کد خبر: ۶۹۱۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰

ساختار شغلی در پساکرونا چگونه خواهد بود؟

مجمع جهانی اقتصاد در یک گزارش آینده‌نگرانه به پیش بینی ساختار شغلی در دوران پساکرونا پرداخته و مشاغل و مهارت‌های آینده را ترسیم و سرعت تغییرات آن‌ها را بر اساس نظرسنجی از مدیران کسب‌وکارها و استراتژیست‌های منابع انسانی سنجیده است.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد(World Economic Forum) همه‌گیری کرونا تاثیرات بسزایی را بر روی روندهای شغلی در بلندمدت ایجاد کرده است که در ادامه به پنج نکته‌ اساسی از این تغییرات پرداخته می‌شود.

نیروی کار سریع‌تر از حد انتظار به سمت اتوماسیون پیش می‌رود و طبق تخمین‌ها طی پنج سال آینده، ۸۵ میلیون شغل از بین می‌رود. اتوماسیون، همزمان با رکود اقتصادی ناشی از کووید۱۹، اختلال مضاعفی را برای کارگران در اشتغال آن‌ها ایجاد کرده است. توسعه‌ فنآوری و تکنولوژی‌ها توسط بنگاه‌ها، وظایف، مشاغل و مهارت‌های مورد نیاز را تا سال ۲۰۲۵ تغییر خواهد داد.

ساختار شغلی در پساکرونا چگونه خواهد بود؟

حدود ۴۳ درصد از مشاغل مورد بررسی نشان می‌دهند که به دلیل توسعه‌ فنآوری، قصد دارند نیروی کار خود را کاهش دهند، ۴۱ درصد قصد دارند استفاده از پیمان‌کاران خود را برای کارهای تخصصی گسترش دهند. البته ۳۴ درصد قصد دارند به عنوان یک نتیجه از توسعه‌ فنآوری، نیروی کار خود را گسترش دهند. پنج سال دیگر، کارفرمایان کارها را تقریباً به طور مساوی بین انسان‌ها و ماشین‌ها تقسیم می‌کنند.

انقلاب ربات‌ها، ۹۷ میلیون شغل جدید را ایجاد خواهد کرد. با تحول اقتصاد و بازارهای کار، نقش‌های جدیدی در اقتصاد در زمینه‌های فنآوری (مانند هوش مصنوعی) و مشاغل تولید محتوا (مانند مدیریت رسانه‌های اجتماعی و نوشتن محتوا) ظاهر می‌شوند. مشاغل نوظهور نشان‌دهنده تقاضای بیشتر برای مشاغل اقتصاد سبز برای نمونه مشاغل مرتبط با اقتصاد داده و هوش مصنوعی، مشاغل جدید در مهندسی، رایانش ابری و توسعه محصول و در زمینه‌ بازاریابی، فروش و تولید محتو است.

در سال ۲۰۲۵، تفکر تحلیلی، خلاقیت و انعطاف‌پذیری از جمله مهارت‌های پرطرفدار است. از نظر کارفرمایان، تفکر انتقادی، تجزیه و تحلیل و حل مسئله در سال‌های آینده از اهمیت بیشتری برخوردار است. امسال مهارت‌هایی در زمینه مدیریت خود مانند یادگیری فعال، تاب‌آوری، تحمل استرس و انعطاف پذیری مورد توجه بوده‌است. با اندازه‌گیری داده‌های موجود در لینکدین (شبکه اجتماعی مخصوص کسب و کار حرفه ای است) و کورسرا (یک شرکت فناوری آموزشی انتفاعی) امکان ردیابی انواع مهارت‌های تخصصی مورد نیاز برای مشاغل فردا فراهم شده است.

رقابتی‌ترین مشاغل بر روی ارتقاء مهارت‌های کارگران خود تمرکز خواهند کرد. تقریباً نیمی از کارگرانی که در پنج سال آینده در نقش خود باقی ‌می‌مانند، برای مهارت‌های اصلی خود نیاز به آموزش مجدد دارند. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که بخش دولتی باید حمایت نیرومندتری را برای بازپرداخت کارگرانی که در معرض خطر هستند و یا با مشاغل دیگر تعویض شده‌اند، ارائه دهد. در حال حاضر، تنها ۲۱ درصد مشاغل گزارش کرده‌اند که می‌توانند از طریق بودجه عمومی برای حمایت از کارمندان خود به آن‌ها مهارت‌های لازم را بیاموزند. بخش دولتی باید انگیزه‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در بازارها و مشاغل فردا فراهم کند، شبکه‌های ایمنی قوی تری را برای کارگران در حین تعویض شغل ارائه دهد و با عقب‌افتادگی‌ها و روش‌های سنتی در آموزش و پرورش مقابله کند.

دورکاری همچنان ماندگار خواهد بود. حدود ۸۴ درصد از کارفرمایان قرار است به سرعت فرآیندهای کار به سمت دیجیتالی کردن پیش ببرند، از جمله مهمترین آن‌ها گسترش قابل توجه دورکاری خواهد بود. کارفرمایان می‌گویند این امکان وجود دارد که ۴۴ درصد از نیروی کار خود را با دورکاری جابجا کند. با این حال، ۷۸ درصد از رهبران کسب و کار انتظار دارند که دورکاری تأثیر منفی بر روی بهره‌وری کارکنان داشته باشد.

به گزارش ایرنا طبق آخرین آمار ۹۸ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۸۷ نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شدند و ۲ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۷۱۴ نفر جان خود را از دست دادند. آمریکا، هند، برزیل، روسیه و انگلیس جزو پنج کشور با بیشترین ابتلا هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین