کد خبر: ۶۹۱۲۹۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
"فردا دولت شرور ترامپ به پایان راه خود خواهد رسید"

ربیعی: هیچ پیامی از سوی تیم بایدن دریافت نکرده‌ایم /برخی در خط مقدم تخریب دولت هستند

سخنگوی دولت اظهارنظرهای سیاسی درباره لایحه بودجه را بی‌سابقه ارزیابی کرد و خطاب به منتقدان گفت: به جای اینکه در یک جمع سیاسی در مورد بودجه صحبت کنید، در جمع کارشناسان صحبت کنید و ‌بگذارید مباحث اقتصادی درباره‌آن مطرح شود.
ربیعی: هیچ پیامی از سوی تیم بایدن دریافت نکرده‌ایم /برخی در خط مقدم تخریب دولت هستند
آفتاب‌‌نیوز :

«علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سئوالی در خصوص برخی اظهارنظرها و اتهام‌زنی‌ها درخصوص لایحه بودجه اظهار داشت: در هیچ دوره‌ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی، غیرکارشناسی و سیاسی مواجه نبودیم و امروز شاهد ادبیاتی کاملا سیاسی هستیم.

وی در خصوص این اتهام که "بودجه برای فروپاشی نظام تدوین شده" شروع کرد و گفت: من نمی‌فهمم کجای این قرار بوده فروپاشی کند و کجای آنچه که تا الان تصویب کردید، از فروپاشی جلوگیری کرده است. یک شاخص به مردم بگویید تا همه بفهمند که اینجا قرار بوده فروپاشی کند. آیا قیمت ارز را در۱۷۵۰۰ ضرب کردن و همه چیز را بر آن مبنا تعیین کردن از فروپاشی جلوگیری کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: "پنهان کردن ارز به خاطر انتخابات بایدن" از اتهامات عجیب و غریبی است که اگر وقوع آن یک اپسیلون هم صحت داشته باشد، هر کس این تصور را کرده خائن به ملت است. از چرا جفا کارانه باز هم تکرار می‌کنید و وقتی تکذیب می‌شود مسخره می‌کنید و باز بیان می‌کنید.

ربیعی گفت: یا گفته شده مثلاً "بودجه شرکت‌ها پنهان شده یا کجا رفته، یا زمین سوخته برای دولت آینده گذاشته شده است"، این تعابیر در ذهن مردم خواهد نشست. به جای اینکه در یک جمع حزبی در مورد بودجه صحبت کنید، در جمع کارشناسان بودجه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس صحبت کنید و بگذارید کارشناسان دیگر هم باشند و آنجا درباره بودجه بحث اقتصادی صورت بگیرد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: متاسفم دوستان صحبت توجه نمی‌کنند که اظهاراتی از این دست موجب بی‌اعتمادی به حاکمیت و نظام می‌شود. این حجم از این اظهارات با هیچ دوره ای در زمان ارائه بودجه، قابل مقایسه نیست. به هر حال بودجه هر آنچه که هست درست می‌شود، بی اعتمادی را چگونه می‌خواهید درست کنید. کسری های بی‌اعتمادی ناشی از این اظهارات در سرمایه اجتماعی مردم جبران پذیر نیست.

وی ادامه داد: به جای اینکه اقدامات و تفاوت‌ها را با شاخص بگویید و بگویید این اقدام این اثر را داشت و تصویبی که ما اصلاح کردیم، این اثر اصلاحی را داشت یک سری الفاظ و شعارها که عمدتا اتهامی است، نباید بشنویم.

ربیعی به"ادعای مغشوش و نامتوازن بودجه" از سوی منتقدان اشاره کرد و گفت: اینکه بودجه از روی بودجه سال‌های قبل کپی شده و دولت تنها برای تهیه آن نیم ساعت وقت گذاشته و بودجه را به مجلس داده است بحث‌هایی است که پاسخ دادن به آن فایده‌ای ندارد. برخی از دوستان که این موضوع را بیان می کنند در مجالس قبل‌تر هم بودند و همین بودجه‌ها درآنجا هم تصویب شده است. اگر کپی‌برداری هست در همانجا تصویب شده که قطعاً اینطور نیست. بودجه چارچوب‌هایی دارد. بنابراین این گزاره بسیار غلط است. اگر مغشوش بوده چرا سال‌های گذشته همین دوستان به همین بودجه‌ها رای دادند.

وی با بیان اینکه بودجه جای عدد و رقم و حرف کارشناسی است، گفت: کلیات بودجه متناسب با واقعیت‌ها بوده و محدودیت‌ها و ظرفیت های کشور را دیدیم و نگاهی هم به پیروزی نهایی در عقب راندن تحریم را هم در بودجه داشتیم.

ربیعی با اشاره به تعابیر و الفاظی مثل فاجعه بار خواندن برخی از این تصمیمات گفت: برخی از این تصمیمات در نشست‌های سران قوا هماهنگ شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری درخصوص ادعای دیگر منتقدان مبنی بر اینکه "لایحه بدون دخل و خرج مشخص نوشته شده است"، گفت: تعجب می‌کنم حتی به مفاد احکام بودجه هم توجه نکردند و صرفاً به اعداد بودجه بسنده کردند. به صراحت در متن بند واو تبصره۲ مصادیق مصرف ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران، رد بدهی دولت به تامین اجتماعی، پاداش پایان خدمت، رتبه بندی معلمان و مواردی از این قبیل از چهار محل حق امتیاز واگذاری سهام، واگذاری طرح تملک و واگذاری دارایی‌های غیر منقول ذکر شده است، چطور می‌شود در بودجه پنهان‌کاری کرد، پنهان کاری در کجا بوده است و اگر پنهان کاری شده چرا کمیسیون تلفیق در قالب بند واو تبصره ۱ الحاقی بابت تسویه بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان حکم مشابه برای تسویه مطالبات تصویب نموده است. از طرفی این را متهم می کنید از طرف دیگر شبیه آن مصوبات می آید.

وی خاطرنشان کرد: مجلس حق دارد درباره بودجه بدون اینکه شاکله آن با هم بخورد اظهار نظر و قضاوت بکند. هرچند شنیده‌هایی داریم که آنقدر تغییر می‌دهد که شورای نگهبان رد می‌کند و ناگزیر بودجه سه دوازدهم اجرا شود اینها هم شنیده‌هاست که قطعاً صحت ندارد و امیدواریم به هیچ عنوان صحت نداشته باشد.

سخنگوی دولت در خصوص برآورد دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در لایحه بودجه گفت: ما این را واقعاً به منزله اعلام شکست سیاست فشار حداکثری و بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی خودشان دیدیم. این تسلیم شدن در برابر نظام سلطه خوانده شده است. شما می‌گویید حق مردم را از جامعه جهانی بگیریم، این می‌شود تسلیم شدن در برابر نظام سلطه. بعد رقم فروش نفت کم می‌شود در عدد ارزی بیشتری و معادل نرخ تسعیر بیشتر ضرب می‌شود ۳۰ هزار میلیارد تومان بیشتر بودجه به نفت وابسته می‌شود، آن عدم وابستگی به بودجه از این عدم تسلط است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در خصوص ادعای دیگر منتقدان بودجه در خصوص بودجه شرکت‌های دولتی و کنار گذاشتن‌آن از بودجه عمومی گفت: ما یک ماه زودتر از اینکه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم، بودجه شرکت‌های دولتی را تحویل دادیم. بعد هم مجلس آن را به کمیسیون بودجه ارجاع داده است، کمیسیون بودجه همان را به دیوان محاسبات ارجاع داده و دیوان هم گزارش را به آنها ارائه داده است.

وی ادامه داد: اگر نظری دارند درباره آن بگویند این کاملا مشخص هست. الان بودجه شرکت‌های دولتی دستشان است و در خصوص منابع و مصارف و گردش وجوه آن می‌توانند هر اظهار نظری داشته باشند و چیز پنهانی نیست. ما یک ماه قبل از اینکه بودجه را بدهیم این داده شده و این چرخش را درون سیستم تصمیم‌گیری و بررسی مجلس هم طی کرده است اینکه گفته شود بودجه شرکتها کنار گذاشته شده برای کارشناسان بودجه قابل فهم نیست.

سخنگوی دولت با طرح این سوال که مگر در سال‌های گذشته چطور نوشته می شد، گفت: قانون برنامه و بودجه می‌گوید بودجه متشکل از بودجه عمومی و شرکت‌های دولتی است و به طور مشخص مشخص دو اسم بیان شده است. قانون محاسبات عمومی هم همینطور است. شاید مطلبی که گفته شده به خوبی بیان نشده یا به خوبی کامل بیان نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره روند نرخ ارز و طلا گفت: نرخ ارز و طلا براساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد. لذا براساس آنچه در دو سال و نیم گذشته شاهد بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها، عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند. در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیست، اظهارکرد: هر فردی در کف بازار نیز متوجه می‌شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریم‌ها قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد. هر کسی از همان کف بازار می‌داند زمانی که منابع بانک مرکزی آزاد شود و امکان عرضه از تقاضا پیش بگیرد، قیمت‌ها متعادل می‌شود و پایین می‌آید. ظاهرا برخی افراد عادت کرده‌اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره بینند هر چند به قیمت ضربه زدن به روح و روان جامعه باشد.

وی با بیان اینکه قیمت ارز و طلا صرفا وابسته به متغیرهای درونی نیست و متغیرهای بیرونی اعم از سیاسی و اقتصادی هم موثرند، افزود: با نزدیک شدن به پایان جنگ اقتصادی علائم آن نشان داده خواهد شد و دست‌کم فشارهایی کم خواهد شد و جامعه خود این را احساس کرده است. بنابراین، درخواستم این است در این شرایط با عینک سیاسی و تیره مسائل را نبینیم، چون روح و روان جامعه به اندازه کافی از تحریم و کرونا آزرده است بیشتر آزرده نکنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به نقش دولت در این دوران اظهار کرد: طی سه سال گذشته درحالی که عده‌ای در داخل مشغول تخریب بودند، دولت در کنار مردم ضمن مقاومت در برابر فشارهای ترامپ براساس سیاست‌های مقاومتی مانع از وقوع برخی پیش‌بینی‌هایی شد که درباره آن می‌گفتند ایران تورم ونزوئلایی خواهد داشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: اما اگر چه زندگی مردم تلخ و سخت شد و بر آنان فشار وارد شد اما ما نشکستیم. اگر چه زندگی روزانه مردم به سختی گذشت اما نه اقتصادمان آنچه مورد انتظار آمریکا بود و عده‌ای هم در داخل پیش‌بینی می کردند، فروپاشید نه از نظر سیاسی دچار وضعیتی شدیم که شبیه برخی کشورهای منطقه شود و خوشبختانه اینها در سایه تدابیر دولت در کنار مردم بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره آمادگی ایران برای مذاکرات با بایدن گفت: تمرکز ما در حال حاضر به احیای کامل برجام از سوی همه طرف‌های توافق است و انتظار داریم که تمرکز دولت جدید آمریکا هم بر جلب اعتماد ایران از راه انجام کامل و فوری همه تعهداتش باشد.

وی با بیان اینکه موضع ایران درباره بازگشت آمریکا به برجام از سوی مقامات کشور بارها اعلام و تکرار شده است، گفت: دولت آمریکا باید ابتدا تعهدات خود را بر اساس برجام و نیز قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل انجام دهد و این تنها مسیر موجود پیش روی دولت جدید در آمریکا است.

ربیعی یادآور شد: ضمن اینکه ما هیچ پیامی از طرف تیم آقای بایدن دریافت نکرده‌ایم و تا وقتی اطمینان پیدا نکنیم که آمریکا ضمن بازگشت بی قید و شرط به تعهدات خود، به این وظایف قانونی بطور کامل عمل خواهد کرد، مذاکره اساسا بی معناست.

تا کنون ۷۷۶ میلیون یورو برای مقابله با کرونا اختصاص یافته است

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه آقای جهانگیری در پاسخ به نامه بسیج دانشجویی با صدور دستوری به رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه درخصوص نحوه هزینه کرد مبلغ یک میلیارد یورو درباره کرونا، گفت: تاکنون بانک مرکزی معادل ریالی ۷۷۶ میلیون یورو یعنی بیش از ۷۰ درصد معادل ریالی را تخصیص داده و کمتر از ۳۰ درصد تا پایان سال تخصیص داده می‌شود.

وی اضافه کرد: از این رقم یکهزار و ۲۸۵ میلیارد تومان هم در یک مرحله بیمه برای کارگرانی که بخاطر بیماری کرونا بیکار شده بودند به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی اختصاص یافته است و بقیه هم به وزارت بهداشت برای تجهیز بیمارستان‌ها، جبران خدمات کارکنان وزارت بهداشت و تامین دارو اختصاص یافته است.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اجرای ناقص طرح یارانه معیشتی توسط دولت و اجرای بخشی از قانون با تفسیر خود، گفت: پس از طرح ضرورت حمایت معیشتی از آسیب دیدگان ناشی از کرونا در مجلس نمایندگان طرحی برای ارائه یارانه به ۶۰ میلیون نفر تصویب کردند؛ در دولت هم قرار شد افراد را شناسایی کرده و به هر میزانی که بتوانیم با توجه به سختی شرایط، منابع مالی را تامین کنیم و شیوه تامین منابع مالی و عدم آثار منفی آن بر بورس هم مهم بود چون برای فروش سهام چنین امکانی را گذاشتیم.

وی اضافه کرد: مجلس همزمان و کمی متاخر موضوع را مطرح و رقمی که مجلس تصویب کرد که ما هم از توجه آنان به اقشار نیازمند تشکر می کنیم، اما مشکل طرح بار مالی بود که به هیچ وجه در سال ۹۹ قابل تامین نبود.

ربیعی با اشاره به تشکیل جلسه رییس مجلس و رییس جمهوری درباره این موضوع تصریح کرد: بعد از این جلسه وزیر رفاه و رییس سازمان برنامه و بودجه به مجلس رفتند و این دو طرح تقریبا ترکیب و این موضوع خبری شد؛ در نهایت در دولت ۴۰ میلیون نفر شناسایی کردیم و گفتیم اینها افراد معیشتی‌بگیر باشند.

به گفته وی، آن دسته از معیشتی بگیران مرحله قبل که فاقد هر گونه درآمد ثابت و مستمر بودند، در دور دوم معیشت دریافت کردند. به بیش از ۹ میلیون نفر از مشمولان کمیته امداد و بهزیستی براساس طرح مدنظر نمایندگان ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شد. همچنین تاکنون به حدود ۲۶ میلیون نفر یارانه یکصد هزار تومانی پرداخت شد. بنابراین در مجموع بیش از ۳۵ میلیون نفر تاکنون از این یارانه برخوردار شدند.

ربیعی با بیان اینکه اصلا بحث تفسیر قانون نبود بلکه بحث محدود بودن منابع بود، درمورد احتمال افزایش مبلغ یارانه توسط مجلس، گفت: تا آنجا که من اطلاع دارم ۸ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومان برای آن اختصاص داده بودیم که دوستان آن را ضرب در تفاضل ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰تومان کرده بودند که ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان ضرب در ۸ میلیون شده است و فکر می‌کنم چنین محاسبه‌ای انجام شده است.

وی با بیان اینکه باید آثار برداشتن این ارز بر تورم و دادن علامت تورمی محاسبه شود، گفت: شاید بتوانیم به هر نفر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بدهیم اما آثار تورمی آن را باید بررسی کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: دو و نیم میلیارد از این هشت میلیارد هم برای دارو و تجهیزات و مواد اولیه دارو اختصاص داده شده است که وزیر بهداشت صبح امروز در جلسه ستاد اقتصادی کاملا مخالف این موضوع بود و تاکید کرد که این امر هزینه ها و رقم‌های خروج از جیب بیمار را به شدت افزایش خواهد داد.

ربیعی گفت: سامانه‌های طراحی شده در وزارت بهداشت به نحوی است که از واردات تا تولید را به طور کامل کنترل می‌کند و درصد قاچاق دارو در کشور قابل توجه نیست و ایشان اساسا مخالف هستند.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در خصوص اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: معتقدیم ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از جامعه بویژه در دوران به هم خوردن تعادل در اثر فشار تحریم اعمال شد و امروز که در حال خروج از فشار تحریم هستیم هم باید از مردم حمایت کنیم. در آن زمان در لایحه تقدیمی گفته شد که این برای حمایت معیشتی است و با توجه به شرایط ممکن است شکل پرداخت آن تغییر کند. بنابراین این چیز جدیدی نیست و باید بررسی شود که با این ۸ میلیارد دلار چقدر تورم افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در تبصره آن هم نوشته شده، قدرت مانور روی آن وجود دارد پس باید همه ابعاد آن سنجیده شود. نظر دولت این بود طوری باید ۸ میلیارد دلار برای معیشت مردم در نظر گرفته شود که رانتی در اجرای آن نباشد.

دولت بعدی آمریکا در تصحیح اشتباهات دولت قبلی اراده قوی داشته باشد

سخنگوی دولت درباره پیش بینی دولت از رفتار رئیس جمهور جدید آمریکا با ایران و این مطلب واشنگتن پست که پمپئو تله‌های انتحاری برای آمریکا باز گذاشته است و بایدن چه کند در دام این تله نیفتد، گفت: آقای بایدن و تیم وی در دوران مبارزات انتخاباتی و نیز بعد از پیروزی در موقعیت‌های مختلف مطالبی را در رابطه با بازگشت به برجام بیان کرده‌اند، اما این مواضع تا زمانی که با لغو تحریم‌ها ذیل تعهدات برجامی آمریکا همراه نشود، از نظر ما فاقد ارزش است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: تا جایی‌که به ما مربوط می‌شود، سیاست فشار بر ایران و توطئه‌هایی که دولت ترامپ در این سال‌ها دنبال کرده، شکست خورده و هیچ راه عاقلانه‌ای جز کنار گذاشتن این روش پرهزینه برای آمریکا و مخاطره‌آمیز برای صلح و امنیت جهانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه وزیر خارجه آمریکا در آخرین روزهای دولت ترامپ در حال تلاش برای سنگ اندازی بر سر راه اصلاح سیاست‌های ورشکسته چهار سال اخیر است، گفت: ما نگران این موضوع نیستیم چون اگر دولت بعدی آمریکا اراده واقعی برای تصحیح این اشتباهات داشته باشد، می‌تواند از افتادن به این تله‌های کودکانه امتناع کند و کاری که برای منافع مردم آمریکا و منطقه درست است، انجام بدهد. ما منتظر هستیم آقای بایدن وعده های انتخاباتی پیش از انتخابات و نظرات دقیق‌تر خود را بیان کند.

هدف اول و آخر غربالگری ایجاد جامعه ای سالم است/ کسی را دست بسته برای غربالگری نمی‌برند

سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت درباره حذف بودجه غربالگری جنین از سوی مجلس گفت: موضع ما همان است که در لایحه آوردیم و از آن استقبال کردیم.

وی غربالگری را استراتژی‌ای برای پیشگیری از بروز چالش‌های پزشکی و زیستی برای خانواده‌ها و جامعه عنوان کرد و ادامه داد: یکی از شاخص‌های نظام سلامت پویا و متعهد به مردم، توجه به غربالگری است و یکی از افتخارات این دولت توجه به غربالگری شنوایی و بینایی در میان کودکان است که امروز این غربالگری به بالای ۹۰درصد رسیده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در دوران وزارت رفاه، حتی دنبال غربالگری آلزایمر از طریق صندوق‌های بازنشستگی برای تامین هزینه آن بودم. چون غربالگری، برای پیشگیری و زندگی بهتر انسان‌ها در آینده است و هدف اول و آخر غربالگری، ایجاد جامعه ای با افراد سالم است.

وی با اشاره به چند برنامه با محوریت موضوع غربالگری ادامه داد: در برنامه‌ای دیدم که غربالگری را با تست ضریب هوشی اشتباه گرفته بودند، درحالی‌که غربالگری یک راهکار برای عدم تحمیل هزینه‌های روحی و روانی، اقتصادی و اجتماعی است و کاربردهای چندگانه دارد.

ربیعی با بیان اینکه این افراد برداشت‌های نادرستی از مفهوم غربالگری دارند، گفت: غربالگری به عنوان یک وظیفه اخلاقی و انسانی برای دولت‌ها در نظر گرفته شده است و دولت مخالف این حذف است.

سخنگوی دولت با یادآوری تاریخ تصویب برنامه غربالگری ژنتیکی به سال ۷۶ گفت: از سال ۹۴ هم دولت، مشاوره ژنتیک برای افراد معلول تحت پوشش توانبخشی را اجرا کرد. اگر چنین نکنیم خانواده دو معلول ممکن است دارای چهار معلول شوند. قطعا ملاحظات شرعی هم در این زمینه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وی، در مجموع از سال ۹۴ تا ۹۸ برای تعداد ۷۱ هزار و ۵۹۲ فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مشاوره ژنتیک انجام شده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در راستای همین برنامه، از سال قبل، پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده‌های دارای چند معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت آغاز شده است و تا کنون ۲۲۲ خانواده دارای ۵ معلول و بیشتر امسال مشاوره ژنتیک دریافت کردند و برای تعدادی هم در خواست آزمایش ژنتیک شده است.

وی ادامه داد: همچنین، ۹۵۶ خانواده دارای ۴ معلول، مشاوره ژنتیک شده‌اند. در حال حاضر ۲۸۴ مرکز دولتی و غیر دولتی در این زمینه داریم و یک میلیون و ۷۲ هزار و ۸۳۱ نفر در این مراکز از زمان آغاز به کار در این دولت آزمایش ژنتیک شده‌اند.

ربیعی با بیان اینکه باید برای غربالگری بودجه بیشتری در نظر بگیریم، گفت: البته غربالگری اجباری نیست و کسی را دست بسته برای غربالگری نمی‌برند، چون هزینه غربالگری سنگین است باید به این خانواده‌ها کمک کنیم و اتفاقا ما نیازمند منابع مالی بیشتری برای این غربالگری هستیم و قطعا باید از خانواده‌های کم درآمد و دارای معلولیت حمایت کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سامانه جامع تجارت و جزییات بهره برداری از آن و همچنین دلایل به تعویق افتاده آن که قرار بود در ۹ آذر شروع به کار کند گفت: تنوعی از اقدامات برای تحقق سامانه جامع تجارت لازم است و چندین دستگاه اجرایی از جمله گمرک، وزارت صمت،‌وزارت جهاد سازندگی و راه شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان راه داری را شامل می شوند که طبق برنامه ریزی های انجام شده در شورای اجرای فناوری اطلاعات شرکت کردند و مشارکت آنها در حال تحقق و انجام است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های سامانه و زنجیره تجارت و بازرگانی کشور مکانیزه، الکترونیکی و غیرحضوری شده است. بنابراین این بخش الان آماده است. بازرگان در سامانه نیاز به مراجعه حضوری و ارایه مستندات کاغذی ندارند. آنچه که برنامه ریزی شده است تعامل بین سامانه های مختلف برای پیش گیری از فرایندهای اداری است که ممکن است منجر به فساد و قاچاق کالا شود .

ربیعی گفت: اکنون هم زیرساخت‌ها با تعامل خوب کمرگ و وزارت صمت و سایر دستگاه‌های اجرایی تحت نظر وزارت ارتباطات که دبیرخانه شورای اجرایی آن در آنجا ایجاد شده است بسیاری از بخش‌های جدید سامانه نظیر ثبت سفارش و صدور پروانه گمرکی مبنی بر شناسه کالا در حال اجرا است و برخی بخش‌ها نظیر اتصال کامل بخش انبارها در دست تست و ارزیابی است. از واردات گرفته تا داخل انبار تا مصرف کننده عمده و خرده فروش در این سامانه داشته باشیم . بنابراین در مرحله انبار را داریم تست می کنیم و پایلوت هم در چند انبار هم اجرایی شده است.

وی افزود: چنین سامانه بزرگی بیش از ۲۵ زیرسامانه پس از تکمیل سامانه نیازمند است که در آنجا اجرای مرحله به مرحله صورت بگیرد و در کنار آن آموزش بازرگان و مجریان بخش دولتی است. ذینفعان بخش دولتی باید آموزش ببینند، مجریان بخش دولتی مثل گمرک که این امکانات و رویه‌های جدید در سامانه گنجانده شده است را آموزش ببینند. باید با دقت مورد استفاده ذینفعان امور واردات و صادرات قرار بگیرد. این اقدامات تا الان دنبال شده است. به جهت اهمیت کار هر هفته دو جلسه در سطح وزیران ذیربط و دستگاه های مجری سامانه برگزار می شود. در ده روز گذشته دو جلسه پیشرفت سامانه با حضور وزیر صمت و اعضای آن برگزار شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت پیش بینی کرده برای ۲۵ گزارشی که سازمان نظارت بر صدا و سیما تهیه می‌کند ۳ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان بودجه پرداخت کند و آیا این بودجه در تنگنای اقتصادی توجیه دارد گفت: این سوال دو قسمت دارد یکی بحث سازمان نظارت است و یک بحث بودجه است. اول اینکه بودجه تنظیمی دولت، بودجه ای است مبتنی بر عملکرد. در واقع این اطلاعات از پیوست شماره ۴ لایحه بودجه که مربوط به بحث بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و احصاء برنامه‌ها و سنجه‌های عملکرد دستگاه‌های اجرایی است، استخراج می‌شود.

وی افزود: در آن جا سنجه‌های عملکرد دستگاه های اجرایی را گذاشتیم و این بودجه مبتنی بر عملکرد چندسالی است که در دولت شروع شده است و آغاز راه است و قطعا دولت های این را ادامه بدهند می تواند نظام بودجه ریزی را مبتنی بر عملکرد نهایی کند.

ربیعی ادامه داد: فلسفه اطلاعات پیوست مذکور، تفکیک کل هزینه‌های هر دستگاه اعم از پرداخت حقوق و مزایا، هزینه‌های اداری، قراردادها، هزینه‌های رفاهی و بیمه‌ای، هزینه پشتیبانی، هزینه آب و برق و سوخت و غیره همه در آن دیده شده است و بر حسب برنامه‌های اصلی ‌آن دستگاه است . به عنوان نمونه هزینه تولید هر گزارش نظارتی در صدا و سیما به معنای کل هزینه‌هایی است که در تهیه هر گزارش لحاظ می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: نحوه ای که بودجه عملیاتی بیان می شود فرد احساس می کند که چند نفر نشسته اند و یک گزارش تهیه کنند و بودجه برای آن است در حالی که ساختار سازمانی است که آخر کار آن باید منجر به ارایه گزارش شود که بحث بودجه ای آن است و به طور خلاصه باید بگویم که به عبارتی تهیه گزارش نظارتی به عنوان یکی از فعالیت‌های اصلی صدا و سیما درآنجا ذکر شده و بخشی از هزینه‌های پرسنل و هزینه‌های اداری، پشتیبانی آن سازمان، صرف تولید آن فعالیت می شود.

وی ادامه داد: شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما بر اساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی، تنها نهاد نظارتی بر صدا و سیما است. این شورا متشکل از " سیما" ، "صدا" و" خبر و برنامه‌های سیاسی" است. تعداد گزارش های تهیه شده در شورای نظارت، در طول یکسال بالغ بر ۲۰۰ عنوان گزارش است و این شورا این عملکرد را هم داشته است.

ربیعی اضافه کرد: البته نمایندگان رییس جمهور در این شورا در طول این ۷ سال، انتقادات جدی به ساختار فعلی و رویکرد شورا داشته‌اند و همواره نسبت به انفعال این شورا به خصوص محدود بودن آن به نظارت پس از پخش و عدم تحقق اختیارات نظارتی آن، منتقد بوده‌اند و مکاتبات متعددی هم در این باره داشته‌اند و در مقابل نیز به دلیل این انفعال و اینکه نظارت شورا نه تنها استصوابی نیست بلکه استطلاعی هم نیست، به همین علت، بر این باوریم که بازنگری در ساختار شورای نظارت و هم تقویت این شورا از طریق لایحه قانون خط مشی مدیریت و نظارت صدا و سیما، مهمترین اقدام ضروری است.

وی گفت: دولت همواره بر این اعتقاد بوده است که اگر این نظارت درست انجام بشود، به نفع کل جامعه است و ما امیدواریم که این شورا، کارآمدی و اثرگذاری خود را به دست آورد و افزایش دهد.

ربیعی درباره اینکه واکسن‌های خریداری شده مربوط به چه کشورها و شرکت‌هایی است و چه زمانی وارد کشور می‌شود، گفت:‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر جلسه به طور مشخص درباره واکسن صحت می‌کند.

وی اضافه کرد: هر واکسنی که تاییدیه‌های بین‌المللی با تایید سازمان غذا و دارو کشور مبدا را داشته باشد و در مسیر واکسیناسیون هم قرار گرفته باشد، در ایران بررسی شده است. با تایید سازمان غذا و دارو این واکسن‌ها در لیست خریداری قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: تردید نداشته باشید سلامت مردم اولویت نخست دولت است و دولت به طور مداوم تولید و خرید واکسن و تقویت زیرساخت واکسن را دنبال می کند. در این راستا دولت در چند مسیر به موضوع واکسن داخلی وارد شده است دو مورد آن در تابستان به نتیجه می‌رسد. مجوز انجام مطالعات بالینی برای شرکت‌های واکسن سازی داخلی با روش‌های پیشرفته صادر شده است و حمایت ارزی و ریالی به تولیدکنندگان داخلی واکسن تامین می‌شود.

ربیعی با بیان اینکه دو شرکت پاستور و رازی از قدیمی ترین بخش‌های ما هستند، گفت: این دو شرکت تاکنون روی واکسن کار کردند. انیستیتو پاستور حتی با اروپا مذاکره کرد و باهم به تفاهم و توافق رسیدند و همزمان همه جلو می رود.

وی ادامه داد: درحال در یافت 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن از سازمان بهداشت جهانی با عنوان کواکس هستیم و همزمان با روسیه، چین و هند برای خرید و انتقال سریع مذاکره کردیم و خواستار تعداد بیشتر شدیم.

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای کنترل موج چهارم کرونا گفت: ما ابتدا یک مدل پویا داریم که با رنگ بندی در مورد آن تصمیم گیری می‌شد. دوستان بدانند به هر کدام از این رنگ‌بندی ها رسیدند قاعده روی آن اجرا می‌شود و نباید نگران شویم. اما برنامه مشخصی را هم ستاد ملی و هم دولت در پیشگیری مدیریت موج چهارم دنبال می‌کند که مبتنی بر ۵ محور است. یک طرح، تداوم گسترده‌تر و ارتقای طرح اعمال محدودیت‌های هوشمند براساس ارزیابی‌های ریز و رنگ بندی‌های مناطق است.

وی افزود: ما رنگ بندی ها را با دقت پیگیری می‌کنیم. طرح دوم، طرح پیشگیری و مقابله محله محور و خانواده محور با ویروس کرونا است که در قالب طرح سردار شهید سلیمانی در حال اجرا است و این طرح با اقدام سوم تکمیل می‌شود. در اقدام سوم گسترش غربالگری و افزایش تست‌ها به طور هدفمند مدنظر است.

ربیعی گفت: اینها مدام دنبال می‌شود و در حال حاضر در محله‌ها و حتی خانواده‌هایی که بیمار داشتند و دارند نظام شناسایی کامل و کنترلی است و بررسی هم به صورت کامل دنبال می‌شود. روز به روز در حال افزایش تعداد تست‌ها هستیم و گام چهارم اطلاع رسانی است که باید آن را دنبال کنیم. فکر می‌کنیم هنوز در حوزه آموزش همگانی نیازمند کار بیشتری هستیم. معتقدم ما نیازمند فرهنگ سازی بیشتر و نهادینه سازی شیوه زندگی همراه با سلامت پایدار هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
1
در جواب مسئولان محتوای جواب را بر عکس کنید بعد خبر واقعی را میفهمید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
2
تک زنگ هم نزده و قطع کنه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
3
0
دولت روحانی در این هشت سال هیچ نکته مثبتی چه سیاسی وچه اقتصادی برای مردم نداشت. انشاله سال دیگر با انتخاب صحیح دولتی انقلابی سرکار بیاید بلکه جبران خسارت های این دولت را بکند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
خط مقدم تخریبگران را نابود می کنیم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
1
قبل دوم خرداد هم نه اصلاحاتی وجود داشت و نه مذاکره با غرب
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
2
آقای کریمی قدوسی من از شما چاپلوس تر هستم!
به درد مردم برس خواهشا
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
1
0
دانش است که موشک را ساخته است و تولید دانش دشمن را شکست میدهد و تولید دانش با تحریم ها کمرشکن و معیشت سخت سخت شده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
2
0
به نام خدا

گروههای زیر برای انتخابات 1400 فقط یک بلاگ و یک صفحه اینستاگرام برای سیاستمدار مورد علاقه که می تواند با ویدئو تکرار کند و رای را منتقل کند بسازنند : سید محمد خاتمی - علی مطهری - جواد ظریف به دلخواه!

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات
بنیاد امید ایرانیان
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
مجمع روحانیون مبارز
مجمع نیروهای خط امام
مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی
حزب کارگزاران سازندگی
جمعیت زنان مسلمان نو اندیش
انجمن اسلامی معلمان ایران
انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها
مجمع اسلامی بانوان
جبهه مشارکت ایران اسلامی
حزب همبستگی ایران اسلامی
جماعت دعوت و اصلاح
حزب اسلامی کار
انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
دفتر تحکیم وحدت
انجمن روزنامه نگاران زن ایران
خانه کارگر
حزب مردم‌سالاری
حزب اراده ملت ایران
حزب جوانان ایران اسلامی
انجمن نخبگان ایران
انجمن محققان اقتصاد اسلامی
انجمن اسلامی مهندسین
مجمع فرهنگیان ایران اسلامی
سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی
حزب اعتدال و توسعه
حزب اعتماد ملی
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی
حزب ندای ایرانیان
سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی
حامیان غیر عضو
نهضت آزادی ایران[۱۳]
ملی مذهبی[۱۴]

یک کانال تلگرامی و گروه تلگرامی هماهنگ کننده هم تشکیل دهید هم بین گروههای بالا و هم بین رسانه های اصلاح طلب و اعتدالی

با تشکر
پاسخ ها
ابوالفضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
دوست عزیز قبل از اینکه یه لیست بلند بالا از این گروهها اینجا ردیف کنید لطف کنید و به یکی از این گروهها و احزاب بگین یه خط از عملکرد مثبت روحانی در این 8 سال گذشته منتشر کنند
اینکه عملکرد دولت در این 8 سال بود باید توسط همین افرادی که اون سری حمایتش کردن جواب داده بشه بعدش بریم سراغ اینکه دفعه بعد هم بهش رای میدیم یا نه

اول بگین این 8 سالی که دولت دست شما بود چه کردین ؟
چرا سفره مردم اینقدر کوچیک شد و چرا تورم به این شدت بالا رفت و قدرت خرید کمتر از نصف شد
اول عملکرد بعد تبلیغ انتخابات آینده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
دروغ می گویید. توی چشم مردم نگاه می کنید ودروغ می گویید. وقتی دولت به حقوقی ها دستور می دهد برای حفظ نرخ بالای بازار وارد شود وخرید کند، این دخالت نیست ؟ بازار را بالا بردید، حباب درست کردید برای گول زدن ( وکلاهبرداری) از این مردم بدبخت ساده لوح وپولشان را بالا کشیدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
مردم دیگر به اصلاحات اعتماد ندارند قطعا به انها رای نخواهیم داد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
0
0
رئیس جمهوری که فرصت دارد تا نماینده ای برای صدای بلند مردم آمریکا برای تغییر رویه هایی باشد که حداقل در چهار سال گذشته موجب تحقیر، آشفتگی و انزوای آمریکا شدند.
شما سخنگوی دولت امریکا هستید یا ایران ؟
کاش بجای این آرزو برای مردم امریکا همین آرزو را برای مردم ایران میکردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
0
3
از این مردم خودمان که پیام دریافت کردید بروید مذاکره کنید دست از لجبازی بردارید و بگذارید مردم یک دوره خوب نفس راحتی بکشند عمری نمانده چون واکسن هم که وارد نمی کنید ما هم شاید بمیریم و آرزوی زندگی خوب را به گور ببریم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین