کد خبر: ۶۹۰۵۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
"اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد"

وزیر بهداشت: نگران خیز جدید کرونا در بهمن و اسفند هستیم/ مخالفت با بازگشایی مدارس

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نگران بازگشت خیز بیماری کووید۱۹ هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندماه می تواند باشد.
وزیر بهداشت: نگران خیز جدید کرونا در بهمن و اسفند هستیم/ مخالفت با بازگشایی مدارس
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی در جلسه شورای ناظرین طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: نامه ای ۱۰ بندی روز ۱۰ دی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردیم که باید شرایط کنونی را مراقبت کنید در غیر این صورت شاهد خیز جدید بیماری با ارتفاع و شدت بیشتر در کشور خواهیم بود.

وی افزود: استراتژی وزارت بهداشت در شرایط کنونی، رهگیری خانه به خانه ویروس و شناسایی زودهنگام بیماران است تا آخرین موارد بیماری شناسایی شود. بعد از این مرحله به سراغ جمعیت عادی و بدون علائم بیماری خواهیم رفت اما در شرایط کنونی، اولویت، شناسایی بیماران با تست بیشتر و افراد در تماس نزدیک با آنها است.

به گزارش وبدا، وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: باید به شدت از همکاری بین بخشی شکل گرفته در بسیج ملی مبارزه با کرونا و طرح شهید سلیمانی، صیانت و حفاظت کنیم. عده ای در درون و بیرون از مرزهای کشور، از این همکاری ها خوشحال نیستند. در داخل کشور، افرادی جاهلانه یا عامدانه در زمین دشمن بازی می کنند چه بسا از تعداد انگشتان دو دست هم بیشتر هستند. در نامه ۱۰ ماده ای به دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کردیم که بزرگترین خطای استراتژیک این است که پیوند ما و عزیزانی که به وزارت بهداشت کمک می کنند، از هم جدا شود. این پیوند را باید محکم نگهداری کنیم.

مخالفت وزیر بهداشت با بازگشایی مدارس

نمکی گفت: در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره با عادی انگاری به تله اردیبهشت و خرداد بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.

وی تاکید کرد: با لطف خدا در سایه همدلی و وفاقی که در کشور ایجاد شد و با دعای شبانه روزی خیرخواهان به ویژه مقام معظم رهبری توانستیم دستاوردهای بزرگ ملی را به دست بیاوریم و تاریخ قضاوت خواهد کرد که کشوری در اوج تحریم های ظالمانه، توانست به مرگ و میر دو رقمی برسد در حالی که کشورهای برخوردار جهان، به چنان وضعیتی رسیدند. بارها گفته ایم که به بیماری و مرگ هیچ شهروندی در هیچ کجای دنیا حتی آنها که مدیران و سیاستمدارانشان دارو را از بیماران پیر و جوان ما دریغ کردند، راضی نیستیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: عمده ترین دلیل شکست مسلمانان در جنگ احد، مغرور شدن به پیروزی بود تا جایی که پیامبر اسلام را تا حمراءالاسد تعقیب کردند و آنجا دوباره لشکر آرایی جدیدی شد. عین آن اتفاق در شرایط کنونی که این دستاورد بزرگ ملی را دوباره کسب کرده ایم می تواند برای ما نیز رخ دهد.

نمکی اظهار داشت: به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کردیم که هرگونه عادی پنداری و سهل انگاری به دلیل فروکش کردن بیماری در استانها موجب بازگشت رفتارهای اجتماعی نادرست و شیوع مجدد بیماری خواهد شد بنابراین بیداری و وسواس مستمر در رعایت شیوه نامه ها توسط مردم و مسئولان، ضروری است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۲ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۹۸۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
1
با وضعیت فعلی نحوه کنترل کرونا وبازگشایی مراکز تجمع وبازارها ورستورانها و.... وعدم رعایت مردم در زدن ماسک ما در بهمن واسفند99 شاهد یک موج یسیار بزرگتر کرونا ومرگ ومیر بسیار بیشتر از موج قبلی خواهیم بود.وضعیت جامعه از نظر میزان تردد وفعالیت به وضعیت قبل از بیماری کرونا برگشته است وحداقل یک سوم افراد ماسک نمی زنند. بنده نمی دانم عامل اصلی این سهل گیری وبی تفاوتی در مقابل بیماری کرونا کیست ؟ مطمئنا هرکه هست جان مردم برایشان اهمیت ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
خیلی جالب است از یک طرف مردم وجامعه رابحال خود رها کرده اید که هرنوع رفتاری را انجام دهند از طرف دیگر نگران انتشار بیماری هستید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
سلام سالنهای ورزشی باز.استخر باز.و همه جا رو باز کردین پس زیاد نگران نباشید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین