کد خبر: ۶۹۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
آمریکا در صورت بازگشت ایران به برجام به این توافق بازخواهد گشت

مقام اطلاعاتی دولت بایدن: با بازگشت به برجام فاصله داریم

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی سه‌شنبه گفت کشورش با بازگشت به برجام فاصله زیادی دارد.
مقام اطلاعاتی دولت بایدن: با بازگشت به برجام فاصله داریم
آفتاب‌‌نیوز :

«آوریل هینس»، گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه تأیید صلاحیتش در مجلس سنا گفت که واشنگتن با بازگشت به برجام فاصله دارد.

او در پاسخ به سئوال یک سناتور که درباره سیاست تیم بایدن در خصوص برجام سئوال پرسید گفت: «رئیس‌جمهور منتخب گفته اگر ایران قرار باشد به پایبندی برجام برگردد او دستور می‌دهد که ما هم همین کار را انجام دهیم.»

وی اضافه کرد: «به صراحت بگویم فکر می‌کنم فاصله زیادی تا آنجا داریم و فرصت خواهیم داشت تا با کنگره در خصوص این موضوعات رایزنی کنیم.»

هینس گفت: «رئیس‌جمهور منتخب علاوه بر این گفته که هنگام انجام این کار ما باید نگاهی هم به مسائل موشک‌های بالیستیک و اقدامات بی‌ثبات‌کننده [ایران] که شما به آنها اشاره کردید داشته باشیم.»

او گفت: «اگر صلاحیت من تأیید شود امید و وظیفه من این خواهد بود که بهترین اطلاعات درباره برنامه ایران و فعالیت‌های آنها را در اختیار شما قرار دهم و به شما اطلاعاتی بدهم تا بتوانید بهترین تصمیم را در خصوص اقدامات مناسب اتخاذ کنید.»

«جو بایدن»، تا به حال به طور صریح و شفاف سیاستش در قبال برجام را اعلام نکرده است. او، در عوض، با استفاده از عباراتی مبهم و تفسیرپذیر هم از بازگشت به برجام سخن گفته و هم از قصدش برای انجام مذاکراتی جهت «طولانی‌تر کردن و تقویت» این توافق هسته‌ای.

جمهوری اسلامی ایران گفته که هیچ قید و شرط و مطالبات جدیدی را برای اینکه آمریکا تعهداتش در برجام را اجرا کند نخواهد پذیرفت.

یک منبع که با تفکرات تیم بایدن در خصوص ایران آشنا است روز گذشته (دوشنبه) به شرط عدم افشای نام به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «اگر ایران به پایبندی به توافق بازگردد ما هم به آن باز می‌گردیم. این نخستین گام خواهد بود.»

وی در ادامه تصریح کرده بازگشت به توافق اولیه کف سیاست دولت بایدن در قبال ایران است نه سقف آن. منبع مورد استناد آسوشیتدپرس اضافه کرد: «[سیاست دولت بایدن در قبال ایران] به اینجا ختم نمی‌شود.»

آسوشیتدپرس به توضیحات بیشتری درباره مواضع دولت بایدن در قبال برجام اشاره نکرده، اما مشاوران بایدن قبلاً گفته‌اند دولت او قصد دارد از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای گفت‌وگو با شریکان برای «تقویت و طولانی‌تر کردن برجام» استفاده کند.

سیاست دولت بایدن در قبال برجام

«جیک سالیوان» که اخیراً از سوی «جو بایدن» به عنوان گزینه تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا معرفی شده، قبل از انتخابات آمریکا اظهاراتی مطرح کرده که نشان می‌دهد ظاهراً او و تیم بایدن امیدوارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای گفت‌وگو با تهران بر سر مسائل غیرهسته‌ای مانند برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای استفاده کنند.

و در یادداشتی اکتبر ۲۰۱۹ در نیویورک‌تایمز نوشته بود:« «ایرانی‌ها هم باید واقع‌بینانه‌تر عمل کنند زیرا تصور رفع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده بدون اطمینان از ورود ایران به مذاکراتی که در آن دست‌کم برنامه زمانی توافق گسترش داده می‌شود و موضاعاتی مثل راستی آزمایی و موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را شامل می‌شود، اشتباه است.»

جیک سالیوان چند هفته پیش هم در مصاحبه با سی‌‌ان‌ان هم موضع مشابهی مطرح کرد. او گفت در صورتی که ایران به تعهدات خود در برنامه هسته‌ای عمل کند، همان‌طور که بایدن گفته است آمریکا به این توافق باز خواهد گشت اما این بازگشت باید سرآغاز مذاکراتی دیگر باشد.

خروج آمریکا از برجام

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به مشارکت کشورش در توافق هسته‌‌ای برجام پایان داد.

او بعد از خروج از این توافق تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار« قاسم سلیمانی»، فرماند سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که از دوران ۴ ساله ریاست‌جمهوری ترامپ چند روز بیشتر نمانده او در تحقق این هدف ناکام مانده و ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
7
7
ظاهرا ایشان از برجام هیچگونه اطلاعاتی ندارد.یک نفر به ایشان تفهیم کند که بحث موشکی ومحدودیتهای موشکی در برجام وجود ندارد وبحثی خارج از برجام است که پس تصویب برجام توسط ترامپ مطرح شد.ما دردفاع از کشور خود خصوصادر بحث موشکی هیچگونه محدودیتی را نمی پذیریم ودر این خصوص با هیچکس وارد مذاکره نمی شویم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
6
5
خانم محترم این فقط خواسته شما نیست بلکه اصلاح طلبان هم همینو میخواهند ولی هرگز به ان نخواهید رسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
6
6
خانم آمريكايي از ترس شما گرگ ها مجهز به موشك شديم از گرگ درندگي بياييد بيرون در دنيا مثل آدم زندگي كنيد آن موقع هم ما ديگر نياز به موشك نخواهيم داشت خودتان گرگ خون آشاميد گرگهايي كوچلوي مثل عربستان را هم تحريك مي كنيد مي بيني چطور يمن را دارند جلوي چشم شما مي درند بايد جوابتان را گرفته باشيد
وگور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
0
1
این حرف ها کهنه شده و ایران دارای قابلیت ها شگفت آور منتظر نرمش از سوی ایران نباشید ... طوری در بحث هسته ای شما را به چالش می کشند و شما را بر علیه ترس خواهند آورد. شما هرکاری خواسته اید با مردم ایران کرده اید از این پس این ایران است که برای شما تصمیم خواهد گرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
0
0
ایران به ترامپ باج نداد.به جو خواب آلو که عمرا.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین