کد خبر: ۶۹۰۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷

خطر مصرف بیش از حد کافئین برای بدن

دریافت بیش از حد کافئین باعث بروز آثار ناخوشایند متعدد می‌شود، مانند عصبانی شدن، آشفتگی، اضطراب، بی‌خوابی، تحریک دستگاه گوارش، اسهال و وابستگی.
خطر مصرف بیش از حد کافئین برای بدن
آفتاب‌‌نیوز :

کافئین حتی در بسیاری از داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک‌ها وجود دارد. بنابراین توصیه متخصصان بر این است که اگر دچار مشکلات قلبی، پرفشاری خون، بی‌خوابی، مشکلات اضطرابی، مسائل گوارشی، کلیوی یا دیابت هستید، مصرف محصولات حاوی کافئین را کم کنید.

شکلات تیره: شکلات تیره اگرچه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالایش مفید است، اما می تواند مقادیر قابل توجهی کافئین هم داشته باشد. کافئین اسید معده را افزایش می‌ دهد، مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی کافئین زیاد، ممکن است باعث وخامت زخم‌ معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معده باید مصرف مواد غذایی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. به افراد مضطرب نیز توصیه می ‌شود مصرف این شکلات‌ها را محدود کنند.

قرص‌های لاغری: قرص‌های چربی سوز اغلب دارای کافئین هستند. در مصرف این گونه داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه اجتناب کنید.

مسکن‌های بدون نسخه: دفعه بعد که برای کاهش درد سراغ این داروها رفتید، بدانید که آنها حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین هستند. به طوری که اگرچه مصرف گاه به گاه آنها در کاهش درد موثر است اما وابسته شدن به این داروها سردرد و دیگر دردها را وخیم تر می کند. مسکن های بدون نسخه از قبیل استامینوفن حاوی ۱۳۰ میلی گرم کافئین هستند.

آب ویتامینه: آب ویتامینه آبی است که با مواد مغذی مانند ویتامین ها و الکترولیت ها غنی شده باشد. بعضی انواع آب ویتامینه، دارای افزودنی های طعم دار، کافئین و مواد شیرین کننده هستند. در نتیجه حتما پیش از مصرف این آبها، برچسب روی شیشه آنها را بخوانید تا ببینید چه موادی داخل آن وجود داشته و قرار است با خوردن آن چقدر کالری وارد بدن شما شود.

چای سرد: این نوع چای در هر بطری حاوی ۳۰ میلی‌گرم کافئین است. تمام انواع چای حاوی کافئین هستند. کافئین موجود در چای می ‌تواند بسیار سریع انتشار یابد، اما به راحتی می‌توان کافئین چای را از بین برد: چای را به مدت ۳۰ ثانیه در کمی آب داغ دم کنید، سپس دم کرده اولیه را دور بریزید. دوباره همان چای را دم کنید، به این ترتیب چای شما حاوی میزان بسیار کمی کافئین خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین