کد خبر: ۶۹۰۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶

کاهش ۵۸ درصدی ارزش سهام عدالت در ۱۷۲ روز

با ورود بورس به فاز اصلاح که از 20 مردادماه سال جاری اغاز شد، ارزش سهام عدالت تاکنون 58 درصد کاهش یافته است.
کاهش ۵۸ درصدی ارزش سهام عدالت در ۱۷۲ روز
آفتاب‌‌نیوز :

سهام عدالتی که سال هاست در اختیار متقاضیان آن قرار دارد، امسال پس از موافقت با آزادسازی آن، به بدترین شیوه ممکن، در صف انجام معاملات قرار گرفت که هم باعث کاهش ارزش آن شد و هم باعث ریزش بازار سرمایه گردید.

در خرداد ماه سال جاری دولت تصمیم گرفت سهام عدالت را اصطلاحا آزاد کند و افراد توانستند از این زمان به بعد تا 30 درصد سهام خود را بفروش رسانده و از عواید آن استفاده کنند. در مرحله دوم آزادسازی نیز در 18 مردادماه 30 درصد دیگر این سهام آزاد شد. اما دقیقا دو روز پس از آزادسازی مرحله دوم بازار سرمایه وارد فاز اصلاح شد و تا 20 آبان ماه حدود 45 درصد کاهش در شاخص کل را تجربه کرد.

کاهش ۵۸ درصدی ارزش سهام عدالت در ۱۷۲ روز

با بررسی دلایل ریزش بازار در آن مقطع زمانی، می توان سهام عدالت را یکی از اصلی ترین دلایل این ریزش عنوان کرد. با آزادسازی مرحله دوم سهام عدالت، افراد دارای این سهام ها با فرض اینکه مبلغ 60 درصد سهامشان حداقل 9 میلیون تومان خواهد شد، سریع شروع به فروش سهام خود کردند. عرضه ابشاری نمادهایی که در لیست سهام عدالت قرار دارند، در آن زمان نشان می دهد، یکی از دلایل ریزش بازار در مردادماه همین عرضه بی حساب و کتاب سهام عدالت توسط بانک ها و کارگزاری ها بوده است.

با توجه به ارزش سهام عدالت می توان گفت تا کنون 58 درصد از ارزش این سهام نسبت به اول مرداد ماه سال جاری کاهش یافته است. کاهش ارزش سهام عدالت تا 11 آبان ماه 48 درصد بوده است که این مساله نشان می دهد سهام عدالت در ماه های گذشته به شدت کاهش یافته است.

با نگاهی به نمادهای موجود در سبد سهام عدالت افراد، می توان سهم های با ارزش و بنیادی را ملاحظه کرد که تنها به دلیل عدم مدیریت بازار سرمایه ارزش آنها به شدت کاهش یافته است. ترکیب سهام عدالت مرکب از سهام 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است که آن 13 شرکت هم قرار است در قالب یک هلدینگ در آینده وارد بورس شوند. تعداد 49 میلیون نفر سهامدار عدالت در کشور داریم که در زمان آزادسازی سهام عدالت در خردادماه سال جاری، تعداد 19 میلیون نفر روش مستقیم و 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند.

تعداد سهام و ارزش سهام مربوط به سهام عدالت 492 هزار تومانی می باشد

در حال حاضر مجلس به دنبال تصویب ثبت نام از جاماندگان سهام عدالت است. نماینده شیراز و زرقان در مجلس می گوید: پیشنهاد ثبت نام جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون تلفیق مطرح شد و اعضای این کمیسیون نیز با توجه به ماهیت عادلانه این پیشنهاد، با ثبت نام ۷میلیون جا مانده از سهام عدالت موافقت کردند.

حال باید دید وضعیت 49 میلیون سهامدارعدالت که در حال حاضر سهام آنها با چنین کاهش ارزشی مواجه شده اند، چگونه خواهد شد.

کاهش ۵۸ درصدی ارزش سهام عدالت در ۱۷۲ روز

کاهش ۵۸ درصدی ارزش سهام عدالت در ۱۷۲ روز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین