کد خبر: ۶۹۱۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

رئیس «سیا» استعفا کرد

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یک روز قبل از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» از سمت خود کناره‌گیری کرد.
رئیس «سیا» استعفا کرد
آفتاب‌‌نیوز :

«جینا هاسپل» که توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ریاست‌ «سیا» منصوب شده بود، درست یک روز قبل از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» از سمت خود کناره‌گیری کرد و به فعالیت 36 ساله خود در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پایان داد.

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، هاسپل روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، در خصوص استعفای خود گفت که «عمیقاً به کاری که [ او و سیا] با یکدیگر انجام داده‌اند، افتخار» می‌کند.

هاسپل در سال ۲۰۱۸ بعنوان رئیس سیا منصوب شد و به اولین زنی تبدیل شد که این سمت را در اختیار گرفته بود و جایگزین «مایک پامپئو» وزیر خارجه فعلی ایالات متحده شد.

رسانه‌های آمریکایی از هاسپل بعنوان یک چهره بحث‌برانگیز یاد می‌کردند زیرا او یکی از حامیان شکنجه در بازجویی‌های سیا بوده و سیا تحت نظر او یک زندان مخفی در تایلند راه‌اندازی کرده بود.

مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این زندان‌های مخفی که به «مراکز سیاه» معروف است، از روش‌های پیشرفته بازجویی همچون ایجاد حالت خفگی مصنوعی با ریختن آب بر روی صورت زندانیان استفاده می‌کردند.

پیش از این شبکه «بی بی سی» گزارش کرده بود که بازداشتگاه مخفی سیا در تایلند مسئول بازجویی از دو مظنون القاعده به نام‌های ابوزبیده و عبدالرحیم النشیری بود.

اسناد طبقه‌بندی سیا نشان می‌دهد که در جریان بازجویی از الزبیده، بارها سر او به دیوار کوبانده شده بود و در طول یک ماه ۸۳ بار در شرایط غرق مصنوعی قرار داده شده بود.

ماه گذشته میلادی، پس از تلاش ترامپ برای انتصاب «کاش پاتل» دستیار سابق «دوین نونز» نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا بعنوان معاون رئیس سیا، هاسپل تهدید به استعفا کرد که البته تصمیم ترامپ برای انتصاب پاتل بعنوان معاون هاسپل در آخرین لحظات لغو شد.

پیش از این وبگاه اکسیوس گزارش کرده بود که طرح مد نظر ترامپ برای تعیین قائم مقام جدید برای سیا به دنبال افزایش بی اعتمادی رئیس‌جمهور آمریکا به هاسپل مطرح شد. طبق این طرح، با تعیین قائم مقام جدید سیا، هاسپل در اعتراض از منصب خود کنار می رفت و با این کار، پاتل به عنوان سرپرست و رئیس موقت سیا کار را ادامه می داد.

آکسیوس افزود، طرح مد نظر ترامپ برای تعیین قائم مقام جدید برای سیا به دنبال افزایش بی اعتمادی رئیس‌جمهور آمریکا به هاسپل مطرح شد. طبق این طرح، با تعیین قائم مقام جدید سیا، هاسپل در اعتراض از منصب خود کنار می رفت و با این کار، «کَش پَتِل» به عنوان سرپرست و رئیس موقت سیا کار را ادامه می داد.

طبق این گزارش، تعدادی از دستیاران ارشد ترامپ در کاخ سفید به رئیس‌جمهور توصیه کردند که طرح تعیین پاتل به عنوان قائم مقام سیا را عملی نکند. آنها همچنین تلاش کردند اعتماد ترامپ به هاسپل را دوباره احیا کنند.

هفته گذشته، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت «باراک اوباما» را به عنوان نامزد پست ریاست سیا معرفی کرد که البته برای به دست آوردن این سمت در ابتدا باید به تأیید کنگره درآید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین