کد خبر: ۶۹۱۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

سناتور آمریکایی خطاب به بایدن: از شکست‌ها درس گرفته‌اید؟/حامی تغییر رژیم و مداخلات نظامی در غرب آسیا هستید

یک عضو شناخته شده کمیته روابط خارجی سنای آمریکا آنتونی بلینکن گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت خارجه این کشور و جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب این کشور را حامی سیاست «تغییر رژیم» در منطقه غرب آسیا خواند.
سناتور آمریکایی خطاب به بایدن: از شکست‌ها درس گرفته‌اید؟/حامی تغییر رژیم و مداخلات نظامی در غرب آسیا هستید
آفتاب‌‌نیوز :

رند پال در ابتدای سخنرانی در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای بررسی صلاحیت آنتونی بلینکن گزینه پیشنهادی جو بایدن برای ریاست بر وزارت خارجه، از حمایت بایدن و بلینکن از مداخلات نظامی واشنگتن در منطقه غرب آسیا به شدت انتقاد کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه و نماینده ایالت کنتاکی در مجلس سنای آمریکا گفت: «شما همانند جو بایدن و هیلاری کلینتون، همواره طرفدار مداخله نظامی (آمریکا) در خاورمیانه بوده‌اید، از جنگ عراق گرفته تا جنگ لیبی و جنگ داخلی در سوریه».


بلینکن و بایدن حامی تغییر رژیم و مداخلات نظامی

وی ادامه داد: «برخی از طیف شما (طیف دموکرات‌ها) از قبیل رئیس‌جمهور منتخب گفته بودند که به ما اطلاعات غلط داده شد و اطلاعات غلط ما را به سمت (حمایت از) جنگ عراق کشاند. هر چند میزانی از حقیقت در این ادعا وجود دارد اما از یک نکته غفلت می‌کند و آن درسی که جنگ عراق به ما داد. همانند همین توجیه را در موضوع جنگ لیبی هم (از شما حامیان جنگ در لیبی) شنیده‌ایم و اینکه گفته شد شاید ما بیش از حد درباره ایده جایگزینان قابل اتکا و پایدار در این کشور حساب کرده بودیم. به نظر من، این نوع استدلال‌ها همچنان بدین معناست که ما هنوز مساله اصلی را درک نکرده‌ایم چرا که دقیقا بعد از لیبی شماها فورا سراغ سوریه رفتید و همان کار را تکرار کردید و استدلالتان این بود که چرا ما کارهای بیشتری نکردیم و (بشار) اسد را ساقط نکردیم و ما می‌توانستیم تغییر رژیم واقعی در سوریه داشته باشیم».

پال گفت: «شما در عراق (تغییر رژیم را) تجربه کردید، شما (تغییر رژیم را) در لیبی دیدید و نتیجه فاجعه بار بوده است. درس عبرتی که از این جنگ‌ها گرفته می‌شود این است که تغییر رژیم کارساز نیست. افرادی هستند که ما از شر افراد مستبد خلاص می‌شویم و سپس از خاکستر ناشی از آن به طور ناگهانی جفرسون (از بنیانگذاران و نویسندگان قانون اساسی آمریکا) در آن کشور پدیدار خواهد شد. این یک ایده احمقانه است که باور داشته باشیم توماس جفرسون یا افراد شبیه به او در لیبی یا عراق زندگی می‌کنند چرا که سنت‌های آنها بسیار متفاوت از سنت‌های رایج ماست. ما برای هزاران سال داشتیم علیه قدرت تمرکزگرا می‌جنگیدیم. انقلاب در انگلیس ۳۵۰ سال قبل اتفاق افتاد و انقلاب ما ۲۵۰ سال قبل انجام شد اما آنها (در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا) آنها چنین سنتی ندارند و موجودیتی مبتنی بر وجود قبایل دارند...اما موضوع مهم‌تر این است که نتایج سیاست‌هایی که شما و جو بایدن از آن حمایت کرده‌اید و صادقانه بگویم سیاست‌هایی که جان بولتون حامی آن بوده است که همان ایده تغییر رژیم در خاورمیانه است، فاجعه‌بار بوده است».

اذعان سناتور آمریکایی به شکست‌های فاجعه‌بار این کشور
وی سپس به تاثیرات معکوس سیاست‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا در زمینه تقویت قدرت ایران گلایه کرد و گفت، در نتیجه سیاست‌های اشتباه واشنگتن، اکنون عراق بهترین دوست ایران است.

قانونگذار جمهوری‌خواه کنگره آمریکا تصریح کرد: «ما هی گلایه می‌کنیم، همه ما (در کنگره و همچنین دولت آمریکا) درباره ایران، ایران، ایران نگرانی داریم اما دلیل اینکه ایران قوی‌تر شده است، چیست؟ الان بهترین دوستشان در منطقه کیست؟ عراق (بهترین دوست ایران در منطقه) است. می‌دانید چه کسی بانی این کار بوده است؟ این ما بودیم که چنین کاری کرده‌ایم. ما (قبل از سرنگونی صدام حسین) یک نوع از موازنه قدرت در خاورمیانه را شاهد بودیم، البته یک موازنه بی عیب و نقص نبود اما یک نوع موازنه داشتیم که شماها آن را خراب کردید...شما در لیبی هم همین کار را تکرار کردید».

سناتور ایالت کنتاکی سپس ضمن تاکید بر نفرت خود از عربستان سعودی و وضعیت فاجعه بار امارات عربی متحده در زمینه حقوق بشر، از «اجماع فرا حزبی» در آمریکا برای ادامه حمایت از این دو کشور و فروش تسلیحات انتقاد کرد.

پال: در نتیجه مواضع آمریکا، ایران قوی‌تر شده است
رند پال گفت: «من استدلالم این است که شاید به جای اینکه ما نوع حکمرانی و حکومت (در منطقه غرب اسیا) را انتخاب کنیم، بهتر باشد که ما به حکومت‌های بد جایزه ندهیم، متوجه منظور من می‌شوید؟ برای مثال در رابطه با عربستان سعودی باید بگویم که من از این رژیم نفرت دارم علی رغم این من همچنان احتمالا با آن مراوده خواهم داشت و ارتباط با آنها را کاملا قطع نکنم اما این همه تسلیحات به آنها نخواهم فروخت و بعد از قتل (جمال) خاشقچی آنها حتی نباید یک قلم از تسلیحات ما را دریافت کنند اما هر دو طرف (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) حامی (ادامه فروش تسلیحات به عربستان سعودی) بوده‌اند. در رابطه با امارات عربی متحده هم ما تلاش کردیم (فروش سلاح را متوقف کنیم) چرا که امارات عربی متحده دارای سوابق حقوق بشری وحشتناکی است، هر دو طرف (طیف سیاسی جمهوری‌خواه و دموکرات) همچنان از این کشور حمایت کردند. مشکلی که در اینجا وجود دارد، عدم وجود اجماع فراحزبی نیست چون ما اجماع فراحزبی داریم، مشکلی که ما داریم اجماع بیش از حد فراحزبی در حمایت از تغییر رژیم (در منطقه غرب آسیا) است».


آنتونی بلینکن در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
وی سپس از بلینکن سوال کرد: «آیا شما هیچ درس عبرتی از جنگ‌ها در عراق و لیبی و سوریه گرفته‌اید مبنی بر اینکه شاید تغییر رژیم، بهترین کار ما برای خارومیانه نباشد؟»

بایدن از شکست‌های فاجعه‌بار آمریکا درس بگیرد

بلینکن جواب داد: «قطعا ما و به طور خاص من وظیفه و تعهد دارم که از اقداماتی که ما حمایت کرده‌ایم، درس بگیرم و نتایجی آن اقدامات را مورد توجه قرار دهم و از آنها برای چگونگی حرکت به سوی آینده و مطلع شدن از روند تحولات استفاده کنم و من به شدت درباره این موضوعات فکر کرده‌ام، درباره برخی از وضعیت‌هایی که شما به آنها اشاره کرده‌اید (من خیلی فکر کرده‌ام). من به این موضوع افتخار می‌کنم که طی مدت حضور فعالیت ۲۵ ساله من در مناصب دولتی، من برای توسعه و تقویت دیپلماسی کشورمان تلاش کرده‌ام و اینکه هر آنچه که توانسته‌ام انجام داده‌ام که اطمینان حاصل کنم دیپلماسی اولین پاسخ ما به مسائل باشد و نه پاسخ آخر و اینکه توسل به گزینه جنگ، آخرین راه حل باشد».

 

سناتور رند پال با قطع سخنان بلینکن و با اشاره به حضور او در مقام قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما گفت: «اما ما شاهد (مواضع شما و دولت اوباما در قبال) جنگ در سوریه بودیم که خیلی به جنگ در عراق و لیبی شباهت داشت».

پال افزود: «در موضوع سوریه، شما حامی این بودید که از شر (بشاد) اسد خلاص شویم، چه کسانی قوی‌ترین جنگجویانی بودند که داشتند آنجا می‌جنگیدند؟ النصره و القاعده».

این سناتور آمریکایی به برنامه دولت اوباما برای «آموزش و تجهیز» نیروهای مخالف دولت سوریه اشاره کرد که به گفته او از وزارت خارجه دوره «هیلاری کلینتون» آغاز شد.

به گفته رند پال، این برنامه یک شکست تمام عیار برای آمریکا بود چرا که هیچ «نیروی شورشی میانه‌رو» در سوریه وجود نداشت.

بلینکن در دولت اوباما ابتدا به عنوان عضو ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید کار را آغاز کرد و سپس به عنوان قائم مقام وزارت خارجه کار در این دولت را به پایان رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین