کد خبر: ۶۹۰۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۸
بامداد جمعه صورت گرفت

ورود البرادعی به تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "محمد البرادعي" مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ، بامداد جمعه در راس هياتي وارد تهران شد و در فرودگاه بين‌المللي امام خميني مورد استقبال "محمد سعيدي " معاون بين‌الملل سازمان انرژي اتمي ايران، و علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در اژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت. 


البرادعي را در اين سفر "اولي هاينونن" معاون امور پادمان‌ها و "ويلموس چروني" معاون امور سياستگذاري و روابط خارجي آژانس همراهي مي‌كنند.

مديركل آژانس كه به دعوت سازمان انرژی اتمی جمهوري اسلامي ايران به تهران سفر كرده است، در طول سفر دو روزه خود با مقامات عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران ديدار و گفت و گو خواهد كرد. 

وی بعد از ظهر جمعه با رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی و صبح شنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

بر اساس بيانيه‌اي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين ‌باره منتشر كرده است، " مدير كل آژانس اميدوار است كه اين سفر راه اجراي امور پادمان در ايران و حل مسايل باقيمانده را هموارتر كند و آژانس را قادر سازد نسبت به گذشته و حال فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران اطمينان حاصل كند."


مدير كل آژانس آخرين بار در فروردين سال گذشته به ايران سفر كرد و با علي لاريجاني دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت‌وگو كرد. وي پس از آن در تيرماه سال جاري در وين دو بار با  لاريجاني مسوول سابق پرونده هسته‌يي كشورمان ديدار كرد كه اين گفت‌وگوها به تفاهم بر سر تهيه و اجراي مداليته حل مسايل باقي‌مانده منجر شد.

البرداعي قرار بود قبل از انتشار غير رسمي گزارش‌اش درباره‌ي ايران در نوامبر گذشته به ايران سفر و با مقامات عالي رتبه كشورمان ديدار و گفت‌و‌گو كند، اما به دلايلي اين سفر در آن زمان انجام نشد. 

علاوه بر محمد البرداعي، خاوير سولانا نيز پس از انتشار گزارش مدير كل آژانس و در حالي كه قرار بود گزارشي را از نتايج مذاكراتش با سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به كشورهاي 1+5 ارايه كند، درخواست ملاقاتي فوري با جليلي در اروپا را مطرح كرد كه اين درخواست به دليل تداخل برنامه‌هاي كاري دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به بعد از نشست نوامبر شوراي حكام موكول شد؛ كه اين ديدار هنوز انجام نگرفته است.

به نظر مي‌آيد پيش‌بيني اعمال فشارهاي احتمالي از سوي غرب پس از پذيرش اين دو مقام حقوقي - فني و سياسي قبل از انتشار گزارش مهم و حساس البرداعي درباره‌ ايران در نوامبر، از عوامل لغو اين ديدارها بوده باشد. كشورهاي 1+5 به ويژه آمريكا و برخي كشورهاي اروپايي سعي داشتند در ماه‌هاي گذشته از اهرم البرداعي - سولانا براي فشار به ايران در پذيرش قطعنامه‌ها و نيز اجراي پروتكل الحاقي استفاده كنند.

اين در حالي است كه ايران در چارچوب مداليته حل مسايل باقي مانده همكاري‌هاي بسيار گسترده‌اي را با آژانس در راستاي حل و فصل مسايل تاكنون داشته است. 

اما مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در حالي به ايران آمده است كه سال (2007) سختي را به لحاظ نحوه توافق آژانس با ايران بر سر مداليته‌ حل مسايل باقي‌مانده از سوي آمريكا و تعدادي از كشورهاي اروپايي پشت سر گذاشته است؛ هر چند كه اين مقام مصري‌ تبار در بخش‌هايي از گزارش اخيرش در نوامبر درباره‌ ايران همچنان اظهارات دوپهلو را ادامه داده است. البرداعي در دو گزارش اخيرش درباره‌ ايران پس از آغاز اجراي مداليته بر درخواست اجرا و امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران تاكيد دارد.

با وجود آنكه سه موضوع پلوتونيوم و سانتريفيوژ‌هاي پي _ يك و پي‌ _ دو، سند اورانيوم فلزي و مساله آلودگي كانتينر‌هاي كرج ميان ايران و آژانس حل و فصل شده است و آرام آرام زمينه‌ي بهانه‌گيري‌هاي فني آمريكا و برخي كشورهاي اروپا گرفته مي‌شود اما هنوز اين كشورها به دنبال روزنه‌اي براي اعمال فشار بر ايران و نيز اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت عليه ايران هستند. كشورهاي 1+5 پس از تصويب دومين قطعنامه تحريم عليه ايران در فروردين سال جاري كه دو ماه پس از اولين قطعنامه تصويب شد، با گذشت ده ماه هنوز نتوانسته‌اند به اجماع نظر بر سر تصويب قطعنامه‌اي ديگر عليه ايران دست يابند. 

البرادعي اميدوار است در طول سفر خود به ايران به راه‌ها و ابزارهايي براي گسترش و افزايش سرعت اجراي پادمان‌ها دست يابد تا بدين ترتيب مسائل باقي‌مانده در زمينه برنامه هسته‌يي ايران حل شود و آژانس بتواند نسبت به اين فعاليت‌ها در گذشته و حال (به كشورهاي ديگر) اطمينان دهد.


دیدار البرادعی با رئیس جمهور
در همین حال ،قائم مقام وزير خارجه كشورمان سفر مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تهران را براي نهايي كردن سوالات باقيمانده و ديدار با مقامات عاليرتبه ایران عنوان كرد. 

عليرضا شيخ عطار،در گفتگو با خبرنگاران در خصوص سفر البرادعي به تهران، اظهار داشت: بررسی چگونگي نهايي كردن سوالات باقيمانده و همچنين ديدار با مقامات ارشد كشورمان از جمله رئيس جمهور، وزير خارجه، دبير شوراي عالي امنيت ملي و رئيس سازمان انرژي اتمي از برنامه های سفر البرادعي به تهران است.

نهائی شدن مذاکرات ایران و آژانس

از سوی دیگر رويتر به نقل از يك ديپلمات نزديك به روند تحقيق درباره برنامه هسته‌يي ايران گزارش داد كه تحقيق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعاليت هسته‌يي ايران با پاسخگويي تهران به ادعاهاي اطلاعاتي آمريكا درباره تلاش‌هاي پنهان در گذشته براي تسليحاتي كردن مواد هسته‌يي وارد فاز نهايي خود شده است.

خبرگزاري رويتر گزارش داد: اين رويداد با تصميم محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي سفر به تهران در روزهاي جمعه و شنبه به منظور گفت‌وگو با مقامات ايران در خصوص تسريع تلاش‌ها براي روشن ساختن فعاليت هسته‌يي گذشته و كنوني ايران همزمان شده است.

تهران هرگونه تلاش براي استفاده از برنامه هسته‌يي خود در راستاي تلاش‌هاي نظامي را رد كرده است.

بنابراين مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آمادگي جديد تهران براي بررسي و پاسخگويي به اطلاعات را گامي مهم براي احياي اعتماد نسبت به نيات هسته‌يي‌اش مي‌دانند.

مقامات آژانس در آستانه سفر البرادعي اواخر دوشنبه گذشته براي ازسرگيري گفت‌وگوها با هدف حل مسايل به درازا كشيده شده درباره برنامه هسته‌يي ايران به تهران وارد شده بودند.

رويتر به نقل از ديپلماتي كه در ابتدا به آن اشاره شد افزود: ايران پس از توضيحات گسترده درباره اينكه چطور كار با موادي كه از بازار سياه هسته‌يي به دست آورده آغاز شده است، گفت‌وگوهاي اساسي با مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را درباره گزارشات اطلاعاتي در خصوص تلاش براي نظامي كردن اين برنامه آغاز كرده است.

وي گفت: طرح اقدام در حال حاضر به بررسي "تسليحاتي شدن" مي‌پردازد. بنابراين اكنون در مرحله نهايي و يا فصل نهايي خود قرار دارد و اين بسيار مهم است.

اين مساله شامل ارتباطات اجرايي و تحقيقي ميان پردازش سنگ خام اورانيوم، آزمايش انفجار با قدرت بالا و طراحي كلاهك موشك است. ايران وجود چنين ارتباطاتي را تكذيب كرده است.

ديپلمات ياد شده اظهارات برخي منابع غربي در وين كه دو هفته قبل مدعي مانع تراشي از جانب ايران در پرداختن به آخرين و حساس‌ترين مسايل در روند بازرسي‌ها شده بودند را تكذيب كرد.

اين گزارش در حالي مطرح مي شود كه برخي قدرت هاي غربي تحت امر آمريكا تلاش براي سخت‌تر شدن تحريم عليه ايران در سازمان ملل را احيا كردند. به علاوه اين تحول در حالي صورت مي گيرد كه برآورد اطلاعات ملي آمريكا در تاريخ 3 دسامبر تاكيد كرد ايران از سال 2003 تاكنون به دنبال سلاح هسته‌يي نبوده است و اين اذعان موضع كاخ سفيد مبني بر اينكه تهران به طور پنهاني و فعال به دنبال سلاح هسته‌يي بوده است را تضعيف كرد.

ديپلمات‌هاي غربي گفتند گزارش شوراي اطلاعاتي آمريكا ممكن است انگيزه ايران براي روشن كردن فعاليت‌هايش در برابر آژانس را تضعيف كند.

ديپلمات نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه پيشتر از او ياد شد گفت: مقامات عالي‌رتبه آژانس به هيچ گونه تاثير اين چنيني بر فعاليت ايران پس از گزارش اطلاعاتي آمريكا اشاره نكرده‌اند.

وي اظهار كرد: گزارشاتي را كه مي‌گويد ايران موانع جديدي را ايجاد مي‌كند صحت ندارد. البرادعي به مهلت زماني سال 2007 براي كمك به اعمال فشار بر ايران اشاره كرد اما هيچ وقت اين طور فكر نكرد كه همه چيز تا آن زمان حل و فصل خواهد شد.

ديپلمات‌هاي غربي نسبت به آمادگي ايران براي شفاف‌سازي كامل ابراز ترديد كردند.

يك ديپلمات غربي به رويتر گفت: ممكن است تسليحاتي شدن بسيار خوشبينانه باشد تغيير اساسي در موضع ايران مي‌تواند از "اينها ساختگي است" به "اين اسناد را بررسي خواهيم كرد" تغيير كند. ارايه پاسخ و توضيح گام ديگري خواهد بود.

مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آمادگي جديد تهران براي بررسي و پاسخگويي به اطلاعات را گامي مهم براي احياي اعتماد نسبت به نيات هسته‌يي‌اش مي‌دانند
نشست بعدي شوراي حكام در ماه مارس برگزار خواهد شد. با اين حال حل مسايل گذشته، مساله ايران را به طور كامل روشن نخواهد كرد. 


البرادعي آخرين بار فروردين ‪ ۱۳۸۵‬و اولين بار اسفند ‪ ۱۳۸۱‬به ايران سفر كرد، و این ششمین سفر او به ایران محسوب می شود.









بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین