کد خبر: ۶۹۱۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

مراسم تحلیف متفاوت در واشنگتن/ همه گزینه‌ها روی میز است حتی جنگ داخلی!

جوان آنلاین نوشت: مراسم تحلیف ریاست جمهوری امریکا امروز بسیار متفاوت‌تر از دوره‌های قبل و تحت تدابیر شدید امنیتی در حالی برگزار می‌شود که ترس و نگرانی از بروز خشونت همانند آنچه در کنگره رخ داد، بار دیگر بر این کشور سایه انداخته است.
مراسم تحلیف متفاوت در واشنگتن/ همه گزینه‌ها روی میز است حتی جنگ داخلی!
آفتاب‌‌نیوز :

پنتاگون گفته که هیچ اطلاعاتی از تهدید به خشونت در روز تحلیف دریافت نکرده، اما طرفداران مسلح ترامپ با بیان اینکه سر جنگ ندارند، تهدید کرده‌اند که همه گزینه‌ها را روی میز دارند. اف‌بی‌آی هم نسبت به نفوذ طرفداران ترامپ در بین نیروهای امنیتی برای ایجاد ناامنی در مراسم تحلیف هشدار داده است.

پس از دو ماه جنجال‌های سیاسی و بروز خشونت در امریکا، سرانجام امروز (چهارشنبه) مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید این کشور در فضای سرد و خشن برگزار می‌شود. در شرایطی که امریکا از چند روز پیش بالاترین سطح هشدار امنیتی را برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری این کشور برقرار کرده است، اما نگرانی‌ها نسبت به خشونت احتمالی شبه‌نظامیان مسلح در این مراسم همچنان وجود دارد. شبکه سی‌ان‌ان روز سه شنبه گزارش‌های خود را درباره وضعیت امریکا در آستانه برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، چهل و ششمین رئیس‌جمهور این کشور، با زیرنویس «امریکا در وضعیت آماده‌باش» پخش کرد. این شبکه همچنین تصاویری از طرفداران مسلح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور در حال کناره‌گیری امریکا پخش کرد که دوره تصدی‌اش با حادثه حمله به کنگره به پایان می‌رسد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، طرفداران مسلح ترامپ گفته‌اند: «ما خواهان جنگ داخلی نیستیم و می‌خواهیم همه گزینه‌ها را امتحان کنیم». خبرنگار سی‌ان‌ان از طرفداران ترامپ پرسید: «آیا این مسئله در ذهن شما یکی از گزینه‌ها محسوب می‌شود؟» طرفدار مسلح ترامپ پاسخ داد: «اگر آن‌ها با ما درگیر شوند، ما هم می‌جنگیم». شبه‌نظامیان طرفدار ترامپ در ماه‌های اخیر بارها با حمل سلاح گرم در خیابان‌های واشنگتن، پایتخت و دیگر شهرها رژه برگزار کرده‌اند.

با وجود تهدید طرفداران ترامپ به احتمال خشونت در مراسم تحلیف، منابع امنیتی این مسئله را رد کرده‌اند. به گزارش پایگاه خبری هیل، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از آنجا که پشتیبانی نظامی برای رویدادهای بزرگ امنیتی امری عادی است، پنتاگون حضور گارد ملی در واشنگتن دی. سی را بررسی می‌کند. ما اطلاعاتی که نشان‌دهنده تهدید داخلی برای مراسم تحلیف جو بایدن در ۲۰ ژانویه باشد، نداریم.» باتوجه به اینکه به خاطر ویروس کرونا، مردم عادی در مراسم تحلیف حضور ندارند، نگرانی‌ها نسبت به برهم زدن مراسم از سوی طرفداران ترامپ همچنان وجود دارد. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، پلیس اف‌بی‌آی در گزارشی محرمانه در خصوص احتمال رخنه و نفوذ طرفداران راست‌افراطی جنبش غیرمتعارف «کیو-اِنان» در میان نیروهای گارد ملی امریکا در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بایدن هشدار داد. بر اساس این گزارش، «کیو- اِنان»، یک تئوری توطئه فراگیر و بی‌اساس است که تأکید دارد که دونالد ترامپ در حال جنگ با نخبگان شیطان‌پرستی است که کودکان را آزار جنسی می‌دهند و در دولت و بازار و رسانه‌ها رخنه کرده‌اند. درحالی که مراسم تحلیف بایدن، متفاوت‌تر از دوران گذشته و بدون مقامات و مردم برگزار می‌شود، به خاطر ترس از تکرار حوادث کنگره، تدابیر امنیتی در پایتخت در بالاترین سطح خود قرار گرفته است. پنتاگون ۲۵ هزار نیروی گارد ملی را برای تأمین امنیت در روز تحلیف اعزام کرده و استقرار این نیروها در کنار نیروهای پلیس، چهره واشنگتن را به شهر جنگ زده تبدیل کرده است.

مرگ دموکراسی

ادعای چندین دهه‌ای دولتمردان امریکایی به وجود بالاترین سطح دموکراسی در این کشور، با بروز خشونت‌ها در چند هفته اخیر بر باد رفته است که خود امریکایی‌ها نیز به آن اعتراف می‌کنند. با تشدید سطح خشونت‌ها و دوقطبی شدن جامعه، رسانه‌های امریکایی از مرگ دموکراسی در این کشور سخن می‌گویند. سی‌ان‌ان با اشاره به تحولات داخلی اخیر در امریکا نوشته برای عده‌ای اکنون این کشور به مصداقی برای مرگ دموکراسی تبدیل شده است. سی‌ان‌ان سخنان مقامات دولت ترامپ برای دامن زدن به خشونت‌ها را مخدوش شدن مرجعیت اخلاقی در امریکا توصیف کرده و گزارش داد: «سران کشورهایی که حفظ یا احیای آزادی‌های‌شان را مدیون امریکا بودند از واشنگتن به عنوان چراغ راهنمای خودشان یاد می‌کردند. اکنون امریکا مصداقی است از اینکه دموکراسی چطور می‌تواند دچار مرگ شود.» پس از حمله طرفداران ترامپ به کنگره، موج انتقادات از دموکراسی ادعایی در امریکا افزایش یافته است و حتی مقامات امریکایی نیز به فروپاشی دموکراسی در کشورشان اذعان کردند.

خروج با بدترین محبوبیت

ترامپ که همچنان خود را رئیس‌جمهور قانونی امریکا می‌داند، امروز در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که میزان محبوبیتش به پایین‌ترین سطح رسیده است. به گزارش شبکه ان‌بی‌سی‌نیوز، بر اساس نظرسنجی مؤسسه گالوپ، «ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که ۳۴ درصد از مردم امریکا از عملکرد او به عنوان رئیس‌جمهور رضایت دارند که این بدترین ارزیابی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش است.» در این نظرسنجی که از چهارم تا پانزدهم ژانویه انجام شده است، ۴ درصد از دموکرات‌ها، ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان مستقل و ۸۲ درصد از جمهوریخواهان عملکرد ترامپ را تأیید کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین