کد خبر: ۶۹۱۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

پنج عامل تاثیرگذار در ریزش اخیر بورس

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (دوشنبه) ۳۶ هزار و ۹۸۹ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۱۴۹ هزار واحد رسید.
پنج عامل تاثیرگذار در ریزش اخیر بورس
آفتاب‌‌نیوز :

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند معاملات اخیر بازار سهام به پنج عامل تاثیرگذار در ریزش شاخص بورس اشاره کرد و گفت: ترس سهامداران از اصلاح پرشتاب شاخص بورس، روند معاملات بازار سهام را وارد فاز هیجانی کرده است.

«مهدی محسنی» امروز (سه‌شنبه) در گفت و گو با ایرنا به روند پرشتاب افت شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: در چند وقت اخیر شاهد افزایش ریسک بازار بودیم، بخشی از ریسک‌های ایجاد شده در بازار به نرخ دلار و دارایی‌های بلوکه شده در دیگر کشورها مانند چین و کره بر می‌گردد که احتمال آزادشدن آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: برخی معتقدند با آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده، نرخ دلار در مسیر نزولی قرار می‌گیرد که به نظر می‍‌رسد افت قیمت در بازار ارز موقتی باشد.

به گفته محسنی، اختلاف‌های ایجاد شده بین برخی از مسوولان در زمینه نرخ دلار باعث تاثیرگذاری بر روند معاملات بازار سهام شد و این بازار را با هیجان همراه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در شتاب روند اصلاحی شاخص بورس اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش نرخ سوخت در صنایعی مانند پتروشیمی که بر سودآوری این شرکت‌ها تاثیرگذار است منجر به کاهش سودآوری شرکت های مدنظر خواهد شد.

وی با بیان اینکه در کنار این مسایل شایعاتی مانند اعمال مالیات بر صادرات شرکت‌ها مطرح شده است که این موضوع بر روند معاملات بورس بی تاثیر نخواهد بود، گفت: تاکنون این شرکت‌ها معاف از مالیات بودند و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اخذ مالیات از این شرکت‌ها مطرح شده است که بر حاشیه سود شرکت‌ها موثر خواهد بود.

محسنی با اشاره به اینکه در کنار این مسائل، مطرح شدن موضوع قیمت‌گذاری فولاد از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت زمینه ترس بین سهامداران را فراهم کرد، اظهار داشت: گمانه زنی‌های مربوط به قیمت‌گذاری در صنعت فولاد که احتمال رواج آن در دیگر صنایع وجود دارد، باعث ایجاد شوک در معاملات این بازار شد که به نظر می‌رسد اجرای این اقدام منتفی شده است، اما این موضوع اثر منفی خود را بر بازار ایجاد کرد و بر سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: روند معاملات بازار سهام وارد فاز هیجان شده است و تا زمانی که ریسک‌های ایجاد شده در بازار از بین نرود شاهد وجود نوسان در معاملات بورس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در بورس، آینده خرید و فروش می‌شود، گفت: قیمت سهام به خصوص کامودیتی محورها در چند وقت اخیر اصلاح زیادی را در بازار تجربه کردند، اکنون با توجه به انتشار گزارش مثبت شرکت‌ها می‌توان نسبت به آینده این سهام امیدوار بود و امکان بازگشت روند صعودی در سهام شرکت‌های بزرگ وجود دارد.

محسنی اظهار داشت: عده‌ای از سهامدار در بازار وجود دارند که به دلیل ترس از معاملات فعلی بازار اقدام به فروش هیجانی در بازار کردند که این اتفاق باعث تاثیر کلی بر معاملات بورس شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر قرار است دامنه نوسان تغییر کند، در کنار آن باید امکان تغییر در حجم مبنا و زمینه‌های لازم برای افزایش آن فراهم شود زیرا در صورت افزایش دامنه نوسان، ریسک ایجاد شده در بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

وی به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تاکنون تکلیف برخی از قانون‌گذاری‌ها در کشور مانند نرخ سود بانکی به عنوان سرمایه گذاری بدون ریسک مشخص نشده است، با ایجاد اطمینان در این زمینه‌ها برای سرمایه‌گذار شرایط مبهم موجود در بازار از بین می‌رود و در این صورت بازار می‌تواند مسیر خود را پیدا کند و روند معاملات این بازار به تعادل برسد.

محسنی اظهار داشت: تا چند وقت گذشته پیشنهاد ما به سرمایه‌گذاران، سهامداری در بورس بود اما به دلیل تغییر مسیر بورس، بازار برخلاف پیش‌بینی‌ها پیش رفت و سهامداران را با ضرر و زیان‌های سنگین مواجه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون توصیه ما به سهامداران این است که با توجه به در پیش گرفتن روند نزولی قیمت دلار، بیشتر به سمت سهامی پیش روند که علاوه بر اینکه دلاری محور نیستند و شامل نرخ‌گذاری دستوری نمی‌شوند، با محدودیت صادرات هم همراه نباشند.

وی اظهار داشت: تا یک سال آینده سهام کامودیتی محور مانند فولاد و پتروشیمی بازدهی بهتری را در مقایسه با نرخ سود بانک‌ها در اختیار سهامداران قرار می‌دهد اما سهامداران در این بازار باید با تحلیل و بررسی‌های درست اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

شاخص‌سازان رشد خواهند کرد؟

حمید اسدی، حقوقدان بازار سرمایه در رابطه با شروع روند صعودی گفت: صف‌های فروش در جریان معاملات امروز جمع شد و امیدواریم این روند پایدار باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این کارشناس در ادامه گفت: به نظر می‌رسد چون شاخص‌ هم‌وزن روند صعودی خود را پشت سر گذاشته احتمالا نمادهای شاخص‌ساز روند صعودی بهتری خواهد داشت.

این کارشناس در رابطه قیمت دلار گفت: هیچ بعید نیست که قیمت دلار به صورت مقطعی به زیر ۲۰ هزار تومان برسد و از طرفی اگر قیمت دلار کاهش داشته باشد گروه‌های بانکی و خودرویی در بازار سهام رشد خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
ریزش موقتی موقتی موقتی است ده ها بار ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین