کد خبر: ۶۹۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۵

دیدار فیل در خانه اژدها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مان موهان سینک ، نخست وزیر هند ، در سفر سه روزه  خود به منظور بهبودروابط تیره میان دو کشور به چین سفر کرد .

آقای سینک با هوجین تائو رییس جمهور و همچنین ون جیا بائو نخست وزیر و ووبانگ گو نفر دوم حزب کمونیست دیدار خواهد کرد.

انتظار می‌رود گفتگوهای متمرکز بر اختلافات منطقه ای و بالابردن سطح مبادلات دو جانبه به ارزش 37 میلیارد دلار( 18.7 میلیارد پوند ) باشد .

در ماه دسامبر دو کشور رزمایش نظامی مشترک برگزار کردند .مانور نظامی در استان جنوب غربی چین ،« یونن » برگزار شد.

در میان مذاکرات تجاری به نظر می رسد سفر آقای سینک به چین ، که اولین بار پس از حدود 5 سال اتفاق می افتد با اهداف مختلف مشخصا درباره بازیهای المپیک امسال که درپکن برگزار می شود باشد. این دیدار در حالی صورت می گیرد که مبادلات تجاری بین دو کشور به سرعت توسعه یافته و مقامات اظهار داشته اند انتظار می رود مذاکرات دو جانبه بامبنای رسیدن به رقم بالای 40 میلیارد دلار طبق توافق طرفین تا سال 2010 باشد .

شیو شانکار منون سخنگوی وزارت خارجه هند پیش از ترک هیات از دهلی به خبرنگاران گفت: این بزرگترین رویداد تجاری است ... مبادلات بین دو کشور رشد تصاعدی خواهد داشت او اضافه کرد: ما خواستار صادرات بیشتر به چین هستیم ، از این روگروههای مطالعاتی تشکیل شده اند ، زیرا در چند سال گذشته طرف مبادلات چین انتقال یافته و ما امیدواریم که آن را تغییر دهیم .

طبق آمار وزارت بازرگانی هند ، مبادلات هند با چین از حدود 4 میلیارددلار در سال 2006 به 9.6 میلیارد دلار افزایش یافته و انتظار می رود تاپایان سال مالی این رقم به بالای 12 میلیارد دلار افزایش پیدا کند .ناظران می‌گویند این رقابت بزرگی است . بعلاوه همکاری بین دو اقتصادپر رونق ، زیرا آنها بر سر بازار فروش و منابع یکسان رقابت می‌کنند . همچنین انتظار میرود مذاکرات در پکن به منظور دستیابی به توافق بر سراختلافات حل نشده منطقه ای که پشت درگیری سال 1962 پنهان مانده ادامه یابد .

با این حال گفتگوهای جدی بر سر این مسئله از سال 2003 آغاز شده است .در امتداد سفر آقای سینک به چین او اظهار داشت : مباحثی درارتباط با حدود مرزی مطرح خواهد کرد .وی معتقد است نگرانی‌هایی در ارتباط با تاخت وتاز گسترده سربازان چینی درامتداد مرزی هند در ماههای اخیر وجود داردروابط هند و چین همچنین بر اثر اتحاد تازه ی چین با پاکستان در مسائل موشکی و نظامی بغرنج تر شده است .

ضمنا چین نگرانی خود را از تشکیل محور به اصطلاح دموکراسی بین هند ژاپن استرالیا و ایالات متحده ابراز داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین