کد خبر: ۶۹۰۵۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶

درخواست کره جنوبی از قطر برای حمایت از آزادسازی نفتکش توقیف‌شده توسط سپاه

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در دیدار با مقامات ارشد قطری خواستار حمایت این کشور از حل و فصل مسائل مربوط به توقیف نفتکش این کشور توسط ایران شد.
درخواست کره جنوبی از قطر برای حمایت از آزادسازی نفتکش توقیف‌شده توسط سپاه
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنج شنبه اعلام کرد که چوی جونگ کان معاون وزیر امور خارجه این کشور که به قطر سفر کرده است در دیدار با مقامات ارشد قطری خواستار حمایت قطر از آزادسازی سریع نفت کش کره ای و گروه آن شده است که چندی پیش توسط ایران توقیف شد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، طبق گفته وزارت امور خارجه کره، چوی در دیدار جداگانه با محمد بن عبدالرحمان بن جاسم الثانی معاون نخست وزیر و معاون وزیر امور خارجه قطر و سعد المریخی وزیر مشاور در امور خارجه این کشور برای گفت و گو درباره مسائل دوجانبه، روز چهارشنبه در دوحه این درخواست را مطرح کرد.

وزارت امور خارجه کره در بیانیه ای درباره اظهارات این مقام کره ای گفت: معاون وزیر امور خارجه، خواستار حداکثر حمایت ممکن از طرف قطری برای حل کردن مسئله توقیف اخیر نفتکش کره جنوبی توسط ایران شد.

در ضمن، وزارت خارجه کره مدعی شد که وقتی این دو کشور(ایران و کره جنوبی) در حال مذاکره درباره راه های گسترش تبادلات بشردوستانه بوده اند، ایران پیشنهاد داده است از پول های بلوکه شده اش در کره که تحت تحریم های آمریکا بلوکه شده اند، برای خرید آمبولانس استفاده شود.

بر اساس این گزارش، ادعای وزارت خارجه کره درباره پیشنهاد ایران در مذاکرات با کره برای خرید آمبولانس در حالی مطرح می شود که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری روز گذشته در پاسخ به این پرسش که مقامات کره جنوبی از ایران خواسته‌اند در عوض طلب خود از این کشور آمبولانس بخرد، اظهار کرد: ما در عوض پولی که آنجا داریم و در برابر عصبانیتی که ما برای نگه‌داشتن سه‌ساله این پول داریم، به هیچ وجه چنین پیشنهادی برای خرید آمبولانس نداده ایم، خودشان هم فهمیدند که نه ایران محتاج چنین چیزی است و نه اینکه ما با همه جنگ اقتصادی و فشارهایی که تجربه کردیم، سه سال این کشور را اداره کردیم. پس محتاج چند آمبولانس نیستیم بلکه پولی را می‌خواهیم که در آنجا مانده و باید آزاد شود.

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی تاکید کرد: سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به ایران سفری بود که از قبل با فشارهای متعددی که هم وزارت خارجه ما و هم بانک مرکزی‌مان روی کره جنوبی آورده بودند، از ماه قبل طراحی شده بود. دوستان ما در وزارت خارجه و بانک مرکزی خیلی محکم با این مسئله برخورد کردند و آنان خودشان قول دادند که بروند و پیگیری کنند تا پول‌ها آزاد شود.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: ضمن اینکه ما مقدمات کارهای حقوقی لازم را در این زمینه طراحی کرده‌ایم و با توجه به مذاکرات انجام شده، امیدواریم که در ماه آینده توفیقاتی حاصل شود. نه فقط راجع به پول‌های کره جنوبی بلکه پول‌های ما در جاهای دیگر که به دلیل فشار آمریکا مسدود شده و امیدواریم در ماه‌های آینده آزاد شود.

نیروی دریایی سپاه، در اطلاعیه ای درباره توقیف نفتکش کره ای اعلام کرده بود: شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شد.

در اطلاعیه نیروی دریایی سپاه همچنین آمده است: این شناور از مبداء بندر الجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین