کد خبر: ۶۹۰۹۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۳

کوتاه‌ترین روز زمین ثبت شد

در این اواخر سرعت چرخش زمین نیز بیشتر شده است. ۱۹ جولای کوتاه‌ترین روز ثبت شده در سوابق اندازه گیری مدت زمان روز زمین است. این در حالی است که چرخش سیاره خاکی به دور خود به طور معمول ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه طول می‌کشد، اما اکنون این مدت زمان ۱.۴۶۰۲ میلیونم ثانیه کمتر شده است.
کوتاه‌ترین روز زمین ثبت شد
آفتاب‌‌نیوز :

رکورد پیشین کوتاه‌ترین روز در سال ۲۰۰۵ میلادی ثبت شده است. این درحالی است که پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۱ میلادی نیز چرخش زمین ۰.۵ میلیونم ثانیه سریع‌تر شود.

به گزارش تلگراف، تغییرات در مدت زمان روز به وسیله ساعت‌های بسیار دقیق اتمی در دهه ۱۹۶۰ میلادی کشف شد.

در دهه‌های اخیر متوسط سرعت چرخش زمین به طور مداوم کاهش یافته و کارشناسان مجبور شده‌اند از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون ۲۷ جهش ثانیه‌ای به زمان اتمی اضافه کنند تا ساعت‌ها را دقیق حفظ کنند.

آخرین جهش ثانیه در شب سال نو ۲۰۱۶ میلادی اتفاق افتاد. در آن زمان ساعت‌های سراسر جهان به مدت یک ثانیه متوقف شدند تا چرخش زمین تکمیل شود. این درحالی است که اکنون زمان سرعت گرفته و احتمال دارد یک جهش ثانیه منفی نیز نیاز باشد تا ساعت‌های اتمی با زمان چرخش جهان هماهنگ شوند. به این ترتیب برای نخستین بار یک ثانیه از ساعت‌های جهانی حذف می‌شود.

پیتر وبرلی محقق ارشد گروه زمان و فرکانس در آزمایشگاه فیزیک ملی انگلیس در این باره می‌گوید: در مقایسه با ۵۰ سال گذشته اکنون زمین سریع‌تر می‌چرخد. اگر نرخ چرخش زمین بیشتر شود، احتمال دارد یک جهش ثانیه‌ای منفی نیاز باشد. البته هنوز برای اظهار نظر در این باره زود است.

روز یکشنبه هفته جاری یک روز خورشیدی ۲۳ ساعت و ۵۹ دقیقه و ۵۹.۹۹۹۸۹۲۷ ثانیه طول کشید، اما روز بعد (دوشنبه) اندکی بیش از ۲۴ ساعت طول کشید.

به هرحال پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۱ میلادی ساعت‌های اتمی حدود ۱۹ میلیونم ثانیه تأخیر داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین