کد خبر: ۶۹۱۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۴
انتقاد شدید نماینده قائمشهر از احمدی نژاد:

مرحمت فرموده ما را مس کنید

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: ولی‌الله رعیت در نطق پیش از دستور امروز (یك‌شنبه) خود خطاب به رییس‌جمهور با بیان این‌كه شما به شعار عدالت مشهور هستید، پرسید «چرا مردم قائم‌شهر، جویبار، شیرگاه و كیاكلا تاوان بهای بی‌برنامگی و سوءمدیریت مقامات وزارت نفت را بپردازند؟»

نایب رییس كمیسیون اجتماعی مجلس، ماه محرم را ماه حریت و آزادگی دانست و خطاب به رییس‌جمهور، گفت: این‌كه بعد از 14 روز از مصیبت و گرفتاری مردم مازندران، روز جمعه مسافرت دو ساعته‌ای برای بهبود وضعیت گازرسانی استان‌های شمالی كشور به شهرستان ساری داشته‌اید، كمال تقدیر را دارم؛ ولی اگر قبل و بعد از جلسه استانداری، در جمع مردم گرفتار و مصیبت‌زده مازندران خاصه شهرهای قائم‌شهر و ساری شركت می‌كردید و ذره‌ای از مسائل مردم را از زبان آنان می‌شنیدید، بسیار نیكو، پسندیده و التیام‌بخش بود.

او افزود: جناب آقای رییس‌جمهور، شنیدن صدای مردم، هنر ظریفی است كه توفیق الهی می‌طلبد.

نماینده‌ی مردم قائم‌شهر در مجلس گفت: نمی‌دانیم آیا جنابعالی مطلع هستید كه مردم حوزه‌ انتخابیه‌ام، بدون دارا بودن كم‌ترین وسایل گرمایشی، در بدترین و سخت‌ترین شرایط زندگی چگونه امورات خود را سپری كرده‌اند؟

وی با بیان این‌كه تعدادی از مردم حوزه‌ انتخابیه‌اش در اثر گازگرفتگی با ذغال جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این مردم بخاری برقی ساده 10 هزار تومانی را 50 هزار تومان، نفت سفید و گاز مایع را به چند برابر قیمت، و نان یك صد تومانی را به یك هزار تومان خریداری و ساعت‌ها برای تأمین آن و دیگر مایحتاج ضروری خود، در هوای سرد و صف‌های طولانی ایستادند و بعد روانه درمانگاه و بیمارستان شدند و این در حالی است كه به فردی از مقامات اجرایی كشور و استان دسترسی نداشتند و آنان نیز پاسخگو نشدند.

این عضو فراكسیون خط امام (ره) مجلس خطاب به رییس‌جمهور، گفت: چرا باید مردم حوزه‌ انتخابیه‌ام هزینه‌ نبود نظارت و دارا بودن اشكالات فنی، مهندسی و اجرایی خطوط گازرسانی را بپردازند و چرا این كسری و كمبود با برنامه‌ریزی صحیح به دیگر شهرهای كشور منتقل نمی‌شود كه در این صورت ظلم بالسویه عدل خواهد بود.

وی افزود: دولت تركمنستان به بهانه سیاسی، قبل از قطع صدور گاز به ایران، خواهان افزایش تعرفه گاز به دلیل افزایش قیمت جهانی این انرژی شد كه به دلیل بی‌برنامگی و جدی نگرفتن این موضوع از سوی وزارت نفت، اقدام به قطع آن كرده كه با وجود اطلاع مقامات وزارت نفت از تاریخ دقیق قطع آن هیچ اقدام تأمینی و اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از بروز خسارات احتمالی به مردم به عمل نیاوردند.

به گفته‌ی او، وزیر نفت در مصاحبه‌ای به جای عذرخواهی از مردم و پاسخگویی صریح و شفاف، صرفا در بازی با كلمات و الفاظ اعلام كرده كه گاز قطع نشده و فقط به دلیل سرمای شدید هوا، فشار آن افت داشته است.

نماینده‌ی مردم قائم‌شهر در مجلس از موكلان خود و ـشهروندان شریف و نجیب به خاطر صبوری، متانت و نجابت تحسین برانگیزشان عذرخواهی كرد و خطاب به رییس‌جمهور گفت: معلوم نیست آقایان در وزارت نفت، برنامه‌ریزی را از كدام دانشگاه آموخته‌اند كه هنوز نتوانسته‌اند بین تولید و مصرف، صادرات و ذخیره یك تراز مثبت و بالانس منطقی ایجاد كنند.

به گفته‌ی این عضو فراكسیون اقلیت مجلس هر روز وعده‌ صادرات گاز به پاكستان، هند، ارمنستان، آذربایجان، عمان، امارات، بحرین، كویت، ایتالیا، سوییس و چین را می‌د‌هیم و هر روز كشف میادین جدید گازی را اعلام كرده و مدعی دارا بودن دومین ذخایر گازی دنیا هستیم، اما غافل از یك مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح برای تولید و مصرف هستیم.

رعیت ادامه داد: نتایج تحقیقات و بررسی‌های بنده آن است كه با بی‌برنامگی وزارت نفت تا پایان چشم‌انداز بیست ساله همین مشكل وجود خواهد داشت و پیش‌بینی آن است كه 5 تا 6 سال آینده وضعیت كشور از لحاظ تأمین انرژی، بدتر و بحرانی‌تر خواهد شد.

به گفته‌ی وی، امروز گاز تمامی نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع بزرگ و تزریق روزانه گاز به میادین نفتی قطع شده كه هر سه و نیم مترمكعب گاز تزریقی به چاه‌های نفت معادل افزایش تولید یك بشكه نفت‌خام بوده كه تزریق نشدن آن به معنای كاهش تولید، نداشتن صادرات، از دست دادن سهم ایران در اوپك و كسب نكردن درآمد ارزی است.

این نماینده مجلس با بیان این‌كه این كار به خاطر مدیریت ضعیف مصرف قطع شده است، اظهار كرد: تأسف‌بارتر آن‌كه با وجود سرمایه‌گذاری چند 10 میلیارد دلاری در بخش پتروشیمی و ارزش افزوده آن، خوراك آن كه همان گاز طبیعی است قطع شده و هیچ‌یك خسارات این كار و عدم النفع آن را تبیین و ارزیابی نمی‌كند.

نماینده‌ی مردم قائم‌شهر در مجلس خطاب به رییس‌جمهور با بیان این‌كه از سال‌های پیش، طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی در مخازن زیرزمینی مطرح و مطالعات آن در چند شهر كشور از جمله قم، ورامین و سبزوار انجام شد، یادآور شد: وزارت نفت مكلف شد كه در فصول گرم و معتدل،‌ حجم زیادی از گاز طبیعی را در این مخازن زیرزمینی تزریق و در زمستان از آن برداشت كند؛ متأسفانه با گذشت بیش از 12 سال از اتمام مطالعات آن، این طرح‌ها به نتیجه نرسیده و به سرنوشت بسیاری از طرح‌های عمرانی دچار شده است.

او از رییس‌جمهور پرسید كه ما به ازای سیاسی صادرات گاز ارزان به پاكستان چیست؟ چرا باید هزینه برقراری صلح بین پاكستان و هند را دولت ایران، با فروش گاز ارزان تأمین و پرداخت كند؟ ضمن آن‌كه هند از اجرای این پروژه كنار كشیده و دیگر صلح معنا و مفهوم نداشته و سالب به انتفاع موضوع است.

وی با بیان این‌كه اختلاف زمانی قرارداد فاز 4 و 5 با فاز 6 و 7 پارس‌جنوبی، فقط یك روز است، گفت: فاز 4 و 5 حدود 2 سال و نیم قبل به بهره‌برداری رسید و اگر فاز 6 و 7 به موقع مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت علاوه بر تولید هشتصد میلیون مترمكعب گاز و حل مشكلات اساسی آحاد مردم، روزانه از زیان 10 میلیون دلاری جلوگیری می‌شد، حال چه كسی از مقامات وزارت نفت مسوول پاسخگویی تأخیر اجرای پروژه‌های پارس‌جنوبی است؟ كدام یك از این مقامات خسارت قطع گاز به تركیه را در سال گذشته، حال و احتمالا سال‌های آتی پرداخت خواهند كرد؟

نایب رییس كمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به رییس جمهور، اجرای عدالت، تكریم انسان‌ها و ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به شهروندان را موجب دوام، بقا، ثبات، استواری و پایداری دولت‌ها دانست و خالصانه و از سر دلسوزی و خیرخواهی، گفت: مسوولان برخی دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی و استانی به لحاظ نداشتن تجربه و تخصص قادر به مدیریت و تصمیم‌گیری در بحران و ارائه خدمات ضروری به مردم نیستند.

رعیت از قول مردم حوزه‌ انتخابیه‌اش به رییس‌جمهور، گفت: "ما از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس كنید"؛ ما پول نفت سر سفره‌هایمان نخواستیم، مرحمت فرموده و دستور دهید همان گاز شهری را به فوریت وصل كنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین