود پلاک های غیربومی به این شهرها نیز ممنوع است.

سفرهای ضروری به شهرهای قرمز و نارنجی

رییس پلیس راهو ناجا اظهار کرد: تاکنون ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تخلف در سیستم اولیه پلیس ثبت شده که از این میان دو میلیون و ۸۰۰ هزار جریمه به صورت قطعی ثبت سیستم شده و بقیه توسط سیستم چک اپراتوری پلیس در حال بررسی است و تعداد سه میلیون و ۴۰۰ هزار پیامک تذکر و اعمال قانون نیز برای هموطنان ارسال شده است.

هادیانفر اظهار داشت: میزان ۸۵ درصد تردد شبانه در ساعات ۲۱ تا ۴ صبح با اعمال قانون کاهش یافته و در جاده‌های کشور بر اساس آخرین آمار ۲۹ درصد کاهش داشته‌ایم.

سردار هادیانفر همچنین با اعلام اینکه همانطور که شاهد کاهش آمار کرونایی هستیم، گفت: متأسفانه در بعضی محورها مخصوصاً محورهای شمالی که قبلاً ۶۵ درصد کاهش داشته‌ایم به ۴۵ درصد کاهش رسیده‌ایم و این بیانگر افزایش ترددها است.

رییس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: بر اساس آخرین ابلاغ، تردد بین شهرهای زرد به زرد، زرد به آبی و آبی به زرد مجوز تردد نیاز نیست و هموطنان می‌توانند رفت و آمد کنند، ولی برای سفرهای ضروری به شهرهای قرمز و نارنجی باید از طریق فرمانداری‌ها مجوز بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین