کد خبر: ۶۹۰۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۶ - ۲۲:۲۱
مخالفان ساکاشویلی تهدید کردند:

اعتصاب غذا می کنیم

شوارد نادزه: گام اول را ساکاشویلی بردارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: لوان گاچچیلادزه (Levan Gachechiladze) کاندیدای ریاست جمهوری گرجستان از سوی اپوزیسیون واحد این کشور اعلام کرد که از روز چهارشنبه 9 ژانویه ممکن است به نشان اعتراض علیه تخلفات در حین انتخابات ریاست جمهوری، اعتصاب غذا آغاز شود.

در نتیجه انتخابات پیش از موعد که روز 15 دی ماه برگزار شد، ساآکاشویلی 52.1 % و لوان گاچچیلادزه کاندیدای اپوزیسیون واحد 24.98% از کل آرا را به خود اختصاص داده اند. باقی کاندیداها کمتر از 10% رای آورده اند. تا کنون حدود 70% از آرای کل شمارش شده اند.

وی در تظاهراتی که بدون قرار قبلی در مقابل ساختمان تلویزیون گرجستان انجام شد، گفت: من می خواهم به نینو بورجانادزه (رئیس پارلمان و رئیس جمهور موقت) و میخائیل ساآکاشویلی اعلام کنم که بهتر است بمیرم اما تسلیم نشوم.

به گزارش خبرگزاری «نووستی-گرجستان» وی تاکید کرد اعتصاب غذا در صورتی آغاز می شود که به این دو مطالبه عمل نشود: پخش مستقیم تلویزیونی و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری.

گاچچیلادزه تاکید کرد که در شمارش آرا دست برده شده است. شرکت کنندگان در تظاهرات هم که حدود 100 نفر هستند، پخش مستقیم سخنان گاچچیلادزه را در تمام کشور خواستار شدند.

امروز گاچچیلادزه و سایر سران ائتلاف اپوزیسیون وارد ساختمان کمیسیون مرکزی انتخابات کشور و دفتر لوان تارخنیشویلی (Levan Tarkhnishvili) شده و او را به جعل نتایج انتخابات متهم کردند. آنان تاکید می کردند که در انتخابات نه ساآکاشویلی و بلکه گاچچیلادزه پیروز شده و از او خواستند که سریعاً از مقام خود استعفا دهد.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات این اقدام مخالفان را به عنوان فشار بر کمیسیون و تلاش به تهدید محکوم کرد.
 
شوارد نادزه: گام اول را ساکاشویلی بردارد
از سوی دیگر ادوارد شواردنادزه رئیس جمهور سابق گرجستان روز پنجشنبه طی مصاحبه ای با خبرگزاری روسی «نووستی» اظهار داشت که گام اول برای بهبود روابط روسیه و گرجستان باید از سوی رئیس جمهور گرجستان برداشته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راهی برای بهبود روابط بین مسکو و تفلیس وجود دارد یا خیر، گفت که همه چیز به مقامات عالی دو کشور بستگی دارد.

وی افزود: نیاز به گام های متقابل وجود دارد و اولین گام را باید رئیس جمهور گرجستان بردارد. اما در صورتی که پوتین نیز ابتکار عمل را در این موضوع به دست بگیرد، به طور قطع همه او را فردی بزرگوار خواهند دانست. به گفته شواردنادزه، برای او بسیار مهم است که پوتین در هر صورت فرد اول در روسیه خواهد بود.

رئیس جمهور سابق گرجستان گفت: پوتین اکثریت در پارلمان را دارد و مورد احترام مردم است. مردم مدویدیف را خیلی خوب نمی شناسند، از این رو اگر پوتین نخست وزیر شود، در حقیقت او فرد اول مملکت خواهد بود. درباره مدویدیف من شنیده ام که او فردی تحصیل کرده و آگاه است، اما آشنایی شخصی با او نداشته ام.

رئیس جمهور سابق گرجستان در ادامه صحبت های خود علت نارضایتی مردم از حکومت را شرایط دشوار اجتماعی دانست. رئیس جمهور سابق گرجستان گفت: مردم گرسنه هستند.

من می دانم که در روسیه نیز همه ثروتمند نیستندو مشکلات مشخصی در برخی حوزه ها وجود دارد، اما در روسیه گرسنگی نیست که این نیز به خاطر خدمات پوتین است. او مدبر و با فراست است و امور را طوری پیش برد که امروزدر روسیه مردم زندگی خوبی دارند. اما در گرجستان فقر و گرسنگی حکمفرماست.

ادوارد شواردنادزه طی سال های 1985-1991 وزیر امور خارجه اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و عضو اداره سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی (1985-1990) بود. از سال 1992 شواردنادزه رئیس جمهور گرجستان شد. روز 23 نوامبر 2003 اپوزیسیون به وی اولتیماتوم داد که یا از این مقام کناره گیری می کند و یا دفتر او را اشغال خواهند کرد. شواردنادزه در همان روز درخواست استعفا داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین