کد خبر: ۶۹۰۳۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷

آندوسکوپی و کولونوسکوپی را در اپیدمی کرونا به تعویق نیندازید

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بیمارستان طالقانی با بیان این که کولونوسکوپی و اندوسکوپی مهمترین راه برای تشخیص بیماری مهمی نظیر سرطان‌هاست، به تعویق انداختن این اقدامات تشخیصی در بحران کرونا را باعث صدمات جبران ناپذیری دانست.
آندوسکوپی و کولونوسکوپی را در اپیدمی کرونا به تعویق نیندازید
آفتاب‌‌نیوز :

افسانه شریفیان با بیان این‌که دلایل انجام آندوسکوپی با توجه به شرایط و نوع بیماری از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند، گفت: اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی از مری، معده و اثنی عشر با هدف تشخیصی و گاهی اوقات درمانی انجام می‌شود.

به گفته وی یافته‌های حاصل از انجام اندوسکوپی به پزشک کمک می‌کند تا علت، علایم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی، مشکلات بلعیدن و خونریزی گوارشی را تشخیص دهد.

دکتر شریفیان کولونوسکوپی را روش دیگری عنوان کرد که برای تشخیص تغییرات و یا موارد غیر عادی در سطح روده بزرگ و رکتوم ( راست روده ) مورد استفاده قرار می‌گیرد و ادامه داد: کولونوسکوپی بهترین روش برای تشخیص و نمونه برداری از پولیپ‌ها و بسیاری دیگر از ضایعات درون روده بزرگ است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت آمادگی‌های لازم برای انجام کولونوسکوپی گفت: در صورتی که اقدامات مورد نیاز برای آماده‌سازی بیمار به درستی انجام شود و روده بزرگ کاملاً تمیز شده باشد، کولونوسکوپی با دقت بالا و به طور کامل انجام خواهد شد.

دکتر شریفیان با بیان اینکه بیمار برای کولونوسکوپی باید مقادیر زیادی مایعات زلال و بی رنگ به همراه محلول‌های مسهل خاص بنوشد و پیاده روی کند، خاطرنشان کرد: در صورت تمیز نبودن روده بزرگ، کولونوسکوپی به خوبی و با دقت انجام نخواهد شد و مشاهده پوشش کولون ممکن است به دلیل وجود مواد باقیمانده در روده امکان‌پذیر نباشد. در نتیجه احتمالاً باید دوباره تکرار شود .

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اجتناب از به تعویق انداختن کولونوسکوپی و اندوسکوپی در بحران کرونا خاطرنشان کرد: متاسفانه در همه گیری بیماری کرونا، اکثر افراد انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی خود را به تعویق انداخته‌اند در حالیکه این اقدامات مهمترین راه برای تشخیص بیماری‌های مهمی از جمله سرطان‌هاست و تاخیر در انجام آنها ممکن است به صدمات جبران ناپذیری بیانجامد.

این متخصص توصیه کرد: درصورت نیاز و تشخیص پزشک، آندوسکوپی و کولونوسکوپی خود را به علت بحران کرونا به تعویق نیندازید. انجام این پروسیجرها در تشخیص اولیه و زودهنگام بسیاری از بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

وی با بیان این که این اقدامات تشخیصی کمک می‌کند که در مراحل اولیه متوجه یماری شویم، به بیماران تاکید کرد: تمامی اقدامات احتیاطی و لازم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در هنگام انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی در بیمارستان طالقانی انجام می‌شود.

به گفته وی، این اقدامات شامل غربالگری و تشخیص بیماران احتمالی کووید19، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، تغییر فرایندها برای به حداقل رساندن تماس و اقدامات ضدعفونی کردن سطوح است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر شریفیان در خاتمه تاکید کرد:توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید. به خصوص اگر بیماری مزمن و زمینه‌ای دارید و در معرض خطر پیشرفت بیماری خود قرار دارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین