کد خبر: ۶۹۲۵۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۳
خاتمی در مراسم تدفین دکتر شهیدی تأکید کرد

مراجعه به آثار شهیدی برای شناخت هویت ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیكر مرحوم سیدجعفر شهیدی روز چهارشنبه با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی و سخنرانی سید محمد خاتمی، از مقابل مؤسسه لغت‌نامه علی‌اكبر دهخدا به سمت دانشگاه تهران تشییع شد.

در این مراسم چهره‌هایی چون بهاءالدین خرمشاهی، احمد گیوی، علی رواقی، سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی، محمدرضا عارف، محمود دعایی، ایرج افشار، مهدی محقق، احمد سمیعی گیلانی، حسن حبیبی، احمد مسجد جامعی، غلامحسین اعوانی، رضا داوری اردكانی، سهیلا محمودی، نوریان، محمد دبیر سیاقی، لیلا حاتمی، علی مصفا، مظاهر مصفا و ‌توفیق سبحانی و همچنین خانواده مرحوم شهیدی حضور داشتند.

سیدمحمد خاتمی در این مراسم گفت: در جمع بزرگان و اساتید فراوانی هستیم كه شایسته بودند آنها سخن بگویند ولی ارادتی كه به استاد داشتم و لطفی كه خانواده ایشان نسبت به من داشتند باعث شد صحبت كنم.

خاتمی با بیان اینكه آثار مرحوم شهیدی از استحكام بسیاری برخوردار است عنوان كرد: آثار وی از دقت نظر و جنبه تحقیقی بالایی برخوردار است و برای شناخت هویت قومی خودمان لازم است كه آثار ایشان را بخوانیم.

رئیس جمهور پیشین ایران به جنبه ادبی آثار مرحوم شهیدی اشاره و تصریح كرد: در ادب فارسی كه هویت ماست ایشان كارهای بسیاری كردند برای نشر و اشاعه زبان و ادب فارسی زمانی كه من خود خارج كشور بودم همكاری‌های فراوانی با ایشان داشتم و دغدغه خاطرشان این بود كه زبان و ادب فارسی در درون و خارج از كشور قابل توجه است.

خاتمی خاطر نشان كرد: از خداوند خواستاریم این خلأیی را كه در عرصه ادب، فرهنگ و دین ایجاد شده رفع كند و شاگردان مرحوم شهیدی كه در مكتب وی درس خوانده‌اند رسالت سنگین‌تری بر دوش دارند.

محمد دبیر سیاقی از همكاران قدیمی مرحوم سیدجعفر شهیدی نیز به قرائت متنی پرداخت و پس از وی ایرج افشار در سخنانی گفت: دكتر معین واسطه دوستی میان من و شهیدی بود چون دكتر معین به بستر بیماری افتاد نبض لغتنامه به دست مرحوم شهیدی داده شد و ایشان این وظیفه سودمند را تا پیش از بیماری‌های اخیر برعهده داشت.

وی ادامه داد: شهیدی لغتنامه دهخدا را حفظ زبان رودكی و فردوسی می‌دانست و از این رو با وجود برخوردهایی كه می‌شد ایستادگی كرد و من هیچ مدیر علمی را در حیات علمی نمی‌شناسم كه این همه سال این چنین پربار باشد و این افتخاری است كه برای خانواده‌اش وجود دارد كه ما باید در این سوگ به آنها دریغا بگوییم.

سیاقی به دوستی و همكاری دانش‌پژوه، زریاب خویی و مجتبی مینوی با مرحوم شهیدی اشاره كرد و درباره مصلحت‌اندیشی، صبوری و صاحب‌بینشی شهیدی سخن گفت و افزود: این ساختمان كه موقوفه افشار است متعلق به شهیدی است كه سی سال از عمرش در خدمت به موسسه لغتنامه دهخدا در این باغ گذراند و با 12 سال همكاری با این موقوفه به عنوان هیئت مدیره نیتش تامین زبان و ادب فارسی است.

شكوفه شهیدی دختر مرحوم جعفر شهیدی نیز از پزشكان، پرستاران و كسانی كه در این مدت تمام تلاش خود را برای درمان پدرش به كار بستند تشكر كرد و گفت: كاركنان مؤسسه دهخدا و ما همه در سوگ از دست دادن مرحوم شهیدی هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین