آفتابنیوز : آفتاب: محمود احمدی نژاد، دوشنبه گذشته پس از تقدیم لایحه به مجلس شورای اسلامی، بودجه سال ۸۷ را كاملا شفاف، روان،اجرایی و با حوزه مسوولیتها و اختیارات مشخص دانست و اظهار داشت: بودجه، كم حجم و به گونهای تنظیم شده است كه همه آحاد ملت ایران بتوانند بر آن اشراف پیدا كنند.
درعین حال احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی، پس از تقدیم لایحه بودجه توسط رئیس جمهوری به مجلس در جمع خبرنگاران گفت: گزارش امروز رئیس جمهوردرباره لایحه بودجه سال 87 نکات مثبتی داشت، به خصوص که در آسیبشناسی بودجهریزی کشور به طور مختصر ولی روشن نشان دادند که بودجه سه وظیفه اصلی خود را انجام نمیدهد.
احمد توکلی ادامه داد: بر اساس این گزارش، بودجه باید وسیلهای برای انضباط مالی باشد، ولی در شرایط فعلی این هدف تأمین نمیشود، دوم اینکه بودجه باید امکان تخصیص منابع را به اولویتها دهد که این کار نیز انجام نمیشود، و در مرحله بعد باید بودجه موجب کارآیی سیستم شود که متأسفانه بودجه این سومین خاصیت را نیز ندارد.
وی افزود: اینکه رئیس جمهور با شفافیت با مشکل مالی برخورد کرد و ایراد را صراحتا پذیرفت گام مثبتی است که در سابق این نحوه برخورد را نداشتهایم.
نکته جالب در خبرهای بالا تناقض آشکار برای اظهارنظر در خصوص لایحه بودجه است. از یک سو رئیس جمهوری آنرا کاملا شفاف، روان و اجرایی می داند و از سوی دیگر رئیس مرکز پژوهش های مجلس که خود نیز از کارشناسان مسائل اقتصادی کشور است، معتقد است بودجه وظایفی را که باید انجام نمی دهد.
همینطور جای این سوال از رئیس جمهوری باقی میماند که به واقع چنین الفاظی برای مردم چه سودی خواهد داشت؟ چرا که در وهله اول نمایندگان مجلس باید از کارایی لایحه بودجه راضی باشند و بتوانند بر آن نظارت کنند؛ نه اینکه همه آحاد ملت بتوانند بر آن اشراف پیدا كنند.
اما گذشته از این موارد، با توجه به سخنان رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در خصوص بودجه سال آتی، لازم است که نمایندگان مجلس دراین مورد حساسیت و دقت خاصی به خرج دهند.
زیرا بودجه نویسی یک تخصص و مهارت مهم است که در کشورهای مختلف با توجه به شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی هر جامعه طراحی و تنظیم میشود. به همین خاطر بودجه نویسی ضمن آنکه یک عملکرد اقتصادی محسوب میشود، بیشتر مهارتی است که باید منجر به پیشرفت اهداف بلند مدت و درعین حال کوتاه مدت یکساله شود.
همچنین بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صاحب نظران مسائل توسعه، اعتقاد دارند که بودجه نویسی برای کشورهای در حال توسعه خود نیاز به یک تخصص و مهارت خاص دارد. زیرا باید با تکیه بر اهداف و ظرافتهای جامعهای که در حال توسعه و عبور از گذرگاههای حساس سنت به تجدد است طراحی و تنظیم گردد.
بنابراین بودجه نویسی برای کشوری مانند ایران نیز با توجه به پیچیدگی های خاص خود نیازمند دقت نظر و تیزبینی های خاص خود میباشد. بخصوص در شرایط حاضر که دولت نهم با سیاست های نه چندان سنجیده خود در دوسال گذشته باعث شده است حجم نقدینگی کشور دو برابر کل تاریخ اقتصادی آن گردیده است.
طی دو سال گذشته با تکیه بر نظرات اشتباه و نسنجیده برخی مشاوران اقتصادی دولت بهره سپرده های بانکی کاهش یافت و با ایجاد ناامنی در بازارهای پولی و سرمایه نقدینگی های بکار گرفته شده در سیستم های بانکی، بورس و صنعت کشور به سمت دلالی واردات و خرید مستغلات حرکت کرد. بگونه ای که همه اقتصادانان و کارشناسان اقتصادی کشور حتی حامیان دولت احمدی نژاد لب به انتقاد و اعتراض گشودند.
به هرصورت با توجه به این مشکلات و شرایط نامطلوب اقتصادی کشور که باعث رشد تورم و گرانی، و افزایش فشارهای شدید اقتصادی و اجتماعی بر جامعه بخصوص اقشار آسیب پذیر و تولید کنندگان کشورشده است، لازم است نمایندگان مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود بر قوه مجریه عمل کرده و ساختار بودجه سال آتی را بگونه ای تنظیم کنند که علاوه بر اهداف یاد شده در سخنان رئیس مرکز پژوهش های مجلس، به اهداف مندرج در سند چشم انداز و برنامه پنجسال نیز کمک کند.
همانگونه امام خمینی (ره) فرمودند مجلس در راس امور است. از سوی دیگر با توجه به اختیارات و وظایف مجلس مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی نمایندگان مجلس حق دارند در راستای استیفای حقوق ملت و پیشبرد اهداف کشور به دخل و تصرف در لایحه بودجه کشور اقدام نمایند.
قطعا هر زمان که جلوی زیان را بگیریم منفعت خواهد بود. لازم است که بودجه سال آتی نیز با توجه به سیاست های نامناسب دو سال گذشته با حساسیت و دقت بیشتری تنظیم گردد.