کد خبر: ۶۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۸۴ - ۱۷:۴۰

آمریکا هنوز دست خود را رو نکرده است

آفتاب‌‌نیوز : این مسأله کمک زیادی به شکل گیری وجهه رئیس جمهوری جدید در داخل و خارج از کشور کرد. با این حال با توجه به اختیارات رهبری در زمینه های سیاست خارجی و دفاعی ایران،‌ تاثیر عملی چندانی نداشت.
اکنون پس از هشت سال و پیروزی غیرمنتظره احمدی نژاد در سال 2005 باید دید که او چگونه در عرصه سیاست خارجی عمل خواهد کرد و چه تصویری از خود در سمت رئیس جمهوری ارایه خواهد داد.
احمدی نژاد نیز مانند خاتمی با سابقه خوبی در سیاست های داخلی به این مقام می رسد و از سوابق او در زمینه دیپلماسی چیزی در دست نیست. با این که او چهره جدیدی در دیپلماسی جهان است ولی به سبب فعالیت در سپاه انقلاب و حضور در مرزهای عراق شناخته شده است.
تاکنون به نظر رسیده که احمدی نژاد به شیوه سنتی خاورمیانه بیشتر تمایل دارد که حاوی پیام های متفاوتی برای مخاطبان مختلف است. او در نخستین کنفرانس خبری خود آرام و میانه رو جلوه می کرد ولی سپس در مراسم یادبود یکی از شهدای انقلاب اظهار داشت که انقلاب ایران در سراسر جهان گسترش خواهد یافت.
این وقایع شاید نشان دهنده این باشد که احمدی نژاد تنها چهره عمومی از یک جریان قوی است که حضور سپاه را افزایش می دهد.
پدیده ورود احمدی نژاد به سیاست مشابه جریان پوتین است که با وجود اینکه چهره ای کاملا ناشناخته بود از طریق سرویس های امنیتی به قدرت رسید و روش های گذشته را احیا کرد.
از این رو غرب نیز کاملا مصمم است که در برابر ایران و به ویژه برنامه هسته ای آن ایستادگی کند و ایران در مقابل منتظر دریافت پیشنهادات اروپاست. اروپا هم در پی پیدا کردن چنین راه هایی نیست بلکه قصد دارد حمایت جهانی را برای تحت فشار قرار دادن ایران جلب کند. در این راه آنها می خواهند تا از شیوه های دیپلماتیک استفاده کنند، از این رو از اعمال طرق جدی دیگر خودداری کرده اند.
در این میان واشنگتن به اقدام قاطع تری می اندیشد و هنوز هم کاملا دست خود را رو نکرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین