کد خبر: ۶۹۰۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۵

اعتراض ۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا به تروریست خواندن انصارالله

۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر خارجه ترامپ نسبت به تروریستی خواندن انصارالله یمن اعتراض کردند و خواستار ارائه اطلاعات لازم برای این تصمیم شدند.
اعتراض ۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا به تروریست خواندن انصارالله
آفتاب‌‌نیوز :

در نامه روز شنبه گرگوری دبلیو میکس رئیس کمیته امور خارجه مجلس به همراه ۲۵ عضو دیگر کنگره، «تصمیم کوته‌بینانه دولت ترامپ برای تعیین حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی» تقبیح شده است.

آنها با یادآوری پیامدهای فاجعه بار انسانی این تصمیم، خواستار ارائه اطلاعات مربوط به روند منجر به «تصمیم گیری عجولانه در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ» شدند.

میکس اظهار کرد: این حرکت در آخرین روزهای دولت ترامپ بدون شک آنچه که از نظر سازمان ملل متحد، بزرگترین بحران انسانی جهان است را بسیار بدتر خواهد کرد و هزاران یمنی را به سمت خطر بیشتری سوق می‌دهد.

وی تاکید کرد: این واقعیت که دولت ترامپ بدون توجه به عواقب ناشی از غیرنظامیان یمنی یا ارائه معافیت‌های لازم برای کمک به نجات جان انسانها، این تصمیم را با عجله پیش برد، از نظر اخلاقی مذموم است.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا یادآور شد: این تصمیم همچنین کار دشوار مارتین گریفث فرستاده ویژه سازمان ملل به عنوان مذاکره کننده صلح را دشوارتر می‌کند و مانع تنها راه مناسب برای پایان دادن به این جنگ وحشیانه است.

اعضای مجلس نمایندگان در این نامه تصریح کرد: این نام‌گذاری به حل منازعه و تامین عدالت برای تخلفات و سوء استفاده‌های انجام شده در طول جنگ کمک نمی‌کند. این فقط بحران میلیون‌ها یمنی را که برای بقای خود می‌جنگند، تشدید می‌کند.

در این نامه آمده است: مردم یمن از عواقب جنگ وحشیانه‌ای رنج می‌برند که اکنون وارد ششمین سال خود می‌شود. از دسامبر سال ۲۰۲۰، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اظهار داشت که در مجموع ۲۳۳ هزار یمنی در نتیجه درگیری که به عنوان بدترین بحران انسانی جهان شناخته شده است، از بین رفته‌اند؛ بیش از ۲۶ میلیون نفر نیاز مبرم به کمک دارند که بیش از نیمی از آنها کودک هستند.

۲۶ عضو مجلس نمایندگان آمریکا افزوده‌اند: این کشور بارها و بارها در آستانه قحطی قدم گذاشته، با دوره‌های گسترده وبا و کووید-۱۹ مبارزه کرده و شاهد فروپاشی اقتصاد آن در طی درگیری‌ها بوده است.

این نامه تاکید می‌کند: از آنجا که یمن برای ۹۰ درصد از مواد غذایی، سوخت و دارو به واردات وابسته است ، تعیین سازمان تروریستی خارجی برای نهادی که ۷۰ درصد از کشور را کنترل می‌کند به این معناست که هر شرکتی که درگیر چنین محموله‌هایی باشد، قابل پیگرد قانونی است.

نمایندگان کنگره آمریکا همچنین از امنیت شناورها در پی این تصمیم ابراز نگرانی کرده‌ و گفته‌اند: تعیین سازمان تروریستی خارجی باعث می‌شود تا امنیت محموله شناور پهلوگرفته در یمن غیرممکن شود زیرا کارشناسان بین‌المللی که وظیفه تعمیر کشتی یا حل و فصل موضوع با رهبران حوثی را دارند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

این نامه تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد این اعلامیه بدون در نظر گرفتن تاثیر آن بر فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن اعلام شده است. ایالات متحده از ماموریت گریفیث برای پایان دادن به جنگ در یمن از طریق ابزار سیاسی حمایت کرده است و ماموریت گریفیث همچنان تنها کانال فعال است که مذاکرات برای پایان دادن به جنگ هنوز در آن جریان دارد.

۲۶ عضو کنگره آمریکا تصریح کرده‌اند: این تصمیم ممکن است افرادی را که به تیم مذاکره کننده سازمان ملل کمک می‌کنند، در معرض عواقب قانونی برای تعاملات لازم با رهبران و وابستگان حوثی قرار دهد. این نمایندگان با اشاره به نیم دهه رنج و کشته شدن هزاران غیرنظامی افزوده‌اند: هیچ راه حل نظامی هم به چشم نمی‌خورد، غیر منطقی است که ایالات متحده هیچ توجهی به ماموریت دیپلماتیک که تنها وسیله مناسب برای پایان دادن به درگیری است، نمی‌کند.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس و ۲۵ عضو دیگر کنگره، تاکید کرده‌اند: بار دیگر نگرانی عمیق خود را نسبت به هدف تعیین جنبش حوثی ها به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی ابراز و با آن مخالفت می‌کنیم.

در نامه میکس از دولت در حال ورود بایدن خواسته شده است که این نام‌گذاری را به طور کامل معکوس کند و در چند روز باقیمانده دولت ترامپ، انتظار داریم برای مجوزها و معافیت‌های حمایت مادی از کمک‌های بشردوستانه بازبینی شوند.

نمایندگان کنگره آمریکا از وزیر خارجه دولت ترامپ خواسته‌اند «توضیح دقیق کتبی در مورد میزان بررسی دفتر مشاور حقوقی وزارت خارجه در این تعیین و موافقت یا عدم موافقت با تصمیم برای آن» ارائه دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین